Titta

Hej litteraturen! - Mer Strindberg

Hej litteraturen! - Mer StrindbergDela
  1. Ursäkta...
    Vad heter den här människan?

  2. -Varför känner jag igen honom...?
    -En känd författare, död sen 100 år.

  3. -August Strindberg.
    -Du använder både a:t och u:t.

  4. August är ett bra namn. Det passar.

  5. -August Strindberg.
    -Du säger "Ågust"?

  6. "Ågust" är väl det man hör när
    författare och andra talar om honom.

  7. Jag kanske byter till "Ågust".
    Det låter lite bättre.

  8. -Då får det bli det. Säg det igen.
    -"Ågust".

  9. August, hade du vetat att man
    rotade i dina sopor så snart du dött-

  10. -skulle du nog ha blivit arg,
    och för en gångs skull motiverat.

  11. Men jag har en obehaglig känsla av
    att du skulle gilla att man nu-

  12. -har innehållet i din sista sophink
    som utställningsobjekt på ett museum.

  13. Ditt liv måste ha varit skitjobbigt.
    Du krävde att bli älskad av alla-

  14. -men ville samtidigt
    bara bli lämnad ifred.

  15. Hur kan en simpel författare, död
    sen 100 år, väcka så mycket känslor?

  16. Är det ens läsbart?

  17. Det känns som om man pratar mer om
    Strindberg än man läser hans böcker.

  18. Lite som ett designerklädmärke:

  19. Bara etiketten sitter där
    ser ingen att byxorna är skitfula.

  20. Det är lite "Kejsarens nya kläder"
    över Strindberg.

  21. Jag förstår inte,
    vad är grejen med Strindberg?

  22. Nu känner jag mig som Strindberg.

  23. Strindberg kan man nysa av
    som en evig allergi.

  24. Han var en människa med galna idéer.
    Det är bra att ha en sån i kulturen.

  25. Han rotar överallt: i ockultism,
    i politik, i äktenskapet.

  26. Han är överallt och bråkar,
    och det är väldigt upplivande.

  27. Strindberg är inte värd
    allt utrymme han får.

  28. Jag tycker ändå på sätt och vis
    att det är bättre-

  29. -att nån som har skapat mycket
    får mycket utrymme-

  30. -än att en massa skit
    får mycket utrymme.

  31. Han förnyade svenskan.

  32. Dagens svenska
    hade sett annorlunda ut utan honom.

  33. Det finns ett fåtal män
    från olika tider-

  34. -som har blivit upplockade.
    Varför just de?

  35. Skit samma.

  36. Nu är frågan: Hur får vi bort dem så
    att vi får fram lite nya berättelser?

  37. Det finns eld i hans språk, flammor
    som man kan brännas och bländas av-

  38. -hämta kraft ur och värma sig vid.
    En mästerlig stilist, en gengångare.

  39. Han uppstår från döden
    när du läser honom.

  40. 63 stormande år fick han uppleva,
    August Strindberg-

  41. -född 1849
    i ett borgerligt Stockholmshem.

  42. Under sin uppväxt beskrivs han som
    blyg, kuvad av sin dominanta pappa.

  43. Augusts mamma dör när han är 13 år.

  44. Efter att ha tagit studenten, försökt
    sig på vidare studier och ströjobbat-

  45. -leder ett misslyckat skådespelar-
    försök honom in på författarbanan.

  46. Hans första betydande pjäs
    var "Mäster Olof"-

  47. -ett historiskt drama
    som först refuserades flera gånger.

  48. Genombrottet kom
    med romanen "Röda rummet"-

  49. -om unge Arvid Falks väg genom det
    samtida Stockholms konstnärskretsar.

  50. Strindberg var verksam
    inom de flesta litterära genrer.

  51. Med sina 60 dramer, 10 romaner, 10
    novellsamlingar och tusentals brev-

  52. -är han en av Sveriges mest produktiva
    författare, och han berör.

  53. Jag hade inte varit den jag är
    utan honom, för jag är äldsta barnet-

  54. -och alla behöver förebilder.

  55. Nån som kan leda en in i vuxenlivet
    och hjälpa en att hitta sig själv.

  56. Mitt liv i dag, med min vän Amanda och
    livet som vi håller på att skapa-

  57. -kommer från Strindberg, för jag hade
    inte träffat Amanda utan Strindberg.

  58. Han är där, inte bara som författare
    utan också som ett slags storebror.

  59. Han är så självsäker i allt han
    skriver att man inte kan säga emot.

  60. Även om han kan ha så in i
    helskotta fel var han övertygad.

  61. Är man då osäker,
    som jag var när jag var yngre-

  62. -och läser någon som Strindberg...

  63. Så vill jag också kunna säga,
    vara och skriva.

  64. Vi har olika ingångar till Strindberg
    och har därför hittat varandra i det.

  65. Det kunde också ha blivit helt fel.

  66. Jag mejlade Strindbergssällskapets
    ungdomsmedlemmar.

  67. Jag ville se vilka ni var,
    för vi var bara en handfull.

  68. Och så var det du som svarade.

  69. Nu bor vi i ett kollektiv
    med Strindberg som tema.

  70. Bland unga i vår generation finns det
    två vanliga fördomar om Strindberg.

  71. Den första
    gäller den politiska uppfattningen.

  72. Många uppfattar honom som konservativ:
    det är en gammal man...

  73. -Han är fotograferad i svartvitt.
    -Med hatt.

  74. Han ser konservativ och allvarlig ut,
    men han var väldigt radikal.

  75. Den andra fördomen handlar om
    den onyanserade kvinnosynen.

  76. Antifeminist och kvinnohatare
    är begrepp som andra lade på honom.

  77. Han säger kontroversiella saker
    om kvinnor, men...

  78. Ofta tas de ur sitt sammanhang,
    och det är de som lever vidare.

  79. Precis, och man kan ju tolka det
    på många sätt.

  80. Det onda han säger om kvinnor
    är sånt han föraktar inom sig själv.

  81. Det är nånting med
    ett slags total ärlighet.

  82. Han dissekerar saker, men på ett
    väldigt vackert sätt, med många ord.

  83. Han använder nästan aldrig samma ord.
    Han hittar tusen synonymer.

  84. Han vräker på med en ordrikedom som
    blommar. Det blir som ett landskap.

  85. Det är väldigt filmiskt.

  86. Strindberg var en politisk, stridbar
    författare, både beundrad och hatad.

  87. Han fick många fiender på sin väg.

  88. Även tiden han levde i
    präglades av spänningar.

  89. Industrialismen
    blommar ut i full kraft-

  90. -storföretagen etablerar sig
    och elektriciteten introduceras.

  91. Det moderna Sverige föds, med vatten-
    ledningar, telefon och spårvagn.

  92. Borgerligheten har sin glansperiod-

  93. -och i reaktion mot klassklyftorna
    föds arbetarrörelsen.

  94. Det var en rastlös tid som bjöd på
    ämnen att vässa pennan för och emot.

  95. Han hade 1800-talets utvecklings-
    optimism. Allt var möjligt.

  96. Det finns inga gränser. Den enskilda
    människan kan faktiskt göra allt.

  97. Han är en människa som har
    många ansikten, många åsikter-

  98. -som ändrar sig, gör nya försök,
    ger sig in på nya områden.

  99. Han misslyckas, torskar-

  100. -reser sig upp, kommer igen,
    försöker sig på nya områden:

  101. Kemist,
    forskningsresande, fredskämpe-

  102. -dramatiker, poet, prosaförfattare.

  103. Ja, praktiskt taget allt.

  104. Han är otroligt levande, från
    det att han är ung tills han dör.

  105. Strindberg skrev för unga människor.

  106. Det är ett påhitt
    att han skulle vara finkultur-

  107. -eller att bara gamla professorsgubbar
    kan läsa honom.

  108. De som inte hade nån talan
    ville han ge en röst.

  109. Han pratade om kärlek och frihet...

  110. ...och allas rätt
    att följa sina drömmar.

  111. Han pratar om den falskhet som man
    kan stöta på ute i verkligheten.

  112. Man måste ge honom en värdig chans
    och inte lyssna på vad andra säger.

  113. Strindberg säger precis det:
    Lyssna inte på andra.

  114. Du måste tro på din egen röst.

  115. Man kan se olika saker i Strindberg
    beroende på ålder-

  116. -men man kan alltid hitta känslor
    som man har inom sig själv.

  117. Det behöver man inte nya böcker för.

  118. I Strindberg kan man hitta saker
    att identifiera sig med.

  119. Det är fullkomligt relevant.

  120. Det är 150 år sen,
    men jag känner igen mig.

  121. Ja, Strindberg
    hade många strängar på sin lyra-

  122. -men kvantitet är inte alltid
    samma sak som kvalitet.

  123. Strindberg vägrade
    att bara ägna sig åt litteraturen-

  124. -utan tog sig in i flera konstformer.
    Han försökte till och med göra guld.

  125. Finns det nånting
    som Strindberg inte har sysslat med?

  126. Om det här är Strindberg,
    är det då nåt som ska bort?

  127. Måla gjorde han ju.

  128. Guld gjorde han ju också,
    och han fotade.

  129. -Skrev böcker gjorde han.
    -Ja, den sätter man.

  130. Nånting som ska bort...
    Jag säger guldklimpen.

  131. -Guldklimpen?!
    -Om det är en guldklimp.

  132. Han höll ju på med alkemi ett tag,
    så guldet ska vara kvar.

  133. Han var alltså alkemist?
    Det var som sjutton.

  134. -Han trodde verkligen på det.
    -Att han skulle knäcka nöten?

  135. -Han fick väl inget nobelpris?
    -Fick han inte det?

  136. -Psykosmedicin passar också in.
    -Det känner jag med.

  137. Strindberg mådde inte bra.
    Stora skapare mår sällan bra.

  138. -Det är därför man börjar skapa.
    -För att bearbeta nånting.

  139. -Jag undrar om han fick nobelpriset.
    -Nej, han fick aldrig det.

  140. -Men det fanns i hans tankar.
    -Han avundades dem som fick det.

  141. -Framför allt Selma Lagerlöf.
    -Han borde ha fått det.

  142. -Jag tror hunden.
    -Hunden? Okej.

  143. -Hej, hunden. - Varför tror du det?
    -Jag tycker inte om hundar.

  144. Det gjorde inte Strindberg heller.
    Ännu sämre tyckte han om hundägare.

  145. Alla vägar kan leda till Strindberg.

  146. Det kanske är en kuggfråga.
    Skåpet och ramarna ska bort!

  147. -Men då får allt vara kvar.
    -Ja, det blev ju så.

  148. Fast han fick ju inte det här.

  149. Vi kan ta bort den lösa delen.

  150. I Sverige är "Röda rummet"
    en riktig bokhyllefyllare-

  151. -men internationellt
    blev han berömd för sina dramer.

  152. Han inspirerades av olika genrer och
    gjorde naturalistiska skildringar-

  153. -kammarspel
    och mer abstrakta stycken.

  154. Han ville förändra den moderna teatern
    och lyckades väl med det-

  155. -bland annat med "Ett drömspel".

  156. Var är du, dotter, var?

  157. Här, fader, här.

  158. Du har gått vilse, barn.
    Giv akt, du sjunker. Hur kom du hit?

  159. Jag följde blixtens stråle ifrån höga
    etern och tog ett moln till resvagn.

  160. Men molnet sjönk,
    och nu går färden nedåt.

  161. Säg höge fader, Indra,
    vilka regioner jag hamnat i?

  162. Det är så kvavt, så tungt att andas.

  163. I "Ett drömspel" kommer Agnes,
    guden Indras dotter, till jorden-

  164. -för att lära sig
    hur det är att vara människa.

  165. Agnes färdas
    genom olika mänskliga situationer.

  166. Hon får ett barn, hon skiljer sig-

  167. -hon möter kolgruvearbetarna som
    sliter, är i paradiset på Fagervik-

  168. -hon kommer till helvetet
    på andra sidan vattnet-

  169. -hon möter diktaren... Hon
    lever sig igenom ett mänskligt liv-

  170. -och kommer till slutsatsen
    att det är synd om människorna.

  171. "Ett drömspel" är en fantastisk pjäs.
    Den är så stor, den rymmer så mycket.

  172. Den handlar om
    hur det är att vara människa.

  173. Han har lyckats göra
    ett jättebrett verk-

  174. -som ändå är otroligt konkret.

  175. Vi älskar Strindbergs dramatik
    för att han är så känslomässig.

  176. Han skriver alltid utifrån sig själv.
    Han är alltid mitt i sin dramatik.

  177. Hans dramer är fullspäckade
    med känslor, relationer, emotioner-

  178. -avundsjuka, svartsjuka, passion, och
    det är formulerat enormt träffsäkert.

  179. Vad skönt.

  180. Jag har aldrig tyckt synd
    om mig själv.

  181. Jag har alltid gjort
    det jag har velat.

  182. Jag är den jag är.

  183. Jag försöker tänka positivt.
    Mycket kan vi inte kontrollera.

  184. Jag tycker synd om mänskligheten.

  185. Jag kanske är för pessimistisk, men
    bristen på värderingar och respekt...

  186. Vi lever i en egoistisk värld.
    Jag tycker inte synd om mig själv-

  187. -för jag kan den här världen,
    men jag tycker synd om mitt barn.

  188. Jag tror att det är synd om mig-

  189. -för att jag har en rastlöshet
    och en rotlöshet i mig.

  190. Rastlösheten kan också vara drivande,
    men jag kan känna mig fångad i den.

  191. Jag tycker inte
    att det är synd om mig.

  192. Jag har ett bra liv, jag reser mycket.
    Jag är väldigt lycklig.

  193. Man ska inte tycka synd om sig själv,
    det leder ingenvart.

  194. Har man bara familj, hälsa och vänner
    så behövs inget mer.

  195. Strindbergs dramatiska produktion
    är både rik och gränsöverskridande.

  196. Han skrev över 60 skådespel
    som spänner över olika genrer.

  197. Strindbergs dramatiska resa går inte
    linjärt, så att han utvecklas så här.

  198. Det ena leder inte till det andra.

  199. Det går upp och ner. Han börjar med
    realistiska dramer som "Mäster Olof".

  200. Historiedramer.

  201. Sen skriver han enaktare. Mot
    80-talets slut gör han sin insats-

  202. -som det naturalistiska dramats
    förnyare, med "Fröken Julie".

  203. Sen skriver han ointressanta
    kungadramer för att tjäna pengar.

  204. Han gör sin stora insats med
    "Ett drömspel", "Till Damaskus"-

  205. -och "Stora landsvägen".
    Det är en helt ny typ av dramatik.

  206. Och sen dör han. Han hann med
    väldigt mycket under 60 år.

  207. Det är som dramatiker Strindberg
    är störst även internationellt.

  208. Tre franska scenkonstnärer
    förklarar vad det är som lockar.

  209. Det är svårt att förklara,
    men han kan verkligen skriva.

  210. Hans sätt att skriva
    är väldigt rikt och varierat.

  211. Därför tror jag att...

  212. I hans pjäser finns det mycket
    att ösa ur för skådespelarna.

  213. Det finns psykologiskt intressanta
    rolltolkningar att göra.

  214. -Han beskriver starka situationer...
    -Och relationen mellan rollfigurerna.

  215. Han berör mig väldigt starkt.

  216. Texterna och rollfigurerna
    är gripande.

  217. Det är både mäktigt, besynnerligt
    och rörande. Många känslor ryms däri.

  218. Under en tredjedel av sin verksamma
    tid levde Strindberg utomlands.

  219. Det var inte bara en flykt, utan även
    en önskan att etablera sig utomlands.

  220. Vissa verk skrev han på franska.

  221. Och visst nådde han framgång
    utanför Sverige.

  222. Efter att ha fått internationellt
    rykte med sina naturalistiska dramer-

  223. -blev han via sin drömspelsdramatik-

  224. -en radikal förnyare
    av det moderna dramat.

  225. Han vågade tala
    om mörka, svåra saker-

  226. -som de flesta av oss har inom oss.

  227. Han beskriver det
    på ett hårt och grymt sätt.

  228. Det blir som ett slags katharsis.

  229. Han talar om svåra saker
    i skoningslösa ordalag-

  230. -men samtidigt på ett vackert sätt.

  231. För mig är Strindberg nåt som vi
    har lurats i att vara stolta över.

  232. Som om allt han gjorde var bra
    bara för att det var han.

  233. Jag önskar att jag också kunde fatta
    storheten med hans texter.

  234. -Hej!
    -Hej!

  235. Kan du vara snäll och övertyga mig
    om Strindbergs storhet?

  236. Absolut!

  237. Vi sätter i gång...med lite citat.

  238. Det här gillar jag,
    det måste jag säga:

  239. Vargarna tjuta på Skansen,
    isarna råma på sjön

  240. furorna knaka i backen,
    tyngda av första snön

  241. Vargarne tjuta i kölden
    hundarne svara från stan;

  242. solen gick ner efter middan,
    natten börjar på dan

  243. Vargarne tjuta på berget,
    tjuta sig hesa av hat

  244. mänskorna gav dem för frihet
    tukthus och celibat

  245. Ja, men det var ganska bra.

  246. Men du läser väldigt bra och då kan
    man få känslan av att texten är bra.

  247. Jag ska ge dig nåt dåligt här,
    ur "En dåres försvarstal":

  248. "Vi utbytte blickar lika talande
    som en mängd underförstådda ord."

  249. Jag blir provocerad.
    Tror han att jag är dum i huvudet?

  250. Du blir provocerad. Du tycker
    att det är tårta på tårta, eller?

  251. Man känner sig korkad när man
    läser Strindberg. Det är lite så här:

  252. "Där står ett hus. Det är rött. Det
    röda huset står där med fyra knutar."

  253. Man bara: "Jag vet, du skrev det."

  254. Det som utmärker en kvalitetstext
    är det där som ligger under-

  255. -för det sätter i gång saker i mig.
    Det är skitsvängigt med Strindberg.

  256. För mig är det så. Jag har en annan:

  257. "Vad är överklass?
    De tärande, de styrande."

  258. "Att styra är icke ett arbete,
    bara en sysselsättning, knappt det."

  259. "Jämför de kungliga personernas
    ideliga jaktpartier, baler, resor"-

  260. -"och andra hemliga förlustelser."
    Hemliga förlustelser!

  261. Här är ett som börjar bra
    men blir dåligt helt plötsligt.

  262. Det är också det som är bra
    med Strindberg, att tempot varierar.

  263. "Jag blev förälskad
    i brist på bättre."

  264. "Äcklade av rännstenserotiken
    led vi ensamheten i min vindskupa."

  265. Bra. Han blev förälskad i brist
    på bättre. Sen fortsätter det:

  266. "Mot slutet av hennes vistelse hade
    jag inbjudit henne till biblioteket"-

  267. -"i syfte att imponera på henne,
    att visa en miljö"-

  268. -"som skulle verka förkrossande
    på en inbilsk liten hönshjärna."

  269. Är det en kär man?

  270. "Du, din lilla hönshjärna som jag
    är förälskad i, i brist på annat..."

  271. Det är ju uppriktigt.
    Så motstridigt kan det väl vara?

  272. Man får ha distans till honom. Det
    funkar inte att ta allt på allvar.

  273. Nej, då är han svår att tycka om.

  274. Men jag har ett som jag gillar.
    I den här är det många bra citat.

  275. Det är "Röda rummet". I sin helhet
    skittråkig, men det finns bra citat.

  276. "Falk och Struve vandrade åt norr"-

  277. -"samspråkande om handel, sjöfart
    och annat som icke intresserade dem"-

  278. -"varpå de skildes
    med ömsesidig lättnad." Det är kul!

  279. Om jag vill ge honom en chans,
    vad ska jag börja med?

  280. "Tjänstekvinnans son", tycker jag.

  281. Det är gripande skildrat. En själs
    utveckling, kallar han det för.

  282. Den säger så mycket om honom
    och förklarar så väl-

  283. -till exempel varför han
    är så ilsken och överkänslig.

  284. Det här är också bra:
    "Nej! Sitt! Sitt, sitt!"

  285. "Om nån hund varit närvarande
    skulle han genast suttit."

  286. Han är ju död.

  287. Han dog ju
    långt innan jag ens var påtänkt-

  288. -så jag har ingen personlig relation
    till honom.

  289. Jag blir fascinerad, förtjust
    och förälskad i många av hans...

  290. ...utflykter, i sitt ego.

  291. Jag blir också förbannad, för att han
    är snål och känner sig förfördelad.

  292. Han hatar så många.
    Det verkar energikrävande.

  293. En bra sak med Strindberg-

  294. -är att han
    är så allvarlig och brinnande.

  295. Det är han i texten.

  296. Även när den är korkad
    är den det fullt ut.

  297. Då är den korkad fullt ut.

  298. Man behöver inte leta mellan raderna
    och tänka: "Litterär begåvning..."

  299. Allt det där är bullshit.

  300. Man konfronteras då och då
    med hans mindre sympatiska sidor.

  301. Kvinnosynen...

  302. ...kommer ju upp ofta.
    Den går inte att försvara.

  303. Man måste helt släppa
    den historiska personen.

  304. Jag tycker att "Inferno" och många
    andra verk är jättebra skrivna.

  305. För min del håller jag det där.

  306. Använd honom som samtalspartner!
    Säg: "Här är du en idiot"-

  307. -"Det här köper jag",
    "Här har du skrivit fint"-

  308. -"Här är en fin bild", "Tänkvärt",
    "Vad håller du på med här?"

  309. Ja, alltså...
    Det tycker jag är ett värdigt möte.

  310. "Jag går utför Rue d'Assas och
    kommer in i Luxembourg-trädgården."

  311. "Jag släpar benen efter mig, känner
    mig förlamad från höfterna och ner"-

  312. -"faller ner på en bänk
    bakom Adam och hans familj."

  313. "Jag är förgiftad!
    Denna tanke uppstod först hos mig."

  314. "Och Popoffsky, som har dödat hustru
    och barn med giftig gas, har anlänt."

  315. "Det är han som har skickat
    en gasström genom väggen"-

  316. -"ett ryktbart experiment
    av Pettenkofer."

  317. "Vad är att göra?
    Gå till poliskommissarien? Nej."

  318. "Om bevis saknas
    ska man spärra in mig som galen."

  319. "Ve den ensamme, en sparv på taket!"

  320. "Aldrig har min tillvaros elände varit
    större"-

  321. -"och jag gråter likt
    ett övergivet barn som är mörkrädd."

  322. "Inferno" handlar om nån som
    försöker lösa den stora gåtan.

  323. Han är ute efter tecken.
    Han vill förstå de dolda tecknen.

  324. Egentligen är det exakt
    som i "Da Vinci-koden"-

  325. -som utspelar sig på samma plats,
    Saint-Sulpice-kyrkan.

  326. "Inferno" handlar om en man som lämnar
    sin karriär som författare-

  327. -för att bli
    naturvetenskaplig forskare.

  328. Hans stora intresse är kemi-

  329. -och inom kemin
    försöker han tillverka guld.

  330. "Inferno" handlar om Strindbergs
    religiösa och psykiska kris-

  331. -i slutet av 90-talet. "Inferno" är
    ett verk där liv och dikt vävs ihop.

  332. Vad som är sant och inte
    blir den återkommande frågan.

  333. De biografiska dragen
    i Strindbergs verk-

  334. -har bidragit till att skapa
    den starka bilden av hans person.

  335. Under Infernokrisen,
    som han berättar om i "Inferno"-

  336. -beskriver han sig själv som galen.

  337. Om han var galen
    är en annan historia.

  338. Han var nog medveten om att bilden
    av konstnären som galen var viktig-

  339. -och bra,
    ur marknadsföringsperspektiv.

  340. Jag tror
    att han överdriver de dragen.

  341. Han lyckas spela med läsaren.

  342. Han påstår att han är galen-

  343. -och skriver att allt som står där
    är sant, fast det är en roman.

  344. -Vad tror du, då?
    -Han var inte galen, inte alls.

  345. Han var visionär...

  346. ...han överdrev, han ville provocera,
    men galen var han inte.

  347. Strindberg mytomspann sig själv
    medan han levde.

  348. Carolina Gynning och Justin Bieber har
    skrivit två självbiografier var-

  349. -men för 100 år sen var inte den
    genren integrerad med kändisskap.

  350. Antingen hade Strindberg hybris eller
    så var det symptom på nån sjukdom.

  351. Eller så var han bara förbaskat bra på
    det som i dag kallas PR.

  352. Man kan inte säga
    "Strindbergs självbiografiska verk"-

  353. -för praktiskt taget allt
    har en självbiografisk underton.

  354. Det är dolt ibland
    och ibland är det väldigt tydligt...

  355. ...men verklighet och dikt
    vävs tydligt samman för Strindberg.

  356. Det gör att det inte går
    att bara titta på texterna.

  357. Man får kasta en blick
    på det som omger texterna:

  358. Situationen i världen, i Sverige,
    den politiska omgivningen-

  359. -och Strindbergs biografi.

  360. Oavsett hur vi förhåller oss
    till de självbiografiska verken-

  361. -är de med och skapar bilden
    av författaren som vi tror oss känna-

  362. -han den där känslige, komplicerade,
    modige, sköre och geniförklarade-

  363. -som vi ibland är mer intresserade av
    än själva verken.

  364. Vad är det vi hyllar?
    Är det bilden av författaren-

  365. -eller skörden av författarskapet?

  366. Jag hoppas
    att det är böckerna vi hyllar-

  367. -men det är frestande med den här
    kontroversiella personen också.

  368. Det är både hans person och hans
    skrifter, och det är underbart.

  369. Man får flytta runt dem. Det
    är som två kinder i samma ansikte.

  370. Jag tror att vi genom en person
    och ett konstnärskap-

  371. -lyfter fram och hyllar
    vissa delar av vårt samhälle.

  372. Vi hyllar oss själva
    genom en konstnär.

  373. För mig är det hans verk-

  374. -men som alla stora konstnärer
    flätar han in sig själv i det.

  375. Strindberg var också
    en väldigt spännande figur.

  376. Han hade ett omtumlande
    och händelserikt liv som fascinerar.

  377. Därför är han fortfarande en stark
    personlighet i litteraturhistorien.

  378. På nåt vis
    är han den eviga tonåringen.

  379. Det är han mot världen.
    Han är rebellen.

  380. Även i 63 års ålder
    har han den där enorma drivkraften.

  381. Han var som en pil
    som träffade framtiden i hjärtat.

  382. Ordpilarna träffar oss i hjärtat 2012,
    100 år efter hans död.

  383. Tjena, Strindberg... Eller ska jag
    säga "Hej, hej, stridspitten"?

  384. Nej, det var lite under bältet.

  385. Jag tycker att du har ett skarpt öga
    och ett bitvis bubblande språk.

  386. Ibland är det schysta metaforer,
    och du har fått mig att skratta.

  387. När jag läser dina böcker vet jag inte
    varför jag inte bara kan njuta.

  388. Det är som om din person
    faktiskt står i vägen.

  389. Förlåt, men för mig är du mycket svår
    att älska. Det får andra syssla med.

  390. Men bli inte paranoid nu igen.
    De är många och de älskar dig, okej?

  391. Vi hörs.

  392. Översättning: Elin Lindén
    www.broadcasttext.com

  393. Hur är det att spela Strindberg?
    Inte fan vet jag.

  394. Skit i den frågan också!

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Hej litteraturen! - Mer Strindberg

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det har gått ett sekel sedan författaren August Strindberg gick ur tiden. Trots det fortsätter såväl personen Strindberg som hans verk att uppröra och inspirera. Vi möter de unga Strindbergivrarna Driva Leyonmarck och Amanda Setterwall Klingert som ägnar mycket tid åt sin litterära idol. Vi gör en djupdykning i pjäsen "Ett drömspel" och reser till Paris för att ta reda på om det är synd om människorna. Hur kommer det sig att Strindbergs dramer är så hållbara och internationellt uppskattade än idag? Regissören Anna Yorka förklarar Strindbergs storhet. Och är det författaren vi fascineras av eller står hans verk för sig själva? Den kanadensiske koreografen Tilman O'Donnell tolkar frågan i en uppsättning av Cullbergbaletten. Dessutom duellerar Johan Rabaeus och programledare Rebecca Vinterbarn Elg i ämnet Strindberg - ett område där deras åsikter går isär. En längre version av Hej Litteraturen - Strindberg med längre intervjuer samt ett reportage om Strindbergs Inferno.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Litteraturvetenskap, Strindberg, August, 1849-1912, Svensk litteraturhistoria, Svenska författare
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Mer gymnasieskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt

Louisa

Louisa går första året på spelutvecklingsprogrammet på gymnasiet. Hennes enda sätt att kommunicera med omgivningen är via en taldator. Men det hindrar henne inte från att leda teorilektioner i stallet och att hålla i möten. Hon älskar att läsa och säger att läsandet kan ta henne till en annan värld där hon får uppleva saker som hon inte har fysisk möjlighet att göra.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt

Noveller

Berättelser i novellform om ungdomars relation till ord och olika sätt att nå fram till varandra genom brev, dikter eller bloggar. "Jennifer" handlar om en tjej vars pappa satt i fängelse. Hon läser upp det första brevet som hon fick av honom. "Kylskåpspoesi" handlar om några kompisar som bygger dikter tillsammans på ett kylskåp. I "Matilda Luftakrobatik " berättar en tjej om svårigheterna i att förstå texter i dagstidningar. Bildberättandet utgår från hennes träning i luftakrobatik.