Tiggy testar

Om Tiggy testar
Tiggy är nyfiken på hur saker fungerar. Varför flyter isbitar? Hur bildas en regnbåge? Och varför bubblar läsken? Tillsammans med Beppe utför hon häpnadsväckande experiment. Tiggy testar olika fenomen och upptäcker att hon blir trött i näsan.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien via e-post Kopiera länkTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Lita på en liter.
Men Beppe, hur mycket vatten
tänker du hinka i dig i dag?Ja, du... Jag läste att det är bra
att dricka mycket vatten.Fast inte hur mycket som helst.
Jag tänkte att jag skulle försöka
få i mig en liter.En liter? Är inte det så här ungefär?
Det där ser ut att vara hundra liter.Nej, alltså... En liter är väl
ungefär typ så här mycket nånting.Va? Nej, så där ungefär.
En liten liter.
Det hör man ju, en liten liter.Nej, nej. Vi får ta och titta lite
på det här.Du får testa vad en liter är. Vi får
bara plocka fram lite prylar först.En skål, och så får vi ta...
Hur mycket saker kan behövas
för att förklara en liter?-Det verkar ju superkomplicerat.
-Det är det inte.Det verkar så enkelt
när man köper en liter mjölk."Hej, en liter tack."
Titta nu. Det här är ett mjölkpaket
och det är en liter.Jag tycker att det ser ut som...
Jag trodde att en liter var så här.-Kanske.
-Du tyckte att en liter var så här.Nu ska vi se
om vi häller ner den här...-Vad hände med litern?
-Det blev så lite som jag sa.Nu är det så lite bara.
Men om jag sen häller mjölken
härifrån ner i kannan...Kolla vad som händer då.
Nu ser det ut att vara mycket mer.
Nu är det så där mycket som du sa.-Exakt.
-Men jag fattar inte.När vi ändå håller på
kan vi testa ett litet glas med.Jag börjar bli lite törstig. En liter
borde få plats i ett glas.Det ser lite litet ut, men kör på.
Nej, stopp. Men Beppe...
-Det får inte plats.
-Inte alls.Ett glas kan inte innehålla en liter.
-Nej.
-Jag fattar inte.Hur ska man kunna lita på en liter
när det blir så olika?Du kan verkligen lita på en liter.
En liter är alltid en liter.Här i mjölkpaketet,
i den stora skålen, i kannan......eller i och utanför glaset.
Det är ett sätt att förklara
hur mycket plats något tar.Men, hur mycket är det?
Det finns ett tjusigare ord för det.
Volym.
Volymen för mjölken är en liter.
Mjölkens volym är en liter
fastän det ser så olika ut.En liter är alltid en liter.
Kan vi inte dricka upp mjölken?
Jag blev lite sugen. Jag har sugrör.
-Då kan vi bubbla. Min favvo.
-Det kan vi göra.Roligt. Kom här.
Ta den så kör jag här i glaset.
Kolla, det ser ut som ett skägg.
En liter mjölk bubblar också.
Ja. Nu får det absolut inte plats
i det där lilla glaset längre.Kolla, kolla.
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Att lita på en liter
Avsnitt 1 av 40
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Tiggy undrar vad en liter är och hur stor plats den tar. En liter kan se väldigt olika ut men är alltid exakt lika mycket, trots olika behållare och mätglas.
Alla program i Tiggy testar

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att lita på en liter
Avsnitt 1 av 40
Hur stor plats tar en liter? undrar Tiggy. Hon upptäcker att en liter kan se väldigt olika ut, i olika behållare och mätglas. Men är ändå alltid exakt lika mycket!
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Superblandningen
Avsnitt 2 av 40
Tiggy undersöker hur olika föremål och vätskor hamnar om man lägger ner flera samtidigt i en behållare. Varför lägger de sig i en viss ordning?
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Pennans alla färger
Avsnitt 3 av 40
Tiggy får se att färgerna i en penna ibland består av en blandning av flera olika färger. Beppe visar hur färgerna kan separeras med hjälp av ett kaffefilter och lite vatten. Färgseparering, helt enkelt!
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Russinhissen
Avsnitt 4 av 40
Tiggy undersöker om ett russin flyter eller sjunker i ett glas med läsk. Hon upptäcker att kolsyra bildas i läsken när man tillsätter koldioxid.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ballongracet
Avsnitt 5 av 40
Tiggy och Beppe bygger en tävlingsbana för ballonger som sitter på sugrör. Vad är det för kraft som får dem att åka framåt längs banan?
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Fluffiga degen
Avsnitt 6 av 40
Tiggy bakar bullar och gör två olika degar. Den ena med jäst och den andra utan. Blir det någon skillnad på dem?
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Flyter eller inte
Avsnitt 7 av 40
Tiggy undersöker vad som flyter och vad som inte flyter när det släpps ner i vatten. Vad är det som gör att vissa saker flyter? Beppe förklarar förenklat vad begreppen Arkimedes princip och flytkraft innebär.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Trött i nosen
Avsnitt 8 av 40
Tiggy testar att lukta en lång stund och inser att näsan kan bli trött. Näsans doftceller orkar inte längre skicka signaler till hjärnan och det slutar att lukta.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Braigaste bron
Avsnitt 9 av 40
Tiggy vill bygga ett hus av pepparkakor, men upptäcker att alla material inte tål lika mycket påfrestning.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Den magiska ballongen
Avsnitt 10 av 40
Tiggy undersöker vad som händer med en ballong om man gnider den mot hår eller ylle. Hon upptäcker att ballongen får en laddning som kan dra till sig eller stöta bort olika föremål. Beppe förklarar begreppen attrahera och repellera.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vackraste oljan
Avsnitt 11 av 40
Tiggy får lite olja över efter att ha smort in hjulen på sin skateboard. Istället för att kasta den tillverkar Tiggy och Beppe en slags lavalampa.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vatten över huvudet
Avsnitt 12 av 40
Varför måste man äta mat ur en tub när man är i rymden? Beppe berättar att det är för att maten inte ska flyga iväg och Tiggy får veta att detta har att göra med något som kallas för gravitation.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Det bruna äpplet
Avsnitt 13 av 40
Varför blir viss mat brun när den har stått framme ett tag? Genom ett enkelt experiment får Tiggy reda på varför och hur det går att undvika genom konservering.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Dykarnas hemlighet
Avsnitt 14 av 40
Hur gjorde man förr när man skulle dyka? Tiggy får lära sig skillnaden mellan luftmolekyler och vattenmolekyler.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Muggtelefonen
Avsnitt 15 av 40
Tiggy bygger en telefon av tråd och burkar. Men hur kommer det sig att man hör vad den som pratar i burken säger? Jo, ljudet färdas mellan burkarna på grund av vibrationer i tråden.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns