Läsmysteriet

Om Läsmysteriet
På ett slott tar programledaren Jonas Leksell emot tre barn som antagit utmaningen att lösa ett mysterium. För att kunna lösa mysteriet behöver de ledtrådar som de får om de klarar två uppdrag i slottets källare. Uppdragen utgår från läsförståelsestrategierna: förutspå, reda ut oklarheter, ställa frågor och sammanfatta. Syftet med serien är att eleverna på ett inspirerande sätt ska få en uppfattning om hur strategierna fungerar och få lust att tillämpa dem på texter de läser.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien via e-post Kopiera länkTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Vem kan ligga helt stilla
utan att andas i sexton timmar?En som är död. Klarade ni den?
Vi får se om ni klarar
mysteriet med rosornas död.Det tror jag inte.
Mästarna har antagit min utmaning
att försöka lösa kvällens mysterium.Nu måste de erövra två ledtrådar
som är gömda i slottets källare.Det här är "Läsmysteriet".
Wow.
Jag tror att vi löser mysteriet.
Det är ganska självklart.Jag är väldigt mörkrädd.
Jag har nog ärvt det av min mamma.-Hej på er. Vilka är ni?
-Mästarna.-Så pass. Är ni bra på mysterier?
-Varför skulle vi annars komma hit?De här är med i kvällens mysterium.
Katja Knopp, trädgårdsmästaren,
var den enda som var glad på slottet.Särskilt när hon höll på med rosorna,
som hon verkade se som sina barn.Men en ryslig morgon på slottet
hände något fruktansvärt.Ett fasansfullt tjut ekade
och fick nackhåren att resa sig.In kom Katja Knopp,
vit som ett lakan i ansiktet.Någon hade klippt av varenda ros.
Hennes älskade rosor var halshuggna.
Vem klippte av dem?Var det baronessan som tröttnat
på Katjas tjat om rosornas skönhet?Var det kocken Karsten, som störde
sig på allt beröm rosorna fick?Var det änkefrun,
som gnällt över stanken av rosor?Vad säger ni om det där?
Har ni några tankar om den skyldiga?-Alla är misstänkta, men jag tror...
-Ni behöver inte säga.Jag misstänker kocken, som aldrig
har fått det han tycker sig förtjäna.I samma sits hade jag gjort samma sak
- klippt av dem.Det är svårt, men ni ska ta reda på
vem som är skyldig.Ni behöver ledtrådar, som man får
när man klarar utmaningar.De finns nere i källaren, och
för att ni inte ska gå vilse: karta.Jag har ringat in förstoringsglaset.
Ta sikte på det.Lycka till nu.
I väg och lös mysteriet!Då är det väl dags för dig att
gå ner i källaren. Det blir mysigt.Är det en spindel där
så får jag panik.Jag skulle försöka ta det lugnt,
men det skulle nog inte gå.Vad mycket spindelnät.
Jag vill inte ha spindelnät i håret.
-Vad tusan?!
-Är det där en spindel?Det kändes som om den riktade sig
mot mig. Jag ville bara ut.-Där är förstoringsglaset.
-Snyggt!Laget får en text
där det fattas tre ord.Vilka ord saknas?
Orden de kan välja mellan
vaktas av fyrtio liter maskar.Man måste förstå innehållet i texten
och reda ut vad orden betyder.Svarar de rätt, får de sin första
ledtråd och är närmare lösningen.Svarar de fel, eller om tiden går ut,
är ledtråden förlorad för alltid.Jag gillar inte maskar.
De är äckliga och slemmiga."Jag förstod att de små bla-bla-bla
kunde bla-bla-bla hemska sjukdomar.""Jag måste uppfinna ett bla-bla-bla
för att förhindra död och elände."-Vi hittar orden.
-Jag vill bara spy.-Maskarna var så himla äckliga.
-Jag hatar dem. Jag höll på att spy.-Vi är lite stressade.
-Du kan väl skaka av dem?-Åh, fy...
-Det är nog alla.Den är i mitten.
"Jag förstod att de små..."Vänta...
Jag tror att jag vet vad meningen är.-"...de små bakterierna."
-Ja!-Jag kan lägga.
-"Kunde...""...orsaka. De kunde orsaka."
Vi läste lite längre fram.
Inte bara ordet.
Vi förstod vad det handlade om.-"Jag måste uppfinna..."
-"Vaccin!""Jag måste skapa ett bla-bla-bla
för att få stopp på död och elände.""De har vaccinerat sig."
Då är det som medicin.-Kom igen!
-Fastna!Är vi klara?
-Det blir rött! Tryck!
-Vad blir den?Jag är rädd
att vi förlorar ledtråden.Just nu är det så pirrigt.
Vi måste ha ledtråden.Ja!
Mästarna, Mästarna.
Vi är bäst - ingen protest.Jag blev jättelättad
när det blev grönt.-Vad står det?
-"Ankare." Jag visste det.-Det är inte hon.
-De två har ett ankare.-Vi är inte helt överens.
-Kocken Kasper eller baronessan.De tror på baronessan, men jag tror
på Karsten. Han har ju ett vapen.-Något han kan skära av rosorna med.
-Kom, vi måste till nästa.Vi ska till lassot.
-Här är det!
-Snyggt!Nu gäller det för laget
att komma ihåg en faktatext.Till sin hjälp får de några
av de viktigaste orden - nyckelord.Nyckelorden är gömda i mörkret,
men se upp!Vissa tillhör inte texten.
Laget måste hitta nyckelorden,
men de har begränsad tid på sig.Hittar vi inte nyckelorden
så blir det nog lite katastrof.Vi måste hinna i tid.
Annars förlorar vi ledtråden."Spindeln är ett rovdjur
som äter insekter.""På bakkroppen finns spinnvårtor,
som de tillverkar nät med.""De flesta spindlar har åtta ögon
och saknar luktsinne."Ja. Har ni det?
Okej, vi måste leta. Var försiktig.
-Leta, leta, leta.
-Jag hittade ett. "Åtta."-"Insekter."
-Jag hittade en. "Ögon."Här!
Jag hittade ett. "Blommor."
-En till! "Tarmar."
-Snabba på!Det var viktigt att samarbeta
och tänka tillbaka på texten."Spindeln är ett rovdjur
som mest äter insekter.""På bakkroppen sitter spinnvårtor,
som de gör spindelnät med.""De flesta har åtta ögon
och inget luktsinne.""Ögon" finns med. "Tarmar" - nej.
"Luktsinne" finns. "Humor" - nej.
Humor var lätt att välja bort.
Jag minns inte det från texten.
Spindlar har inte humor, punkt slut."Spindel, rovdjur." Duger det?
-"Spindeln är ett rovdjur..."
-Det lyser rött!Kom igen.
Får vi inte ledtråden
så kommer vi inte att komma överens.Ja!
Vi vann! Jag är jättejätteglad.
-Yes! Ta den.
-Ska jag?Det var jättestressigt. Mina ben...
Jag kunde knappt gå. Jag var rädd
att vi inte skulle hinna.Från och med nu älskar jag nyckelord.
De är så sköna.Jätteroligt att vi klarade det.
-"Brosch."
-Hon har en brosch.Kasper har ett löv där.
-Det är en sked.
-Det kan vara en brosch.Vi måste komma överens om
den skyldiga innan vi träffar Jonas.Vem klippte av Katja Knopps rosor?
Var det baronessan, kocken Karsten-
-eller änkefrun?
Hallå, Mästarna.
Hur har det gått med utmaningarna?Vi klarade utmaningarna
och fick "ankare" och "brosch".Ankare och brosch. Hur tänker ni?
Baronessan och kocken Karsten
har ankaren--men broschen har bara baronessan.
Vi tror att det är hon.Nej! Det är kocken.
Ni får... Jag måste ha ett svar,
så ni får prata ihop er.Det där är broschen.
Jag önskar att man kunde googla
det här. Det skulle lösa allt.Vem var det som klippte av rosorna?
Vi tror att den skyldiga är...
...baronessan.
-Då tittar vi.
-Den skyldiga var baronessan.Hon hade bestämt sig
för att ta ett morgonbad i rosenblad.Att Katja skulle bli förtvivlad
bekymrade henne inte - tvärtom.Vill man bada i rosenblad
så vill man.Ja!
-Vi hade rätt.
-Det var tur att de övertalade mig.-Yes!
-Bravo.Det var jättekul, men lite läskigt.
Det var baronessan som tog rosorna.
Det var en sked, men det är lurigt.
Som ett bevis på att ni har kämpat.
-Varsågod.
-Tack.-Bra kämpat.
-Tack.Då återstår bara för mig
att säga tack och god natt.Textning: Per Lundgren
www.btistudios.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Mysteriet med de halshuggna rosorna
Avsnitt 2 av 8
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Ämnen:
- Svenska > Läsning
- Ämnesord:
- Läsförståelse, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
Alla program i Läsmysteriet

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med den inlåsta änkefrun
Avsnitt 1 av 8
Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med de halshuggna rosorna
Avsnitt 2 av 8
Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med den förgiftade tårtan
Avsnitt 3 av 8
Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med det länsade lönnfacket
Avsnitt 4 av 8
Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med den kidnappade papegojan
Avsnitt 5 av 8
Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med ansiktet i spegeln
Avsnitt 6 av 8
Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med den stulna guldtackan
Avsnitt 7 av 8
Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med det ansiktslösa porträttet
Avsnitt 8 av 8
Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns