Titta

Tala ut!

Tala ut!

Om Tala ut!

Klassisk retorik i praktiken. Ståuppkomikern Simon Garshasebi sätts på prov i utmanande uppdrag av retorikexperten, Barbro Fällman. Han får hålla tal i olika miljöer och övertyga pensionärer, fotbollssupportrar och professorer. Vi möter kända förebilder inom retoriken som; politiker, musiker och talskrivare. Vad är det som gör vissa tal odödliga? Programmen i denna verison är något nedkortade då ett arkivinslag klippts bort av rättighetsskäl.

Till första programmet

Tala ut! : En skön stilMaterialDela
  1. Här bor Simon. Han är ståupp-komiker.

  2. Tjena!

  3. Han jobbar gärna med texter och ord-

  4. -men han är inte van vid
    att hålla seriösa tal.

  5. Hållit tal har jag inte gjort sen
    i gymnasiet, inte på den här nivån.

  6. Mitt jobb är att få folk att skratta,
    inte att hålla ordentliga tal.

  7. -Så det är nervöst.
    -Men du, det tänker vi strunta i.

  8. I den här programserien utsätts Simon
    för olika retoriska experiment.

  9. Hans uppdrag är nästan omöjliga
    att utföra rätt.

  10. Vissa är t.o.m. extremt pinsamma.

  11. Varför ska Simon utsättas för det?

  12. Jo, för att vi tittare lär oss mycket
    av att se när han misslyckas.

  13. Det kan tyckas lite taskigt
    att behandla nån som en labbråtta-

  14. -men jag är glad att det inte är jag.

  15. Vi ska träffa nån som kan leka med
    orden, rapparen Immortal Technique.

  16. Det ser ut som en misslyckad dejt.

  17. -Hej!
    -Hej! Välkommen.

  18. Barbro Fällman är expert på retorik.

  19. Hon ser rar ut, men hon är lurig.

  20. Hon delar ut Simons uppdrag.

  21. Vi ska prata om nåt
    som kallas elocutio.

  22. Jag använder lite grekiska och latin.

  23. Men du brukar ju förklara för mig.

  24. Det har att göra med vad man använder
    för effekter när man vill påverka.

  25. Ett exempel är Martin Luther Kings-

  26. -berömda tal 1963 - "I have a dream".

  27. Då använde han
    den retoriska effekten upprepning.

  28. Metaforer kan man använda,
    d.v.s. liknelser.

  29. Säger jag att nån befinner sig
    i livets höst-

  30. -så är det en rätt elegant markering
    av att personen börjar bli gammal.

  31. Och ämnet för den här gången,
    det blir...

  32. En gymnasieklass ska du träffa...

  33. -...och ämnet är säker sex.
    -Okej. Roligt.

  34. Och den här gången är tanken-

  35. -att du ska använda retoriska
    effekter ifrån "Harry Potter".

  36. Det kan göra saken lättare för mig.
    Vill jag inte använda pinsamma ord-

  37. -så använder jag nåt annat.

  38. -Jag måste läsa på om Harry Potter.
    -Lycka till. Hej då!

  39. Är det nån som vill byta med Simon?

  40. Men ärligt talat, bara att prata om
    säker sex kan ju vara lite pinsamt.

  41. Att få in Harry Potter mellan benen,
    så att säga, gör inte saken lättare.

  42. -Ja, det är Ametist.
    -Hej! Jag ringer från "Tala ut".

  43. Känner du till rapparen
    Immortal Technique?

  44. Ja.

  45. Immortal Technique är
    en väldigt politiskt aktiv rappare.

  46. Han är en bra retoriker-

  47. -för att han utgår ofta
    från sina egna betraktelser-

  48. -vilket ofta skapar
    en stark trovärdighet.

  49. Han suddar ut gränserna mellan att
    vara rappare och att vara predikare.

  50. Hej, Tech! Trevligt att träffas.

  51. -Så det här är Harlem?
    -En regnig dag.

  52. Vad inspirerar dig när du skriver?

  53. Det är olika. Ibland är det
    verkligheten, mina egna erfarenheter.

  54. Ibland är det saker som jag har sett
    men inte upplevt.

  55. Men det finns alltid en anknytning...

  56. Även det som är påhittat
    har verklighetsanknytning.

  57. Jag vill att folk ska känna igen sig.

  58. Vad vill du åstadkomma?

  59. Eftersom jag har med så mycket
    information och fakta i låtarna-

  60. -frågar folk om jag vill påverka dem.
    Jag vill att de ska ifrågasätta allt.

  61. Att musiken ska få folk att inse
    att världen är större än de tror.

  62. Vi måste börja med intervjun nu,
    annars kommer jag att börja skratta.

  63. Vi är tysta och ser inte på varandra.
    Det ser ut som en misslyckad dejt.

  64. Två personer som inte klickar
    och tänker: "När fan får jag gå hem?"

  65. Låt bli droger. Låt bli heroin.

  66. Återuppta revolutionen.

  67. Tjejer, sluta upp med all fånig skit.

  68. Vi vill se styrka och makt
    bland kvinnorna här i publiken.

  69. -Varför blev du inte politiker?
    -Jag har inte avskrivit det helt...

  70. ...men politiker är ofta beroende
    av politiska bidragsgivare.

  71. Folk som
    vill kontrollera valkampanjen.

  72. Nu behöver jag inte oroa mig för
    vad folk anser om det jag säger.

  73. Vill folk stämma mig så måste de
    bevisa att det jag säger är lögner.

  74. -Hur tänker du när du skriver texter?
    -De måste handla om nåt viktigt.

  75. De får inte sakna substans.
    Folk har bett mig skriva texter.

  76. De säger: "Gör så här.
    Det här är vad du ska rappa om."

  77. "Använd dig av de här orden."
    Det går inte. Det är rent löjligt.

  78. Tjena! Läget? Ska du rappa för oss?

  79. Ja, framför kameran.

  80. Hörs jag nu?

  81. Simon ska använda stilfigurer som
    t.ex. upprepningar och metaforer.

  82. Då bör man kopiera lyckade koncept.

  83. Varför inte börja med Martin Luther
    Kings upprepning "I have a dream"?

  84. Det kanske funkar
    när man prutar på en bil.

  85. Tjena, är det Tommy? Simon heter jag.

  86. Jag snackade med en polare till mig-

  87. -som var in för nån månad sen
    och kollade på en Mustang.

  88. Jag är lite inne på en Corvette.
    Den där blåa har jag kollat på.

  89. Jag har en dröm att jag sitter
    i den här bilen och bara åker.

  90. Den känns bara rätt från början.

  91. Jag har en dröm att folk
    kollar på mig och ser bilen...

  92. -...men att den inte är för mycket.
    -Ja, precis. Lagom, så att säga.

  93. Jag har en dröm
    att det ska vara lagom.

  94. Och det här känns bara för perfekt.
    Ska vi kolla på interiören?

  95. Jag har en dröm att det ska se ut så
    här. Jag har drömt om det så mycket.

  96. Vad gick den på?
    Femhundra...trettionio.

  97. Jag har en dröm att det där priset
    är förhandlingsbart också.

  98. Men jag har en dröm att...
    Ja, säg 450 000.

  99. Det kommer inte att gå.

  100. Jag har en dröm
    att jag vill provköra den här bilen.

  101. -Då kan jag klippa till direkt.
    -Ska vi kolla på finansiering, då?

  102. -Kan vi inte ta det sen?
    -Okej...

  103. Martin Luther King-taktiken
    biter inte på bilhandlaren.

  104. Det var en bra övning
    för Simon som närmar sig skarpt läge.

  105. Han ska prata om säker sex-

  106. -och får bara använda liknelser
    och metaforer från "Harry Potter".

  107. Dags att ta tag i den biten, Simon.

  108. Det där var äkta hiphop.
    Du har min respekt.

  109. -Vi ses.
    -Ha det så bra. Tack ska du ha.

  110. -Hur jobbar du med rim och metaforer?
    -Det krävs viss möda.

  111. Använder man sig av metaforer
    och liknelser när man skriver låtar-

  112. -så bör man inte tvinga fram dem.

  113. En del nybörjare
    tvingar fram metaforer och liknelser.

  114. Det får inte vara nåt godtyckligt som
    inte har med låtens budskap att göra.

  115. Är det inte länkat till huvudpoängen
    eller nån aspekt av låtens budskap-

  116. -så blir det bara en låt
    som är full av tungvrickar-metaforer.

  117. Så länge man når fram
    med sitt budskap-

  118. -så kan man skriva om vad som helst.

  119. Låt ingen komma och säga att du inte
    kan ta upp ett specifikt ämne.

  120. I hiphop kan man prata om allt.

  121. En hemlös man avbröt intervjun
    för att han ville prata om Gud-

  122. -som räddade honom
    från att gå under.

  123. Det fina med hiphop är att den kan
    användas i alla möjliga situationer.

  124. Den kan upphöja de som har allt-

  125. -eller visa ödmjukheten hos fattiga-

  126. -som är tacksamma för att de lever.

  127. Hiphop handlar om ytterligheter.

  128. Vi är på tjugosjunde våningen
    där immaterialrättsgruppen jobbar.

  129. Vi har en sittgrupp här
    och ett antal konferensrum.

  130. Vi går till mitt rum.

  131. Jag är immaterialrättsjurist.

  132. Mina fall rör oftast upphovsrätt,
    varumärken och affärshemligheter.

  133. Jag arbetar i domstol.

  134. Hej! Kan du och Meg
    träffa mig i konferensrummet?

  135. Jag ägnar mycket tid åt
    att tänka igenom mina argument.

  136. Jag skriver ner dem och sen använder
    jag mina kolleger som bollplank.

  137. Väl i rätten sitter de som berget.

  138. Hej på er!

  139. Jag skulle vilja gå igenom argumenten
    som jag ska lägga fram.

  140. Det allra viktigaste
    är att man är riktigt väl påläst.

  141. Man kan ha ett utmärkt tal-

  142. -men utan kunskap övertygar man inte.

  143. Är det tillvägagångssättet det bästa?

  144. Ja, det är mycket övertygande.

  145. Innan jag ska tala inför folk lyssnar
    jag alltid på "Eye of the Tiger".

  146. Den har länge
    fått mitt adrenalin att strömma till-

  147. -och jag tror att man behöver en
    adrenalinkick inför en sån situation.

  148. Simon ska utföra uppdraget
    som han fått av Barbro Fällman.

  149. Prata om säker sex på temat
    Harry Potter inför en gymnasieklass.

  150. -Simon.
    -Hej, Simon! Det är Barbro.

  151. -Känns det bra?
    -Det känns okej i alla fall.

  152. -Du är laddad?
    -Ja.

  153. Men nu händer det som
    händer oss proffsföreläsare ibland.

  154. -Det blir ändrade förhållanden.
    -Okej.

  155. Din målgrupp, gymnasisterna, stämmer
    inte i dag. Du får en ny målgrupp.

  156. -Vad är det, då?
    -Det är pensionärer...

  157. ...som ingår
    i Pensionärernas Riksorganisation.

  158. Jag vet inte om de har sett "Harry
    Potter", men det kanske de har.

  159. -Ja, fundera på det du.
    -Ja.

  160. -Jag önskar dig lycka till.
    -Tack så mycket. Hej då!

  161. Kul...

  162. Ja, så klart...

  163. Ja, de lär ju inte ens ha sex.

  164. Det är väl ändå lite fördomsfullt?

  165. Jag tror att det är en bra idé att
    ni lär ut det här till era barnbarn.

  166. De kanske börjar
    komma in i den åldern.

  167. Ska de lära barnbarnen om säker sex?
    Ja, vi får väl se om de köper det.

  168. Hej! Hur mår ni? Mår ni bra?
    Jag heter alltså Simon.

  169. Jag tänkte prata med er lite
    om säker sex, faktiskt.

  170. Säker sex kan vara jobbigt
    att prata om med sina föräldrar.

  171. Det kanske kan bli er uppgift att
    ta den diskussionen med era yngre.

  172. Använd er av
    "Harry Potter"-referenser.

  173. Det vanligaste som man brukar ta upp-

  174. -det är ju kondom.

  175. Hur ska man prata om just det?

  176. Då kan ni säga så här:

  177. Man ska vara väldigt varsam när man
    ska duellera med mörkrets härskare.

  178. Ja, hur känns det? Känns det jobbigt?

  179. Då har vi kommit fram till det.

  180. Om man ska kyssa nån
    innan själva akten-

  181. -då vill man ju inte upptäcka
    att det är en dementor man kysser.

  182. Man vill ju inte bli av med sin själ.

  183. Det kan ju vara riktigt jobbigt.
    Det är inget kul.

  184. Det är som att gå på
    lektion i skötsel av magiska djur-

  185. -och tro att man ska träffa Hagrid,
    men så står professor Snape där.

  186. "Professor Snape,
    vad håller du på med?"

  187. -Vi som inte har läst böckerna, då?
    -Ni behöver inte minnas begreppen.

  188. Men ni kan försöka hitta
    lite referenser som går att koppla.

  189. Att inte skydda sig är som att låta
    Slingersvans servera frukostjuicen.

  190. Kommer han vara snäll i dag, eller
    kommer han stoppa nåt i min juice?

  191. Det var allt jag hade att berätta om.

  192. Ni kanske inte alls hänger med,
    men jag hoppas att nåt sjönk in.

  193. Tack, och ha en fortsatt trevlig dag.

  194. Han får ju i alla fall applåder, men
    vad tyckte pensionärerna egentligen?

  195. Simon gjorde det bra
    utifrån vad han skulle göra.

  196. Men vi förstod inte så mycket.

  197. Jag visste att det skulle komma
    nånting, men det verkade konstigt.

  198. Han svängde sig med ord
    som man knappt förstod.

  199. Jag fann det väldigt komiskt,
    och han var en söt pojke också.

  200. Han försökte sitt bästa.

  201. De tyckte att Simon var rätt gullig,
    men de förstod visst inte så mycket.

  202. -Vi ska se vad Barbro har att säga.
    -Hej, Simon! Mår du bra?

  203. -Hur känns det?
    -Det var väldigt stelt det där.

  204. -Var du stel?
    -Hela situationen.

  205. Det är fasansfullt det som hände,
    men när man är proffsföreläsare-

  206. -så kan detta hända.

  207. -Och vad gör man då? Vad gjorde du?
    -Jag försökte göra om talet...

  208. ...till en version som funkade ändå.

  209. -Kunde du koppla om det direkt?
    -Jag borde ha gjort det mer.

  210. Nu försökte jag ju ta den lätta
    vägen ut och tänkte att om jag-

  211. -kör att de ska vara mentorer åt
    barnbarn som kan vara gymnasieelever-

  212. -så kunde jag ha kvar samma tal.

  213. Jag hade behövt göra om det så att
    de kände att det var till för dem.

  214. Men jag kände
    att Harry Potter förstörde för mig.

  215. Han gjorde att jag tappade dem. Jag
    borde ha anpassat mig mer efter dem.

  216. Målgruppsanalysen är livsviktig.

  217. Du hade kort tid på dig att ändra om-

  218. -men du hade kunnat fråga nån annan
    där och hittat andra referenser.

  219. Men jag hörde på damerna
    som satt vid mitt bord i alla fall-

  220. -att de tyckte synd om dig, men
    jag sa att jag skulle ta hand om dig.

  221. Då blev de glada. De var på din sida.

  222. Ja, det är bra. Det är bra
    att ha utvecklingssamtal efteråt.

  223. Det gör man ju alltid.

  224. -Vi tar nya tag.
    -Ja, det gör vi.

  225. -Det är gjort nu.
    -Kan det bli värre?

  226. -Nej, det kan det inte. Vi ses.
    -Ja, det gör vi.

  227. Stackars Simon. Det här var verkligen
    ett grymt experiment.

  228. Man ska anpassa språket efter sin
    publik, annars lyssnar de inte.

  229. Nästa vecka ska Simon begå ett
    verbalt övergrepp på några barn.

  230. Kolla själv så fattar du.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

En skön stil

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vilka stilgrepp kan man använda för att smycka sitt språk och göra det lite snyggare? Retorikexperten Barbro Fällman ger ståuppkomikern Simon Garshasebi i uppdrag att hålla ett stilfullt tal om säkert sex för gymnasieelever. Han får bara använda metaforer ur Harry Potter. Men i sista stund ändras förutsättningarna och inget blir som Simon har tänkt sig. Vår reporter Madelen träffar rapparen Immortal Technique som visar att rap och retorik hör ihop, som hand i handske. Vi får också veta hur advokater i New York lägger upp sina framföranden för att övertyga juryn att de har rätt.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap, Stilfigurer
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Tala ut!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Världens bästa tal och en och annan groda

Avsnitt 1 av 6

Ståuppkomikern Simon Garshasebi får i uppdrag att förespråka införandet av läraruniformer. På en kongress försöker han övertyga lärarna om att bära uniform. Jan Eliasson, FN:s vice generalsekreterare avslöjar att han alltid är nervös inför ett framförande.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Mingel deluxe

Avsnitt 2 av 6

Ståuppkomikern Simon Garshasebis får i uppdrag att att mingla på en högtidlig tillställning i Stadshuset. Möt också de amerikanska aktivisterna i The Yesmen som vill sprida sitt budskap med finess och humor. Björn Ranelid berättar hur han förbereder sig inför framträdanden.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Vässa argumenten

Avsnitt 3 av 6

Ståuppkomikern Simon Garshasebi får i uppdrag att övertyga Bajens supportrar att lägga ner lagen i Stockholm. Vi möter läraren som skickar elever till retoriktävlingar och så visar sportkommentatorn Lasse Granqvist hur han övar upp tempot i snacket medan han kör bil.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

En skön stil

Avsnitt 4 av 6

Hur kan man smycka sitt språk och göra det lite snyggare? Simon Garshasebi ska hålla ett tal om säkert sex för gymnasieelever med hjälp av Harry Potter-metaforer. Men i sista stund ändras förutsättningarna. Rapparen Immortal Technique visar hur rap och retorik hör ihop och så får vi se hur amerikanska advokater försöker övertyga juryn att de har rätt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Sist men inte minst

Avsnitt 5 av 6

Ståuppkomikern Simon Garshasebi får i uppdrag att berätta historier för dagisbarn, korvgubbar och kritiska tonåringar. Men Simon ska lägga upp sitt tal i fel ordning för att se hur publiken reagerar. I Hollywood berättar Oscarsgalans manusförfattare Bruce Vilanch hur han jobbar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Kroppen avslöjar allt

Avsnitt 6 av 6

Ditt kroppsspråk kan förstärka ditt budskap, eller göra det otydligare eller till och med vara förvirrande. Simon Garshasebi får i uppdrag att göra ett framförande där hans kroppsspråk har ett helt annat budskap än det han framför inför sin publik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt

Lina

Lina läste sin första roman när hon bodde på behandlingshem och var isolerad från sociala medier under nästan ett år. På behandlingshemmet började hon analysera sitt eget beteende mot familjen samtidigt som hon började skriva texter och brev. Ett av breven, som är ett förlåt-brev, läser hon upp för sin mamma. Hon får även träffa Sanna Bråding som har liknande erfarenheter som Lina.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt

Musse

Musse kom till Sverige utan föräldrar när han var femton. Nu är han 22 år och ordförande för Sveriges Ensamkommandes Förening i Stockholm. Genom föreningen träffar han ensamkommande ungdomar och hjälper dem med deras problem. Det kan till exempel handla om att inte förstå en text som berör deras liv, att de inte känner till sina rättigheter eller vet hur de ska ta hand om psykiska problem.