Grammatikbolaget

Om Grammatikbolaget
På Grammatikbolaget arbetas det med att leverera grammatik. Mats på lagret packar lådor med ordklasser. Britt-Inger sitter på kontoret och har hand om kundkontakterna. Och Kim är nyanställd för säsongen och jobbar i verkstaden. De anställda jobbar nu med satsdelar, men de fortsätter också att distribuera ordklasser och repetera och fördjupa kunskaperna i den svenska grammatiken. Häng med in på Grammatikbolaget, där ordklasser och satsdelar får sin förklaring på ett enkelt och roligt sätt. Eller som Britt-Inger brukar säga: "Ingen panik, det är bara grammatik!"
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien via e-post Kopiera länkTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Grammatikbolaget,
vad kan jag hjälpa till med?Ingen panik, det är bara grammatik.
Den här då...
Det här var kultur det!Det blir finemang.
Jag har räknat ner hela veckan,
i dag är det poesiafton--här på Grammatikbolaget.
Peter kom på det, han ville
att vi skulle närma oss språket.Så himla fint!
En medarbetare
får välja nåt grammatiskt.Sen ska alla andra
skriva en dikt utifrån det.Den här är det Kims tur.
Vad ska hon ta?Man sitter som på nålar.
Nu ska vi se...
- Hej, Kim. Har du bestämt dig?-Det blir imperativ.
-Imperativ!-Det var nåt att sätta tänderna i.
-Jag ringer Mats.-Det kommer snart mer information.
-Okej. Hej.Imperativ...
Jag tror jag vet vad det betyder--men jag är inte helt säker.
Nu kom det ett mejl."Lite inspiration till alla poeter."
"Här är exempel på imperativ,
alltså uppmaningar och befallningar.""Kram, Kim. Tryck på knappen."
Då gör vi det...Usch. Jag är så förtvivlad att jag
inte ens vill ladda telefonen.Jag försöker att skapa poesi
med imperativ--men det blir bara kallt och hårt.
Det är som krig
och militärtjänstgöring.Jag vill skriva poesi
med regnbågens alla färger och fluff.Jag lovade Camilla
att skriva en kärleksdikt.Lyssna. "Kom hit."
"Stanna kvar. Ge dig."
Det är inte poesi,
det är som en gisslansituation.Jag ringer Peter.
Gumman, vänta lite.
- Tjena, det är Peter.Hej, det är Mats. Stör jag dig?
Nej, det är ingen fara.
Jag och ungarna ska ut och meta lite.Kul att snacka med nån över fem!
Vi har ju poesikväll i kväll.
Jag behöver några bra imperativ.Jag förstår. - Gumman...
Befallningar, det är inte min grej.
Men Gunnar, nu har vi ju ingen mask
till metningen.Ursäkta, jag har en krissituation
att ta hand om.Tänk så här:
I poesi finns det inget facit.Lägg av! Lägg av.
Lägg av! Stopp!
Den är min. Släpp den.
Nej!
Det går ganska bra.
Jag har skrivit en dikt som heter:"Släpp fjärrkontrollen, han är min."
Det passar med imperativ
i den situationen i livet.Det svåra är att bli av
med premiärnerverna.Jag är så pirrig!
Det är inte lätt, men jag försöker
så här, att slå av mig nervositeten.Bort, bort! Jag tänker
att jag simmar i lugn och ro-sjön.Jag doppar mig djupt.
Imperativ
Imperativ,
det är en uppmaningImperativ
Imperativ,
det är en uppmaningDet är imperativ
Imperativ
Imperativ,
det är en uppmaningImperativ
Imperativ,
det är en uppmaningSimma i lugn-sjön...
Nu.
Hej, allihop. Hej. Hörs jag?
Har ni det bra?
-Har ni det bra?
-Ja.Oj, oj! Vad härligt,
vilken stämning och vilken publik.Jag heter Britt-Inger.
Jag ska framföra dikten-"Nej, det är min tur
att ha fjärrkontrollen."Let's dance
Let's dance!
Släpp den! Släpp den, sa jag
Ge hit den
Den är minLägg av!
Gå hem med dig-Tack.
-Det var bra.-Det var bra, det.
-Vilken värme man känner här uppe.Tack så mycket.
Jag vill hälsa en annan medarbetare
och kollega välkommen upp.-Välkommen upp, Mats.
-Nu är det din tur.Jaha.
Tack, Britt-Inger.
Gott folk, Mats heter jag.
Jag har skrivit en dikt som heter:
"Camilla, du är vackrare
än alla blommor på jorden"--"jag vill spendera mitt liv
med dig." Den går så här.Kom hit
Stanna härStanna kvar
Lämna mig inteKrama mig
Stanna, fråga ingetSå var den.
Bravo! Bravo!
Nej, nu överdriver ni.
Mats!
-Han är som en kärleksbomb.
-Han är bra.Nästa man för rakning.
Kim, kom upp. Hej.Nu är det jag!
Nu blir det nåt alldeles speciellt.
Sov gott
Dröm söttKrama mig
Älska oss
Sov gottGud, vad fint!
Bravo, Kim! Bravo.
-Alltså...
-Tack....vad hon kan! Oj, oj, vad starkt.
Det kallar jag poesi.
Oj, oj... Suveränt.
Textning: Karin Tengroth
www.btistudios.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Skriv! - ett imperativ
Avsnitt 9 av 10
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Det vankas poesiafton på Grammatikbolaget och dikter av imperativ ska skrivas. Mats tycker att det är svårt att göra poesi av imperativ, som är uppmaningar och befallningar. Britt-Inger skriver en dramatisk dikt om fjärrkontrollen och Kim visar att det går att skriva kärleksfullt med imperativ.
- Ämnen:
- Svenska > Grammatik
- Ämnesord:
- Grammatik, Imperativ, Språkvetenskap, Svenska språket
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
Alla program i Grammatikbolaget
- Säsong 1
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetVad är substantiv?
BeskrivningAvsnitt 1 av 10
Mats på lagret har blandat ihop verb och substantiv. Ordkonstnären Peter lär ut ett superenkelt trick för att veta vilka ord som är substantiv. Britt-Inger i receptionen tipsar om hur man skiljer på singular och plural.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetVad är adjektiv?
BeskrivningAvsnitt 2 av 10
Mats på lagret försöker skriva en kärleksballad men tycker att den blir torftig och stel. Ordkonstnären Peter tipsar om adjektiv för att få till känsla och stämning. Grammatikhjälpen och Britt-Inger svarar på hur komparation av adjektiv kan göra livet större och så mycket roligare. Allt man behöver är en pruttballong och en banankostym.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetVad är verb?
BeskrivningAvsnitt 3 av 10
Ordkonstnären Peter hjälper Mats på lagret att ta fram bra verb att ha på sportlovet. Receptionisten Britt-Inger trollar med sina kunskaper i grammatik.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetVad är substantiv i bestämd och obestämd form?
BeskrivningAvsnitt 4 av 10
Ordkonstnären Peter har svårt att bestämma sig för vilken kaka han ska bjuda på och tar hjälp av receptionisten Britt-Inger. Grammatiklåten handlar om substantivet häst.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetVad är verb i futurum?
BeskrivningAvsnitt 5 av 10
Mats på lagret berättar om fördelarna med att vara en futurumperson. Britt-Inger i receptionen tycker att presenspersoner är bättre. Ordkonstnären Peter förklarar varför Presens är det bästa namnet man kan döpa sin kanin till.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetVad är adverb?
BeskrivningAvsnitt 6 av 10
Ett mystiskt paket har hamnat på lagret. Vad finns inuti och vem är avsändaren? Ordkonstnären Peter förklarar hur lätt det är att veta vad som är ett adverb.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetVad är verb i preteritum?
BeskrivningAvsnitt 7 av 10
Peter berättar om Preteriumklubben, en förening för dem som älskar att prata om sånt som hänt förr. Britt-Inger är inte så intresserad av nostalgi, hon är mer av en presensperson.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetVad är pronomen?
BeskrivningAvsnitt 8 av 10
Britt-Inger tipsar om hur rätt pronomen gör att man slipper bråka med sina syskon. Mats visar hur man kan fördela fredagsmysets godis rättvist i pronomenskålar. Och balladen om pronomen sätter musik till ordklassen!
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetVad är prepositioner?
BeskrivningAvsnitt 9 av 10
Mats får en specialorder från Radiosporten som har brist på prepositioner. Vad händer med alla sportreferat om denna ordklass saknas? Det väntar också en överraskning för alla anställda på Grammatikbolaget.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetOrdklasskalas
BeskrivningAvsnitt 10 av 10
Det är kul och svängigt med grammatik! Mats, Britt-Inger och Peter delar med sig av tankar kring ordklasser. Och så blir det tävling och en massa musik.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
Visa fler- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetEtt förord till dig som pedagog
BeskrivningVarför ska man behöva kunna grammatik? Språkprofessorn Tomas Riad berättar om människans unika förmåga att urskilja grammatiska mönster i språket redan som mycket liten. Producenten Maria Örtengren berättar om tankarna bakom Grammatikbolaget och vi får se scener från inspelningen.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Säsong 2
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetNågot nytt - subjekt och predikat
BeskrivningAvsnitt 1 av 10
På Grammatikbolaget är det mesta sig likt ända tills vikarien Kim anländer. Han vill att de ska börja med satslära. Mats och Britt-Inger vet inte vad satslära är och tycker att arbetet ska tuffa på som det brukar. Med Kims hjälp visar det sig inte vara så svårt med satsdelar som de först trodde.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetNågot nytt igen - objekt
BeskrivningAvsnitt 2 av 10
Kunderna visar stort intresse för Grammatikbolagets subjekt och predikat. Men nu har de börjat fråga efter något som heter objekt. Nu tycker Britt-Inger att det börjar bli för mycket nytt. Mats tycker att det förenklar hans arbete. Och snart börjar även Britt-Inger älska objekt.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetHur var det egentligen med satslära?
BeskrivningAvsnitt 3 av 10
Bolaget Grammalamma är avundsjuka på Grammatikbolaget för att deras arbete med satslära går så bra. Våra vänner bestämmer sig för att bemöta dem med en utsträckt hand och hålla en fotbollsmatch i all vänskaplighet.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetAdverb är inte så krångligt
BeskrivningAvsnitt 4 av 10
På Grammatikbolaget har Mats och Britt-Inger glömt av adverben med flit eftersom de tycker att de är krångliga. Men ett adverb är ju något som beskriver verbet, det är ju inte så svårt. Britt-Inger bestämmer sig för att ordna en kickoff för att få igång arbetet med adverb.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetVad är tempus?
BeskrivningAvsnitt 5 av 10
En skolklass ska komma på studiebesök till Grammatikbolaget. Britt-Inger, Mats och Kim förbereder sig för att kunna visa upp sin arbetsplats från dess bästa sida. Mats vill visa barnen hur han jobbar med hjälp av tempuslådorna och Kim hjälper Britt-Inger att lösa ett problem med hjälp av verb i tempus.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetVad är verb i konditionalis?
BeskrivningAvsnitt 6 av 10
Mats lyckas få ner en låda med verb i konditionalis med hjälp av verb i konditionalis. Britt-Inger försöker få en irriterad kund på gott humör och Kim hjälper Mats att få ordning på ordklasserna.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetEtt liv utan personliga pronomen - går det?
BeskrivningAvsnitt 7 av 10
Det konkurrerande företaget Grammalamma försöker sno Grammatikbolagets personliga pronomen. Om man inte kan leverera personliga pronomen, de där viktiga små orden, förlorar man kunder snabbt. Något måste göras!
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetSärskrivning
BeskrivningAvsnitt 8 av 10
Äntligen finns det skyltar på Grammatikbolaget! Men till Britt-Ingers fasa har de blivit särskrivna. Britt-Inger går till attack mot Mats och det hela håller på att urarta till storbråk.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetSkriv! - ett imperativ
BeskrivningAvsnitt 9 av 10
Det vankas poesiafton på Grammatikbolaget och dikter av imperativ ska skrivas. Mats tycker att det är svårt att göra poesi av imperativ, som är uppmaningar och befallningar. Britt-Inger skriver en dramatisk dikt om fjärrkontrollen och Kim visar att det går att skriva kärleksfullt med imperativ.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns
Visa fler- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGrammatikbolagetGod, godare, godast jul!
BeskrivningAvsnitt 10 av 10
Det ska bli julfest på Grammatikbolaget. Mats tycker att det räcker med en bra julfest. Britt-Inger tycker att den ska bli bättre än förra årets. Kim vill maxa hela festen och uppfinner superlativzapparen. Det är en manick som med ett knapptryck förvandlar allt till störst, vackrast, juligast och bäst.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns