Titta

UR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

UR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

Om UR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

Journalisten Erik Fichtelius går igenom tio regler som han menar är ovärderliga för blivande journalister. Erik Fichtelius liv är ett utsnitt av svensk journalisthistoria. Han plockar flera exempel ur sin egen karriär: Estonia-katastrofen, Mona Sahlin-affären, galna ko-sjukan, Palmeutredningen och dokumentären om Göran Persson. Inspelat den 18 september 2015 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: DEMICOM och Mittuniversitetet.

Till första programmet

UR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler : Regel 6: Låt det hända!Dela
  1. Gyllene regel nummer 6:

  2. Låt det hända.

  3. Och det här är väldigt mycket
    en etermedieregel.

  4. Att man kan använda mikrofonen
    som kamera.

  5. Att det är viktigt
    att ge autenticitet i bilderna.

  6. Det vi är med om nu,
    en tv-filmad föreläsning-

  7. -är en del
    av en publicistisk idé-

  8. -om att public service
    ska öppna det offentliga rummet.

  9. Och låta många vara med-

  10. -om den föreläsningsverksamhet
    som pågår runtom i landet.

  11. Eller riksdagsdebatter
    eller politiska stämmor-

  12. -eller tal i Almedalen.

  13. Har vi nu valt ett parlament
    är det rimligt-

  14. -att medborgarna får ta del
    av vad som sägs där.

  15. Talen i Almedalen som jag
    slogs för att vi skulle sända-

  16. -när jag startade SVT24 direkt
    mötte ett väldigt motstånd.

  17. Vad är det för "Vremya"-tv,
    alltså gammal sovjetisk-

  18. -statstelevision,
    och sända politiska tal?

  19. En politisk ledare kanske jobbar
    i månader med att förbereda-

  20. -ett tal i Almedalen
    för att presentera sin politik.

  21. Det är rimligt att allmänheten
    får ta del av det i sin helhet-

  22. -och inte bara via en reporter.

  23. Men känslan av att reportern
    ska berätta, inte verkligheten-

  24. -är ett stort problem
    i en föreställningsvärld.

  25. Och det finns en narcissism
    i journalistiken-

  26. -som innebär
    att man ställer sig i vägen.

  27. Jag vill se vad som händer.

  28. Inte en reporter
    som berättar om det.

  29. ...journalist på plats i Aten.
    - Vad händer där du är?

  30. På torg runtom i Grekland har i
    dag tusentals personer samlats-

  31. -för att visa sitt stöd för
    regeringen inför Eurogruppmötet-

  32. -i Bryssel i eftermiddag.

  33. Här på Syntagmatorget i Aten
    har folksamlingen skingrats-

  34. -men man beräknar att uppemot
    10 000 samlades här i kväll.

  35. Stämningen var hoppfull
    men bestämd.

  36. "Vi backar inte"
    är budskapet man vill ge Europa.

  37. Vad är det man hoppas att mötet
    mer konkret ska leda fram till?

  38. Man hoppas att man ska komma
    fram till en överenskommelse.

  39. Men man vill samtidigt
    ha en ökad förståelse i Europa-

  40. -för den utsatta situation
    som grekerna befinner sig i.

  41. Det blinkar en röd skylt:
    "direktsändning", dramatik, va.

  42. Men vad är dramatiken?
    Tiotusentals har demonstrerat.

  43. De har ropat och sagt saker.
    Men nu har de skingrats.

  44. Och nu är det direktsändning och
    där står en reporter i rutan.

  45. Men man får inte se vad som hänt
    eller vad grekerna säger.

  46. Jag menar att detta
    är en perverterad journalistik.

  47. Och ändå är den otroligt vanlig-

  48. -i alla sorters kanaler.
    Och det här är ett problem.

  49. Låt det hända
    innebär att vi ska visa tittare-

  50. -och låta lyssnarna höra
    vad som händer.

  51. Det är då det blir dramatik.
    Det är då man får engagemanget.

  52. Och då måste man träda tillbaka.
    Tom Alandh som är en av-

  53. -världens främsta dokumentär-
    filmare syns inte i rutan.

  54. Man hör hans väna röst nån gång
    ibland. Men han gör det ju-

  55. -till en ära att låta bilderna
    och berättelserna tala.

  56. Inte att stå i vägen.

  57. Jag skulle bara önska
    att ni som går in i yrket-

  58. -tar det med er
    som en yrkesstolthet.

  59. Att låta de autentiska bilderna
    vara de som berättar.

  60. För det är
    fullkomligt oslagbart.

  61. Nej! Nej! Nej! Nej!

  62. Nej! Shit, shit, shit! Helvete!

  63. Satan! Jävlar!

  64. Amatörvideokameror kan vara med
    överallt där det händer-

  65. -och påverka opinionen
    med unika bilder.

  66. Som när den svarte Rodney King
    misshandlades av polisen i L.A.

  67. Autentiska bilder
    utan reportrar i vägen-

  68. -som fångar det som händer är
    sånt tv-tittaren inte glömmer.

  69. Det är det här man behöver se.
    Det kan ingen reporter ersätta.

  70. Paolo Rodriguez,
    den fotograf jag jobbade med-

  71. -när jag gjorde
    Göran Persson-serien...

  72. Han berättade att han försökte
    så ofta som möjligt-

  73. -smita i väg från reportern
    för att filma verkligheten.

  74. Under kravallerna i Göteborg
    under EU-toppmötet t.ex. 2002-

  75. -gjorde han det till en ära
    att komma ifrån reportrar-

  76. -som ville berätta vad som hände
    så filmade han vad som hände.

  77. Det man vill se
    också i arkiven från det här-

  78. -är ju stenkastning. Inte
    en reporter som står och pratar.

  79. Men det är ett fruktansvärt
    motstånd mot det här.

  80. Jag tycker det är beklagligt.
    Men riktiga bilder betyder nåt.

  81. Och nu har vi ju
    en fantastisk möjlighet-

  82. -i och med
    att miljarders människor-

  83. -har egna tv-kameror med sig
    när de är ute och går.

  84. Så vi har en bättre möjlighet
    än för bara 10 år sen-

  85. -att ha autentiska bilder
    på vad som händer.

  86. Och det förändrar ju
    den journalistiska kartan.

  87. Men då ska vi våga använda det.
    En viktig journalistisk uppgift-

  88. -är att verifiera att bilderna
    är korrekta, inte manipulerade.

  89. Men autenticiteten i det här
    är otroligt viktig.

  90. Det finns ett område där det
    inte är tillåtet att filma-

  91. -men väl tillåtet att spela in
    ljud, och det är rättssalar.

  92. Det är en gammal lagstiftning
    när man förbjudit fotografering.

  93. Det grundar sig i en rädsla
    för att det skulle brinna upp-

  94. -om man använde gamla
    sorters blixtar med magnesium.

  95. Rättssalen kunde brinna upp.
    Därför förbjöds fotografering.

  96. Men ljud
    är tillåtet att spela in.

  97. Rätten kan förbjuda det om det
    är så störande med mikrofoner-

  98. -att rättegångens behöriga
    genomförande skulle kunna hotas.

  99. Men numera med modern teknik så
    behöver det inte vara störande.

  100. En av de största rättegångarna
    vi haft i Sverige är den-

  101. -mot Christer Petterson som var
    åtalad för mordet på Olof Palme.

  102. Den direktsände vi i radio.

  103. Allting ifrån tingsrätten
    och det mesta ifrån hovrätten.

  104. Det gjorde att hundratusentals
    och ibland miljoner svenskar-

  105. -satt klistrade vid radion
    och hörde vad som hände.

  106. Det kom att skingra de konspira-
    toriska dimmorna kring mordet.

  107. Var och en kunde göra sin egen
    uppfattning av vad som hände.

  108. Vi hade av etiska skäl på Ekot-

  109. -och inom public service
    över huvud taget bestämt oss-

  110. -att inte sända namnet på den
    åtalade förrän domslutet kommit.

  111. Så jag som Ekochef
    satt och tryckte på en knapp-

  112. -så fort de sa
    Christer Pettersson.

  113. Och då sände vi det hela
    med 0,75 sekunders fördröjning.

  114. Sa de namnet så tryckte jag.
    Det tog 0,75 sekunder.

  115. Så pep vi bort namnet
    och vi lyckades.

  116. Nån gång hann de väl säga "Chr",
    men vi klarade det.

  117. Men det här att låta det hända
    gjorde att hela svenska folket-

  118. -kunde vara med om en viktig del
    av svensk samtidshistoria.

  119. Det här är ett utdrag.

  120. Den här personen
    står väldigt länge på platsen-

  121. -efter omständigheterna,
    och granskar då offret-

  122. -och Lisbeth Palme som ju då
    var okänd i sammanhanget.

  123. Men han tog god tid på sig
    på platsen tills han sen-

  124. -sakta vänder sig om
    och lunkar in i gränden.

  125. Bredbent.

  126. Mörkt hår. Mörkblå täckjacka.

  127. Korta långbyxor. Lågskor.

  128. Kraftigt markerade anklar
    på fötterna.

  129. Palmerättegången
    i Stockholms tingsrätt.

  130. Målet mot Christer Pettersson.

  131. Nåt hände
    inför radions mikrofoner.

  132. Det gav allmänheten
    en unik insyn i rättsprocessen.

  133. Utan filter fick alla höra
    vad som sas ord för ord:

  134. Vittnesberättelserna, åklagarens
    frågor och försvarets argument.

  135. Enligt rättegångsbalken
    har medierna rätt att spela in-

  136. -vad som sägs i domstolen om det
    inte finns tekniska hinder.

  137. Alltså att mikrofoner
    och sladdar står i vägen.

  138. Kvinnan går något
    framför mannen.

  139. Och ungefär när de kommer upp
    till avfasningen, hörnan-

  140. -då går den här mannen
    som står vid fönstret...

  141. Han går upp...
    går upp bakom dem-

  142. -och kommer ska vi säga
    lite grand på utsidan om dem-

  143. -mot själva Sveavägen,
    och han går upp bakom.

  144. Lägger vänster hand
    på mannens axel.

  145. Tar upp handen ur fickan-

  146. -och det smäller två skott
    i ganska snabb följd.

  147. Ja, det var slakt.
    Det var en avrättning.

  148. Det var...

  149. Det var ingenting
    som begicks med...

  150. Ja, i stundens hetta utan
    det här var väldigt överlagt.

  151. Han går fram, lägger sin
    vänstra hand på hans axel.

  152. Han lyfter vapnet mot hans rygg.
    Han drar honom bakåt-

  153. -som jag uppfattade det.
    Och han kramar av två skott.

  154. Och mannen...

  155. Ja, han mer eller mindre
    slungas väl i backen.

  156. Och kvinnan hon stannar upp-

  157. -och mannen som sköt
    han tar ett par steg bakåt.

  158. När han kliver bak
    så tittar hon på honom.

  159. Och sen så
    ska vi säga springer hon fram-

  160. -eller tar ett par snabba steg
    fram och knäböjer vid sin man.

  161. Så Lisbet Palme och mannen
    hade ögonkontakt?

  162. Ja, det hade de. En lång stund.

  163. Det vill säga inom loppet
    av de här sekunderna det tog.

  164. Lagstiftningen är ganska klar.
    Offentlighet och insyn gäller-

  165. -i den svenska rättsprocessen.

  166. Men rättens ordförande
    kan förbjuda inspelning-

  167. -om nån som är berörd av rätte-
    gången känner sig störd av det.

  168. Det gjorde att Lisbet Palmes
    vittnesmål aldrig spelades in.

  169. Men Ekot anställde stenografer
    som ord för ord-

  170. -noterade vad som sas så det sen
    kunde återges av skådespelare.

  171. Det var enda gången
    jag var teaterregissör.

  172. Jag hade anställt
    riksdagsstenografer-

  173. -och så faxade vi över
    utskrifter på vad som sas.

  174. Den kvällen lyssnade väl
    över en miljon människor-

  175. -på Lisbet Palmes förhör.

  176. Jag är förvånad över hur lite
    svenska medier använder det här.

  177. Vi har ju ett problem
    när vi bestämt att inte-

  178. -identifiera brottsoffer
    eller åtalade.

  179. Men i det här fallet så kunde vi
    anonymisera den åtalade-

  180. -och vittnena framträdde öppet.

  181. Tryckfrihetsrättegångar är
    alldeles utmärkta att sända.

  182. Men det är den del av
    det här autenticitetstänkandet.

  183. Jag hade ett väldigt...
    Det finns...

  184. I stället ägnar vi oss åt
    olika former av konstruktioner.

  185. Norrmännen har myntat
    ett begrepp-

  186. -alltså mina norska kollegor,
    över en konstruktion-

  187. -som vi gör och de kallar det
    Gåingens förbannelse.

  188. I stället för att skildra
    vad som händer ber vi-

  189. -den vi ska intervjua
    att gå omkring.

  190. Det blir lätt töntig tv
    och kallas Gåingens förbannelse.

  191. Ofta är tv inte ens på plats
    när det händer.

  192. Då är det lätt
    att fastna i klichébilder:

  193. Fötter på Drottninggatan.

  194. Pampiga hus.

  195. För att inte tala om Gåingens
    förbannelse. Dessa återkommande-

  196. -struttiga introduktionsbilder
    på dem som ska intervjuas.

  197. Ja, backa bandet
    och ta bort de här alltså.

  198. De här konventionerna
    ska ni undvika att fastna i.

  199. Jag förstod inte riktigt vidden
    av det här som ny på Ekot.

  200. Det här är 40 år sen nu, 1975.

  201. Det var innan kungen gift sig,
    men han var ny-

  202. -och åkte på Eriksgata
    runtom i landet.

  203. Det hörde inte till det normala
    att Ekot bevakade kungen.

  204. Men tiotusentals människor
    brukade samlas.

  205. Jag tänkte: "Det här
    vore spännade att skildra."

  206. Så jag bad om företräde inför
    förste hovmarsalk von der Esch.

  207. Och kom dit då, 25 år gammal.
    En ung Ekoreporter.

  208. Långhårig och med jeans på mig.
    Von der Esch sa "Ja du grabben."

  209. Jag sa att jag ville skildra en
    Eriksgata och intervjua kungen.

  210. Han hade aldrig gett intervjuer.

  211. Ja du, sa von der Esch.
    Det blir inte lätt för dig.

  212. Antingen får du alla gamla kärr-
    ingar på dig eller kollegorna.

  213. Jag var lite förvånad
    över att kungens företrädare-

  214. -kallade kungens supportrar
    gamla kärringar.

  215. Men han hade ju rätt
    i balansgången.

  216. Om jag var
    för underdånig mot kungen-

  217. -skulle kollegorna
    tycka jag var en fjant.

  218. Var jag för hård skulle en stor
    del av publiken ta illa upp.

  219. Sättet att hantera det här
    för mig blev att låta det hända.

  220. Så när kungen var på Eriksgata
    i Älvsborgs län-

  221. -spelade vi in sex timmar ljud.

  222. Jag och teknikern satt
    en hel natt och klippte ihop-

  223. -ett tre minuters reportage
    till morgonen-

  224. -där jag i stort sett över huvud
    taget inte var med som reporter.

  225. Nu är han här då. Då kommer han
    från det hållet då.

  226. Det gör han.

  227. Då ska man hurra för kungen,
    tror jag.

  228. Nu när den epok är slut
    som Karl XV:e en gång signerade-

  229. -är det vår förhoppning att
    Eders Majestät med sitt namn-

  230. -signerar en ny epok
    i kanalens historia.

  231. Den ska bli till gagn och glädje
    för bygden kring kanalen-

  232. -samt för alla
    som gästar vårt landskap.

  233. Min snabborientering är slut.

  234. Jag föreslår att vi nu hyllar
    Hans Majestät med ett leve.

  235. Leve Hans Majestät Konungen!
    Han leve! Hurra! Hurra!

  236. Hurra! Hurra!

  237. Melleruds kommunfullmäktige-
    ordförande höll tal-

  238. -och hurrade för kungen
    vid kanalmuseet i Håverud.

  239. Så var det överallt
    under Eriksgatans första dag:

  240. Tal med historiska återblickar,
    hurrarop och musik.

  241. I det vackra vädret hade tusen-
    tals gått ut för att se kungen.

  242. Varför kommer så många?
    Så här sa Anita Dufré-

  243. -som tittade på kungen
    i Håverud:

  244. -Jag tror intresset är enormt.
    -Ja, bröd och skådespel...

  245. ...och festligheter
    har väl alltid folk gillat.

  246. Barnen är besvikna.
    Vår lilla flicka var besviken-

  247. -att han inte
    hade krona på huvudet.

  248. Så att visst lever det kvar
    från sagovärld och tradition.

  249. Nu kommer han, ser du.

  250. Nu kör han sakta.
    Det är bra. Kör sakta nu då.

  251. Vinka då. Vinka då. Hej, säg.

  252. Här kommer han. Nu ska du vinka.
    Inte till dem. De är poliser.

  253. -Här kommer han.
    -Här sitter han, ser du.

  254. Nu får du vinka.
    Titta, nu får du vinka.

  255. Ser du där? Vad kul, va?

  256. Genom att hålla upp mikrofonen
    kan en som tycker det är fånigt-

  257. -tycka det är fånigt.
    Den som tycker det är underbart-

  258. -får tycka det.

  259. Jag ville ha
    en intervju med kungen.

  260. Och var på von der Esch:
    "Får jag nån intervju?"

  261. Och så när vi närmade oss Borås
    sa han:

  262. "Titta upp till mig på hotellet
    efter tre."

  263. "Och ta med dig nånting
    som du har sänt så får vi se."

  264. Det här inslaget hade gått så vi
    spelade det för von der Esch.

  265. Och han blev så förtjust!

  266. "Vinka nu då. Inte dem.
    Det är poliserna."

  267. Då tyckte han jag var en gullig
    reporter som gjort nåt bra-

  268. -så jag fick intervjua kungen.

  269. Det blev en 5-minuters intervju
    som blev så bra att Expressen-

  270. -tryckte det på mittuppslaget
    och gjorde löp på det.

  271. Dörrarna till Konungen öppnades
    när jag gjort detta.

  272. Men det går alltså att filma
    med radio, och jag försökte-

  273. -hålla tillbaka min egen med-
    verkan till så lite som möjligt.

  274. Jag nämnde i början
    den här scenen-

  275. -vid valet -94
    när jag blev nedtrampad.

  276. Men sanningen är
    att jag inte blev nedtrampad.

  277. Utan det handlar om
    att låta det hända.

  278. Så titta på det här en gång till
    med lite nya ögon.

  279. ...till den
    socialdemokratiska valvakan.

  280. Självfallet att regeringen Bildt
    får avgå. Nu är det talmannen...

  281. För första gången framträder...
    Statsministern har vunnit valet-

  282. -men konventionen är så stor att
    det är reportern som ska filmas.

  283. Till slut måste jag väsa
    åt honom: "Filma Carlsson!"

  284. "Det är ju han som är viktig."
    Jag blev inte nedtrampad.

  285. Jag hukade så de skulle filma
    det riktiga händelseförloppet.

  286. Men konventionen är så stark
    så jag filmades i stället.

  287. Är det inte svårt att veta
    hur frågvis man ska vara?

  288. Alltså du säger att ibland
    är det bättre att bara lyssna.

  289. Men för att hitta en balans,
    hur ska man tänka?

  290. Man ska tänka
    att mikrofonen är en kamera.

  291. Och man ska tänka att du ska
    inte stå i vägen som reporter.

  292. Det kräver redigering i efter-
    hand så det kräver mer jobb.

  293. Men konventionen numer
    att det är direktsänt-

  294. -bara för att reportern
    står där och berättar-

  295. -har nästan gått överstyr.

  296. Jag tror inte att det är det
    som är en framgångsfaktor-

  297. -i nyhetsförmedlingen
    att reportrar pratar.

  298. Sen vad du ska tänka...
    Sawatsky säger samma sak:

  299. "When you are in the interview,
    don't try to be the star."

  300. Utan träd tillbaka
    och låt saker och ting hända.

  301. Förstå att ordet autenticitet
    är ett hedersord.

  302. Textning: Cathrine Comber
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Regel 6: Låt det hända!

Avsnitt 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Stå inte i vägen för det som händer, det är händelsen som man vill se och höra, inte journalisten. Detta berättar Erik Fichtelius, journalist, utifrån exempel på nyhetshändelser från framförallt etermedia. Inspelat den 18 september 2015 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: DEMICOM och Mittuniversitetet.

Ämnen:
Information och media > Massmedia
Ämnesord:
Journalistik, Massmedia, Nyhetsjournalistik, Nyhetsprogram, Publicistik, Radio, TV, Tidningar, Tidskrifter
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

Regel 1: Engagera dig!

Avsnitt 1

Vad är en nyhet? De klassiska journalisterna Buzz Merritt och Carl Bernstein besvarar denna fråga i ett par av de filmsnuttar som Erik Fichtelius visar. Inspelat den 18 september 2015 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: DEMICOM och Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

Regel 2: Rapportera det viktiga

Avsnitt 2

Vad ska man rapportera som nyhetsjournalist? Vad är det stora just nu och vad är det viktiga för just din redaktion? Det beror på den tilltänka publiken. Erik Fichtelius berättar om både helikopterperspektivet och det nära. Inspelat den 18 september 2015 på Mittuniversitetet. Arrangör: DEMICOM och Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

Regel 3: Arbeta systematiskt!

Avsnitt 3

Bestäm dig för ett bevakningsområde och scanna av det systematiskt. Erik Fichtelius ger exempel från både sitt eget och andra journalisters sätt att arbeta systematiskt. Han berättar också om sitt tio år långa arbete med att intervjua före detta statsminister Göran Persson. Inspelat den 18 september 2015 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: DEMICOM och Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

Regel 4: Var konkret!

Avsnitt 4

Erik Fichtelius om vikten av att gå från det abstrakta till det konkreta för att nå ut genom bruset. Vi får se flera filmexempel på detta från hans egna karriär. Inspelat den 18 september 2015 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: DEMICOM och Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

Regel 5: Förbered, strukturera och lyssna!

Avsnitt 5

Vad är de viktigaste frågorna och de värsta fallgroparna i en intervju? Erik Fichtelius illustrerar olika intervjusituationer genom att visa exempel ur sin egen långa karriär som journalist. Intervjuer med Mona Sahlin, Percy Barnevik och John Sawatsky analyseras och dissekeras. Inspelat den 18 september 2015 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: DEMICOM och Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

Regel 6: Låt det hända!

Avsnitt 6

Stå inte i vägen för det som händer, det är händelsen som man vill se och höra, inte journalisten. Detta berättar Erik Fichtelius, journalist, utifrån exempel på nyhetshändelser från framförallt etermedia. Inspelat den 18 september 2015 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: DEMICOM och Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

Regel 7: Vårda språket!

Avsnitt 7

Det talade språket är annat än det skrivna och det spelar roll hur man använder sin röst, säger Erik Fichtelius. Här ger han en snabblektion i hur man låter och kanske borde låta på nyheterna. Inspelat den 18 september 2015 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: DEMICOM och Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

Regel 8: Gör nya versioner!

Avsnitt 8

När man jobbar i radio och tv är det viktigt att göra nya versioner av samma nyheter när man sänder många gånger under samma dag. Detta blir ännu viktigare när man publicerar på nätet. Journalisten Erik Fichtelius ger tips och exempel på detta. Inspelat den 18 september 2015 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: DEMICOM och Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

Regel 9: Var konsekvensneutral!

Avsnitt 9

Något av det svåraste och viktigaste som journalist är att vara konsekvensneutral. Om en nyhet gynnar eller missgynnar någon ska inte avgöra om den publiceras. Det är allmänintresset som ska styra. Journalisten Erik Fichtelius ger flera exempel på detta genom historien, bland annat då New York Times troddes riskera John F Kennedys anfall i Grisbukten 1961. Inspelat den 18 september 2015 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: DEMICOM och Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Journalistikens tio gyllene regler

Regel 10: Häng med!

Avsnitt 10

Som journalist måste man hänga med i förändringar av teknik och nya digitala modeller. Journalisten Erik Fichtelius åkte till USA när de började med datorer i nyhetsproduktionen i början av 1980-talet för att studera detta. Inspelat den 18 september 2015 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: DEMICOM och Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Gräv 2016

Hur du får folk att berätta

Katarina Gunnarsson, prisbelönt reporter på Sveriges Radio, ger tips om hur man som journalist får intervjupersoner att öppna sig och hur man skapar trygghet så att folk börjar berätta i starka scener och bilder. Inspelat den 8 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - historia

Lars Johan och Wendela, två tidningspionjärer

Lars Johan Hierta startade Aftonbladet år 1830 och startade därmed en ny epok i svensk presshistoria. 1841 anställde han Wendela Hebbe, den första kvinnliga skribenten med fast anställning