Titta

UR Samtiden - Gräv 2018

UR Samtiden - Gräv 2018

Om UR Samtiden - Gräv 2018

Föreläsningar av och för journalister. Hur gjordes Palmegrävet som ledde till en dokumentärfilm? Vilka metoder finns för att granska den digitala maffian, och hur gör man när man wallraffar? Årets huvudtalare är Michael Rezendes från The Boston Globe, som berättar om hur hans lilla redaktion upptäckte att katolska kyrkan hade mörkat övergrepp på barn av 70 präster. Inspelat den 13-14 april 2018 på Helsingborg arena. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Till första programmet

UR Samtiden - Gräv 2018 : Granskningen av fallet KevinDela
  1. Det är det största ögonblicket
    i min karriär, utan nån konkurrens-

  2. -när de kommer ut
    och säger att de är friade-

  3. -och jag får höra hur det har
    motiverats. Det var väldigt stort.

  4. Varmt välkomna till detta seminarium-

  5. -som ska handla om granskningen
    av fallet Kevin.

  6. Kevin, fyra år,
    som hittades död vid strandkanten-

  7. -i ett bostadsområde i Arvika
    i augusti 1998.

  8. Det är ett av Sveriges
    mest uppmärksammade rättsfall.

  9. Det beror på att det var två bröder,
    fem och sju år gamla-

  10. -som pekades ut som ansvariga
    för det här mordet.

  11. Förra våren
    sände SVT:s "Dokument inifrån"-

  12. -en dokumentär i tre delar
    som hette "Fallet Kevin"-

  13. -där man avslöjade
    en nitton år gammal polisiär sanning-

  14. -och där bröderna och deras familj-

  15. -för första gången
    fick ge sin bild av vad som hände.

  16. Den fyraårige pojke som hittades död
    i sjön Glafsfjorden i Arvika...

  17. -Det är barn som...
    -Barn dödas av barn.

  18. -Har barnen erkänt?
    -Ja, barnen har berättat.

  19. När de berättar om händelseförloppet
    är de stenklara.

  20. Jag vill inte kalla det
    ett erkännande.

  21. Ett barn kan fantisera mycket.

  22. Det var en väldig press.
    Hela samhället här krävde saker.

  23. Jag har alltid haft känslan
    att det inte är jag.

  24. -Dan Josefsson, välkommen.
    -Tack så mycket.

  25. Du är journalist, författare,
    flerfaldigt prisbelönt.

  26. Du har vunnit Stora Journalistpriset
    tre gånger.

  27. Du har tidigare granskat vården av
    Thomas Quick och skrivit bok om det.

  28. Den här dokumentären,
    det var du och dina kollegor.

  29. En redaktion med flera reportrar,
    researcher, fotograf, redigerare.

  30. Ni fick Stora Journalistpriset
    i höstas - årets avslöjande.

  31. Och ni har chansen
    att vinna en Guldspade.

  32. Men chefsåklagarens besked för några
    veckor sen kanske var ännu viktigare.

  33. Ja, det slog ju priserna.

  34. Det ska vi prata mer om senare.
    Vi ska börja från början.

  35. Du ska få berätta
    hur ni jobbade med dokumentären.

  36. -Det började med ett tips.
    -Precis.

  37. Det var kopplat till min granskning
    av Thomas Quicks terapi.

  38. Jag skrev en bok som heter
    "Mannen som slutade ljuga".

  39. Det blev också en dokumentär på SVT
    - "Kvinnan bakom Thomas Quick".

  40. Ett avslöjande gällde psykologi-
    professorn Sven Å. Christianson.

  41. Han var konsult åt polisen och
    hade gjort saker som inte var okej-

  42. -och fick kritik av
    Bergwallkommissionen.

  43. I samband med avslöjandet pratade jag
    med människor som kan det här-

  44. -om huruvida Sven Å. Christianson
    var inblandad i fler fall.

  45. Han hade varit konsult
    i hundra utredningar-

  46. -av grova brott,
    mord och våldtäkter-

  47. -men det är svårt
    att hitta de fallen.

  48. Jag pratade med Rickard L. Sjöberg,
    docent i medicinsk psykologi.

  49. Efter vårt samtal googlade han lite-

  50. -och hittade en rapport skriven av
    frilansjournalisten Nina Hjelmgren.

  51. Den heter "Kevin-fallet"-

  52. -och polisens version av
    hur det här gick till berättas där.

  53. Då kunde han notera-

  54. -att Christianson beskrevs
    som extremt viktig i utredningen.

  55. Och det stod
    att man förhört barn femton gånger.

  56. I själva verket var det mellan 30 och
    40 gånger, men han reagerade på 15.

  57. De var fem och sju år och det tog
    två månader innan de kunde erkänna.

  58. Han skriver i ett mejl till mig
    i mellandagarna 2013-

  59. -att det här är ju mumbojumbo.
    Så här funkar det inte.

  60. Han är expert på barnförhör.

  61. Det var upprinnelsen,
    en direkt koppling till Thomas Quick.

  62. -Du tog inte tag i tipset direkt.
    -Nej, jag hade väldigt mycket.

  63. Det kom in granskningsnämnds-
    anmälningar från Christianson-

  64. -som behövde min uppmärksamhet.

  65. Jag var dessutom trött efter att ha
    skrivit en bok och haft dokumentärer.

  66. Han frågade senare: "Har du gjort nåt
    på det här?" "Jag hinner inte."

  67. "Ska jag ge det till nån annan
    journalist?" "Ja, gör det."

  68. Då gav han det till
    en annan kompetent journalist.

  69. Han misslyckades med att få tag på
    bröderna och det rann ut i sanden.

  70. Ett och ett halvt år senare
    var jag redo att göra nåt nytt.

  71. Då frågade Johan Brånstad
    om jag hade några idéer.

  72. Då sa jag att jag var intresserad
    av att göra nåt på det här.

  73. -När är vi då i tid?
    -Hösten 2015. Då började vi.

  74. -Och vad gör ni då?
    -Johan Brånstad gör en jätteinsats.

  75. Han tar i praktiken fram
    identiteterna på de här pojkarna.

  76. De var inte kända, det gick
    inte att söka sig fram på nätet.

  77. Han tog fram en lista på folk
    som hade bott i Dottevik.

  78. Han gav mig listan
    och så började jag ringa.

  79. Jag ringde tills jag hittade nån
    som sa att pappan hette Weine.

  80. Då var det bara kolla med
    folkbokföringen och hitta Weine.

  81. Det finns med ett samtal med Weine
    i dokumentären.

  82. Jag ringer först Christian.
    Han satt i bilen.

  83. Jag träffade dem på SKUP i Norge
    i går, inför grävande journalister.

  84. Jag sa "Jag ringer från SVT",
    då lade han på.

  85. Då ringde jag Weine
    och han var öppen för att prata-

  86. -men han sa att de har bestämt sig
    för inte prata om detta med nån.

  87. Då frågar jag: "Är det säkert
    att dina barn har gjort det här?"

  88. Då blir han tyst och säger sen att
    han har alltid tvivlat på det här.

  89. Jag har fått veta i diskussionen
    om de skulle lita på mig-

  90. -och låta mig granska detta,
    där var det viktigt med den frågan.

  91. Robin har sagt att han ville
    att de skulle gå vidare.

  92. Robin stod inte ut
    att leva med den här hemligheten-

  93. -som de inte berättat för nån,
    inte ens flickvänner hade fått veta.

  94. Han sa till de andra
    familjemedlemmarna:

  95. "Har ni fått den frågan
    från nån annan?"

  96. "Journalister har ringt och alltid
    utgått ifrån att vi är skyldiga."

  97. Ibland gäller det
    att ställa rätt fråga.

  98. Hur förberedd var den frågan?

  99. Hade du funderat på "Hur ska jag göra
    för att nå in till familjen?"

  100. Ja, det var ju så
    att jag hade ärliga tvivel-

  101. -men det var bara en hypotes.

  102. Det jag visste om Christiansons
    rådgivning och de många förhören...

  103. Det var så många varningsflaggor.

  104. Utifrån mitt material kunde man
    ha hypotesen att de var oskyldiga.

  105. Då ville jag veta: "Är han säker
    på att hans barn har gjort det?"

  106. Hade han då sagt:
    "Ja, det är jag säker på."

  107. "Tyvärr är det så."
    Då hade det tagit slut där.

  108. Det var en ärlig fråga. "Är det helt
    säkert?" Det var inte alls säkert.

  109. Det kändes som ett enormt genombrott.
    Jag var darrig efter samtalet.

  110. När jag skulle titta på dokumentären-

  111. -hade man ju läst om det här
    i Dagens Nyheter.

  112. Jag hade en bild av att ni skulle
    gå igenom polisutredningens brister-

  113. -och sen skulle allt landa
    hos familjen och killarna.

  114. I stället så är det där ni börjar-

  115. -och de är med hela vägen
    och man får se deras process.

  116. Det är otroligt fint berättat,
    tycker jag.

  117. Var det...?
    Hur kommer det sig att ni gjorde så?

  118. Det hade öppnats en unik möjlighet
    att göra längre berättelser.

  119. På Netflix hade "Making a Murderer"
    gått och blivit en jättesuccé.

  120. Kvinnorna som gjorde den hade varit
    i Stockholm och vi åt middag med dem.

  121. Vi hade "The Jinx" på HBO.

  122. Flera dokumentärer
    hade blivit väldigt stora.

  123. "Dokument inifrån" hade gjort
    ett experiment om Paolo Macchiarini.

  124. Bosse Lindquist och redaktionen
    på "Dokument inifrån"-

  125. -hade gjort
    en tre timmars dokumentärserie-

  126. -som blev oerhört framgångsrik
    och gjorde väldigt stor skillnad.

  127. Det gav ju mersmak.
    För första gången...

  128. Journalister får höra
    att man ska vara kortare-

  129. -men nu var läget:
    "Gör gärna tre timmar."

  130. Jag hade aldrig
    hört talas om nåt sånt.

  131. Man ville hitta material
    som skulle hålla för detta.

  132. Det blev en kombination av av-
    slöjande journalistik och granskning-

  133. -och även det dokumentära,
    där du kan bygga karaktärer-

  134. -låta publiken lära känna nån
    och få lite kött på benen.

  135. Den kombinationen ville vi ha
    och den blev oerhört potent.

  136. Du säger
    att det var en avgörande fråga-

  137. -för att
    de skulle vilja lyssna på dig.

  138. Men hur gjorde du
    för att få deras förtroende-

  139. -och gå vidare och göra dokumentären?

  140. Jag skickade upp min bok
    "Mannen som slutade ljuga".

  141. Jag förväntade mig inte
    att de skulle läsa den.

  142. Weine, Robin och Christian
    är inte folk som läser böcker-

  143. -men jag sa: "Titta, här är fotnoter.
    Det är 500 referenser."

  144. "Jag är noggrann,
    jobbar långsamt och har gott om tid."

  145. "Ni behöver inte bestämma er nu.
    Ta tid på er." Och det gjorde de.

  146. Det var plågsamt för mig och
    Johan Brånstad att vänta på besked.

  147. -Flera månader.
    -Ja, det var som att uppvakta nån.

  148. Jag frågade Johan: "Weine sa
    att han skulle ringa på lördagen."

  149. "Ska jag ringa honom på måndag?"
    "Nej", sa Johan.

  150. "Vänta till onsdag-torsdag."
    Så höll vi på.

  151. Man ville inte pressa
    och skrämma bort dem.

  152. Mer substantiellt är det så att
    jag gav dem ett kontrakt till slut.

  153. "Ni har källskydd. Ni kan prata utan
    att säga ja till ett tv-program."

  154. "Ni får ta ställning till om det
    ska bli ett tv-program senare."

  155. "Jag vill intervjua er
    utan att ni har lovat nånting."

  156. Det fick de papper på
    och då vågade de göra det.

  157. Så de skulle kunna ha sagt nej?

  158. Det var ju en risktagning från
    Johan Brånstads sida mot cheferna.

  159. Det här började ju sluka resurser.

  160. När jag väl hade träffat dem
    på första maj 2016-

  161. -så kickade vi liksom i gång det.

  162. Det visade sig att de hade inte några
    minnen av att de hade dödat Kevin.

  163. Vi förstod att vi var nånting på
    spåren och då började reportrarna-

  164. -Johannes Hallbom, Anna Nordbeck
    och Jakob Larsson att jobba.

  165. Då började det sluka resurser.
    Om vi inte hade nått nånstans-

  166. -så hade vi bränt en massa pengar.

  167. Men det är väl också så...

  168. Johan har en feeling i magen för
    vad som gäller vid det här laget.

  169. Jag hade en stark känsla av att det
    här kunde bli nånting fantastiskt.

  170. Då hade ni dem-

  171. -men inte nån förundersökning.
    Hur jobbade ni då?

  172. Förundersökningsprotokollet
    var inte allmän handling-

  173. -eftersom den hade lagts ner.

  174. Det blev aldrig nån rättegång
    eftersom de var barn.

  175. Det innebar
    att vi inte kunde begära ut det.

  176. Men i väntan på att få det-

  177. -skulle vi låta två reportrar
    intervjua poliser.

  178. Kontakta poliser,
    kriminaltekniker, rättsläkare-

  179. -och bara be dem
    att berätta om Kevin-fallet.

  180. Vi sa att vi ville berätta om
    Kevin-utredningen grundligt-

  181. -intervjua alla och låta dem
    ta oss igenom alla momenten.

  182. Många ställde upp på det.

  183. Regeln var att de inte fick knysta
    om att vi hade kontakt med familjen.

  184. Det var ju källskyddat material.

  185. Vi var ju skyldiga
    att undanhålla det-

  186. -men det var inte så
    att vi lurade dem.

  187. Vi påstod ju inte att vi skulle
    göra ett hyllningsprogram.

  188. Vi sa
    att vi ville göra en dokumentär.

  189. Ni sökte bl.a. upp spaningsledaren
    Rolf Sandberg-

  190. -som är med i dokumentären
    och blir intervjuad.

  191. Han är kritisk nu och har anmält det
    till granskningsnämnden.

  192. Han har sagt till Expressen
    att han känner sig lurad.

  193. Han hade fått uppfattningen-

  194. -att det skulle handla om samverkan
    mellan polis, kommun och psykologer.

  195. Han har ju sagt
    väldigt mycket efteråt.

  196. Anna Nordbeck intervjuade
    Rolf Sandberg tio gånger.

  197. Många gånger långa intervjuer.

  198. Han var nere på stranden och visade
    hur barnen flyttat Kevins kropp.

  199. Han hade med teamet på gymmet.
    Han var oerhört tillgänglig.

  200. Alla intervjuerna handlar om
    mordutredningen in i minsta detalj.

  201. Att intervjuerna skulle handla
    om nåt annat är orimligt.

  202. Vad visste ni om vilka brister
    som fanns i utredningen?

  203. Det kom ju fram intressanta brister
    genom intervjuerna.

  204. Inom utredningen hade man olika
    uppfattningar om hur saker gått till.

  205. Rolf Sandberg stod för storyn
    som vi alla har hört.

  206. Barnen misstänktes tidigt
    och det var hans intuition-

  207. -i kombination med
    Sven Å. Christiansons skarpa blick-

  208. -som sa:
    "De vet mer om det här mordet."

  209. Sen tog det lång tid innan barnen
    kunde berätta. Det var hans story.

  210. Men de andra, förhörsledarna
    som faktiskt förhörde barnen-

  211. -framför allt Ingrid Harrysson
    och Anders Forsman-

  212. -de sa ju
    att det inte var ett erkännande-

  213. -utan mer att barnen
    hade unika kunskaper-

  214. -som man bara kunde känna till
    om man begått mordet.

  215. Men det var inget erkännande,
    ingen berättelse.

  216. Det var nåt vi studsade på tidigt.

  217. Hur kan de ha helt olika uppfattning
    om nåt så centralt-

  218. -som om det finns
    ett erkännande eller inte?

  219. Om jag får backa till kritiken
    från spaningsledaren...

  220. Var ni inte lite...? Var ni
    helt ärliga i ert uppsåt här?

  221. Ni ska ju granska detta-

  222. -och ni bara ber honom att berätta
    vad han har gjort, hur de arbetade.

  223. Vi hade ju egentligen inget...

  224. Vi hade inget material för
    att ställa tuffa, kritiska frågor.

  225. Vi hade inte förundersökningen,
    bara misstankar om nånting.

  226. Man hade kunnat konfrontera honom
    och säga:

  227. "Robin och Christian
    säger att de inte har gjort det."

  228. Det kunde vi inte göra. De hade ju
    blivit lovade att vara skyddade.

  229. Det är inte förrän den 18 december,
    alltså fem månader innan sändning-

  230. -som familjen säger ja
    till att programmet ska göras.

  231. Det är när vi har fått tag på för-
    undersökningen och vet vad som hänt.

  232. Från den punkten,
    när vi har förundersökningen-

  233. -har analyserat den
    och vet hur utredningen gick till-

  234. -där kan man säga
    att vi mer duperar polisen-

  235. -eftersom vi väntar ett tag innan
    vi gör konfrontationsintervjuer.

  236. Men merparten av intervjuerna
    i programmet-

  237. -görs ju i ett läge där vi inte kan
    sätta polisen på det hala.

  238. Är det okej att dupera polisen?

  239. Om det är nödvändigt
    är det naturligtvis det.

  240. De här är inga privatpersoner.
    De är alltså tjänstemän.

  241. De har anförtrotts
    delar av statens våldsmonopol.

  242. De har rätt att göra otroliga saker
    mot enskilda individer-

  243. -som att frihetsberöva folk
    och pressa dem under långa förhör.

  244. En massa såna saker,
    hota människor med olika sanktioner.

  245. Det är ju en klassisk uppgift
    för journalistiken-

  246. -att se till att enskilda individer
    inte missbrukar makt mot individer.

  247. Det är en klassisk uppgift,
    och väldigt viktig för journalister.

  248. Ibland måste man knäcka några ägg
    för att få den omeletten.

  249. Man ska inte göra nåt obefogat,
    och här var det vänliga intervjuer-

  250. -med folk
    som hade tid på sig att förklara sig-

  251. -och som fick möjlighet
    att bemöta det vi kom fram till.

  252. Jag tycker inte
    att det var nåt problem.

  253. Du är van att jobba ensam,
    du har skrivit böcker.

  254. Här var ni ju en redaktion
    med fler reportrar.

  255. Jag kan tänka mig att ni valde
    vem som skulle intervjua vem.

  256. Det gjorde vi. Johannes Hallbom
    fick intervjua Ingrid Harrysson-

  257. -och Anna Nordbeck
    fick intervjua Rolf Sandberg.

  258. Jag skulle inte intervjua nån polis.
    Vi var rädda att nån av dem-

  259. -skulle inse att jag hade intervjuat
    Sven Å. Christianson med dold kamera-

  260. -i "Kvinnan bakom Quick"
    och avslöjat honom på det sättet.

  261. Han var ju inblandad och de kanske
    inte skulle vilja prata med mig.

  262. Då skulle jag förstöra
    hela projektet.

  263. Jag intervjuade familjen
    - Weine, Eva och de.

  264. Hur var det att inte göra allt själv?

  265. Oerhört frustrerande i början. Jag
    kände att jag hade dålig kontroll.

  266. Men de gjorde ju minst lika bra
    intervjuer som jag kan göra.

  267. Det var inget problem. Man tror att
    man är outbytbar, men så är det inte.

  268. Sen fick ni tillgång
    till förundersökningen-

  269. -och det var nåt att bita i.

  270. Ja, det är nästan ett skämt,
    tuggandet om hur mycket man läser.

  271. Det var ju så
    att det kom en massa sidor.

  272. Jag är geekig på den punkten,
    jag tycker om att skanna och läsa.

  273. Och det gör de andra också.

  274. Alla läste ju förundersökningen.
    Det var ett oerhört läsande.

  275. Johan Brånstad är ju projektledare
    och hade kunnat sova på nätterna-

  276. -men vi kommunicerade mitt i natten
    om saker vi hade hittat.

  277. Till slut har man tagit sig igenom
    detta och mina förhörsutskrifter-

  278. -är fulla av kommentarer,
    utropstecken och ringar.

  279. Det är oerhört skrämmande läsning.

  280. Och det är väldigt många förhör.
    Hur omfattande var det här?

  281. De förhördes ju
    drygt femton gånger var.

  282. I slutet på förhörsperioden,
    när erkännandet skulle ha kommit-

  283. -är det förhör som är fyra timmar
    långa. 4,5 timme i Christians fall.

  284. Det är jättelånga utskrifter
    som man får läsa.

  285. Vad jag förstår har er researcher
    använt en speciell teknik här.

  286. Vi ville ha en second opinion
    från en expert-

  287. -så vi kontaktade Julia Korkman-

  288. -som är docent i psykologi
    på Helsingfors universitet-

  289. -och en framstående expert
    på barnförhör.

  290. Vi bad henne att läsa alla förhör
    med Robin och Christian-

  291. -och tala om hur man ska tolka detta.

  292. Hon ville att man skulle lägga in
    förhörsrepliker i ett Excel-dokument-

  293. -där varje replik fick en ruta-

  294. -så att du kan se Förhörsledare 1,
    Förhörsledare 2, barnet-

  295. -eventuell förälder,
    precis vem som säger vad.

  296. Jakob Larsson gjorde det och det blev
    ett fruktansvärt stort dokument.

  297. Sen kunde vi göra fritextssökningar
    i det där.

  298. Vi kunde kolla hur många gånger
    förhörsledaren sa nåt om pinnen-

  299. -och vem är det som först
    nämner skador på halsen?

  300. Man kan se i detalj,
    och det ville hon göra.

  301. Varför var det viktigt
    att få fram det?

  302. När proffsen analyserar barnförhör,
    eller förhör över huvud taget-

  303. -för att se om de har ett bevisvärde-

  304. -är frågan
    vem som för in informationen.

  305. Det är väsentligt
    om den som hörs först nämner nåt-

  306. -eller om fakta
    förs in av förhörsledaren.

  307. Där kunde man se att barnen
    inte förde in några fakta.

  308. Det var förhörsledarna
    som stod för påståendena.

  309. Sen ekade barnen tillbaka det
    under svår press.

  310. Så var det, och Julia Korkman
    kallade förhören tortyrliknande.

  311. Hon skulle ha varit med i programmet-

  312. -men i slutänden upplevde vi att
    publiken skulle fatta det här ändå.

  313. Vi behöver inte ha en expert som
    säger att det här är för jävligt.

  314. Alla kommer att begripa det,
    så vi tog bort henne.

  315. Ni uppehåller er länge vid förhören.
    Man får se många utdrag-

  316. -och du går in med speakertexter
    och förklarar det här.

  317. Det här är kärnan i avslöjandet,
    eller hur skulle du säga?

  318. Ja, det kan man säga.
    Det är ju så att de har...

  319. Man har sagt att barnen berättat
    att de har gjort si och så.

  320. De har lekt med Kevin, sparkat honom,
    tryckt en pinne mot halsen.

  321. De har släpat hans kropp.
    Allt det där ska ha berättats.

  322. Men förhören visar
    att den historien inte finns-

  323. -och Niclas Wargren
    sa det väldigt specifikt:

  324. "Den berättelsen
    finns inte i förundersökningen."

  325. -Chefsåklagaren.
    -Att visa det var viktigt.

  326. Vi kunde också påvisa ett alibi-

  327. -vilket var häpnadsväckande.
    Det var ju flera personer-

  328. -som sa att barnen inte kunde ha
    varit på stranden när Kevin dog.

  329. Vilket är det viktigaste alibit?

  330. Det är den tioårige pojken
    och hans mamma.

  331. Hela familjen berättar att de åker
    och fiskar med Robin och Christian.

  332. Att de skulle ha dödat nån
    på stranden är orimligt.

  333. De kände Robin och Christian
    och hade märkt om det hänt nåt.

  334. Alltihop är en fantasi. Det är så
    orimligt, och det blev klart för oss.

  335. Sen var det inte förrän
    vi lyckades få videobanden-

  336. -som vi hade möjlighet
    att visa det här på ett rimligt sätt.

  337. Vi hade först
    bara förundersökningen på papper.

  338. Jag laborerade med olika...
    Eller vi snackade om lösningar-

  339. -med hur texten grafiskt
    skulle komma fram och presenteras...

  340. Textförhör i tv, vilket ju är svårt.

  341. Att vi skulle avslöja
    ett justitiemord var alldeles klart-

  342. -men vi visste inte hur vi
    skulle göra fungerande tv av det.

  343. Då kommer alltså videokassetterna.

  344. -Och när är detta?
    -Vid årsskiftet 2016/2017.

  345. Hade ni nån deadline
    när ni skulle...?

  346. Vi skulle sända i maj
    och det var en nöt vi skulle knäcka.

  347. De kom inte bara. Vi jobbade hårt
    för att få videobanden.

  348. Det är skyddade källor,
    så jag kan inte prata om det-

  349. -men det var ett hårt och skickligt
    arbete från folk i redaktionen.

  350. När de kom visste vi att vi
    skulle avslöja ett justitiemord-

  351. -och göra klassisk tv.
    Det var alldeles uppenbart.

  352. Även om man hade haft tårar i ögonen
    när man läste materialet...

  353. Ingen kunde titta på förhören utan
    att gråta. De är så fruktansvärda.

  354. Vi ska få titta på ett kort utdrag
    ur dokumentären.

  355. Det är den tredje delen,
    det sista förhöret med Christian.

  356. Vi ska se några minuter.

  357. Förhöret har pågått
    i drygt två och en halv timme-

  358. -och Christian får inte ha med sig
    sin mamma i förhörsrummet.

  359. Förhörsledarna kräver att Christian
    gör ett avtal med dem-

  360. -för att få träffa sin mamma.

  361. Sjuåringen måste först lova
    att han ska prata i förhöret.

  362. När Annika kommer in
    stängs kameran av-

  363. -men ljudet spelas fortfarande in.

  364. Jag måste ta en cigg
    innan jag slår sönder nåt.

  365. Hur var det att spela in det där?

  366. Det var en hel dag.
    Vi hade hyrt en stuga.

  367. Vi kunde inte vara
    där familjen bodde.

  368. Grannarna kunde ha undrat
    vilka som kom på besök.

  369. De ville inte ljuga
    och visste inte om nån anade...

  370. De var väldigt rädda för omgivningen-

  371. -så vi hyrde stugor
    där vi filmade och intervjuade dem.

  372. Jag gick igenom
    hela förundersökningen-

  373. -och berättade vad de hade
    varit med om. Det var paradoxalt.

  374. De hade bara aningar
    och visste inte vad som hade hänt.

  375. Det blev att jag visade dem detta.

  376. Det var enormt,
    jag var utmattad efteråt.

  377. Det var två fotografer
    och jag och Johannes var där.

  378. Vi hade skaffat en massa mat
    och de sov över där.

  379. Vi sov i en annan stuga
    och var där dagen efter.

  380. Då frågade jag alla en och en om de
    sa ja till att vi gjorde programmet.

  381. Då sa de ja. Även Eva,
    som var väldigt rädd för...

  382. Hon jobbar i förskolan och var
    rädd för vad föräldrar skulle tycka-

  383. -om hon visade sig
    i det här sammanhanget.

  384. Men det var också
    nån lättnad över dem.

  385. Christian har haft
    svåra sömnsvårigheter-

  386. -och natten efter det här
    sov han som en stock hela natten.

  387. Det var första steget
    i en befrielse för dem-

  388. -att få det här av mig, eller av oss.

  389. Sen var det en lång...
    Vi skulle göra programmet-

  390. -så det var lång väg att gå,
    men det var första steget.

  391. Du visste väl inte vilka krafter
    och känslor det här skulle skapa?

  392. Vilket ansvar tänkte du...?

  393. Du har skrivit om psykologi,
    men du är journalist.

  394. Det var ju så
    att jag försökte förvarna dem.

  395. De måste förstå att även om vi
    förstår att det var ett justitiemord-

  396. -så förstår inte alla det.
    De måste räkna med att folk-

  397. -fortfarande skulle hävda
    att de var skyldiga.

  398. Det förstod de och tog hänsyn till.

  399. Weine och Eva hade kommit fram till-

  400. -att om de måste flytta från Värmland
    efter det här-

  401. -var de beredda att göra det, men
    ville ändå vara med i programmet.

  402. De var mest rädda för
    vad folk skulle säga i Värmland.

  403. Det var inte så
    att de gick ut i en paradistillvaro-

  404. -men det har blivit mycket mer
    positivt än nån vågade hoppas.

  405. Man får ju frågor
    kring föräldrarnas roll i det här.

  406. De tillät polisen
    att hantera deras barn så här.

  407. Inte bara tillät. Vi ser ju
    den biologiska mamman Annika-

  408. -fortsätta förhöret
    och pressa Christian-

  409. -till att berätta om ett mord.

  410. Även föräldrarna blev
    alltså förstörda av polisen.

  411. Både Eva och Weine
    åker i omgångar in på psyket.

  412. De har ingen historik alls
    av några psykiska problem-

  413. -men båda ligger inlagda, och Weine
    i en månad i slutet på utredningen.

  414. Man knäcker honom.
    Man skäller och skriker-

  415. -och säger att genom att förneka
    detta skadar han sina egna barn.

  416. Han ska samarbeta med polisen.

  417. Det är detta Annika
    faller till föga för-

  418. -vilket är oerhört smärtsamt
    för henne.

  419. Vi var oroliga för
    hur familjen skulle hantera detta.

  420. Jag såg framför mig att det skulle
    kunna bli konflikter inom familjen.

  421. Man har själv upplevt att folk
    klagar på sina föräldrar i åratal-

  422. -och deras föräldrar har inte
    anklagat dem för mord i förhör.

  423. Men här blev det inte så.
    De har en otrolig förståelse.

  424. Robin och Christian förstår
    att de blev illa behandlade-

  425. -och att föräldrarna blev knäckta.

  426. Jag har inte sett minsta anklagelse
    från barnen mot föräldrarna.

  427. Men hade ni nån beredskap
    på redaktionen-

  428. -hur ni skulle stötta dem
    och hantera...?

  429. Om man hade känt att de gick i däck
    hade man tvingats att hjälpa dem.

  430. Jag hade tät kontakt med dem,
    liksom andra redaktionsmedlemmar.

  431. Vi intervjuade dem mycket.

  432. Jag upplevde att de mådde bättre nu
    än de hade gjort tidigare.

  433. De såg ljuset i tunneln
    för första gången.

  434. De hade inget hopp när jag ringde.

  435. De hade inte snackat om
    hur de skulle lösa det här.

  436. De var totalt uppgivna, det fanns
    inget hopp. Det var helt kört.

  437. Nu fanns det plötsligt hopp
    och de levde upp.

  438. De levde upp under våren
    innan programmet sändes.

  439. Det finns bilder på Robin.
    Han såg ut som en anemisk...

  440. Han såg verkligen kuvad ut
    när jag började träffa honom.

  441. Den våren går han omkring med en rock
    och ett stort rött skägg.

  442. Jakob Larsson sa att han såg ut som
    en medlem av The Band på 60-talet.

  443. Han är så jävla mäktig.

  444. De reser sig under resans gång
    och det skildras i bild i programmet.

  445. Jag var inte rädd för deras psyken-

  446. -men jag kunde inte fatta hur de
    hade överlevt och inte gått ner sig.

  447. Jag har sagt det till Weine
    flera gånger.

  448. "Om du hade satt dig i köket
    och supit ihjäl dig"-

  449. -"och alla hade separerat
    från varandra och slagits..."

  450. Ingen hade blivit förvånad med tanke
    på det ofattbara de råkade ut för.

  451. Men det har svetsat samman den här
    lilla gruppen på fem personer.

  452. Det är häpnadsväckande
    hur starka de är.

  453. -Då fick du klartecken från dem.
    -Ja.

  454. Ni hade allt material och sen får
    ni veta att DN också ska skriva nåt.

  455. Rickard L. Sjöberg
    som hade gett mig det här tipset-

  456. -hade inte slutat ge tips.

  457. Han var irriterad på
    att ingen gjorde nånting om detta-

  458. -och jag hade dumt nog inte ringt
    honom när jag började med detta.

  459. När det väl lyfte
    hade jag kontakt med familjen.

  460. De hade källskydd och jag ville inte
    dra in fler utan överraska honom.

  461. Jag ringer honom på vårkanten
    och säger:

  462. "Snart kommer vi med ett program
    om Kevin som kommer att knocka dig."

  463. "Jaha, men det har jag lämnat
    till en journalist på DN nu."

  464. "Vad säger du? Oj, då."

  465. Sen blev det lite kapplöpning där.

  466. DN hade fått ut förundersökningen
    mot sekretessförbehåll.

  467. De fick inte citera
    eller göra ditten och datten.

  468. De lämnade det till en expert
    som sa att det var problematiskt.

  469. Där var de på samma punkt som jag
    var i mejlet från Rickard L. Sjöberg.

  470. Men de fick inte tag på Robin
    och Christian eller nån polis.

  471. Ingen ville bli intervjuad.
    Vi var på konfrontationsstadiet-

  472. -så alla poliserna slöt sig, och de
    fick inte tag på Robin och Christian.

  473. De fick publicera ändå,
    och det gick ju inte så bra.

  474. Men publicerade ni tidigare
    än vad ni hade tänkt?

  475. Ja, vi lade det en vecka tidigare-

  476. -när vi fattade
    att de var på gång med detta.

  477. Man kan säga att det fick...

  478. Det fick den positiva effekten-

  479. -att Kevin-fallet kom upp
    på dagordningen på ett sätt-

  480. -som vi räknade med att åstadkomma
    i vårt första program.

  481. Det påminde äldre människor-

  482. -men framför allt yngre
    som inte ens kommer ihåg det här.

  483. Det skulle vi behöva
    ett program till-

  484. -men nu hade ju DN gjort det.

  485. DN gjorde en artikel som sa att det
    kan vara nåt fel med Kevin-fallet.

  486. Det var det enda de kom fram till.

  487. De visste inte om Robin och Christian
    såg sig som mördare-

  488. -men visste att vi skulle
    publicera och fylla i luckorna.

  489. När trailern vi såg här sänds-

  490. -och man hör Robin: "Jag har
    alltid tänkt att det inte är jag."

  491. Då skriver kvällstidningar
    nyhetsartiklar utifrån trailern.

  492. Det är första gången man hör rösten
    från ett barn som var...

  493. Det blev ett enormt starkt sug
    på att veta vilka de är.

  494. När vi har bilden på dem,
    pojkarna som var maskade i början-

  495. -och tar bort maskningen,
    då ryser folk.

  496. DN hjälpte till att bygga upp det.

  497. Det fick ju stora konsekvenser.

  498. När ni hade sänt de tre avsnitten
    öppnade polisen förundersökningen.

  499. För några veckor sedan
    presenterade chefsåklagaren-

  500. -Niclas Wargren...

  501. ...resultatet och friar de två
    bröderna från alla misstankar.

  502. Och på ett fantastiskt sätt.
    Utredningen tog tio månader.

  503. Jag visste ju
    att de skulle avföras som misstänkta-

  504. -men det hade kunnat göras
    på olika sätt.

  505. Man kan göra det
    på ett minimalistiskt sätt.

  506. Bevis saknas, inte
    tillräckliga bevis eller nåt sånt.

  507. Eller så skulle han berätta vad det
    här var, att det fanns alibi och så.

  508. Jag visste inte vad han skulle välja.
    Jag var i Karlstad-

  509. -och satt med Weine, Eva och Annika
    utanför dörren i en trappa.

  510. Robin och Christian
    var inne på hans tjänsterum.

  511. Vi satt där ute och väntade.
    Mötet tog en och en halv timme.

  512. -De fick veta först.
    -Ja, Robin och Christian.

  513. Efter en timme och en kvart
    kom det ut en assistent och sa-

  514. -att Robin och Christian
    ville ha in föräldrarna.

  515. Då såg fotografen Lars Granstrand
    Robin och Christian-

  516. -komma ut ur hans rum
    och se helt allvarliga ut.

  517. "De ser helt gravallvariga ut."
    "De brukar inte uttrycka känslor."

  518. Men samtidigt kände jag: "Herregud,
    tänk om Wargren är totalt bindgalen."

  519. "Tänk om han är
    Göran Lambertz bäste vän."

  520. Vem vet? Men sen...

  521. När de till slut kom ut var de
    fortfarande väldigt allvarliga.

  522. Jag sa: "För fan, hur har det gått?"

  523. Då såg man
    att de var snarare i chock.

  524. Det var ofattbart
    att det var så tydligt.

  525. De har fått en lång föreläsning
    där Wargren berättat-

  526. -hur hela alibigrejen
    är precis som vi berättat i tv.

  527. Han kom fram till samma sak
    som vi kom fram till.

  528. De var ju oerhört lyckliga.

  529. Om du ska jämföra det här jobbet
    med tidigare jobb, vad säger du då?

  530. För mig är det det största
    ögonblicket i min karriär-

  531. -när de kommer ut och säger
    att de är friade-

  532. -och jag sen får höra
    hur det har motiverats.

  533. Det var väldigt stort för mig...

  534. Varför då? Du har haft hela
    det här med Thomas Quick också...

  535. Jo, men det är det här med att kunna
    hjälpa människor på det här sättet.

  536. Det var så... De var så utelämnade.

  537. Det är nästan som en fiktion,
    det är så renodlat på nåt sätt.

  538. Som Weine säger i sista programmet:
    "Vi var en svag familj."

  539. Det känns som att... "Vi tar dem,
    vi bara lägger det på dem."

  540. Så säger han att det känns,
    och för mig också-

  541. -även om jag inte menar
    att de uttänkt gjorde så.

  542. I praktiken blev det så
    att polismyndigheten-

  543. -var i desperat behov
    av att lösa fallet.

  544. För Rolf Sandberg
    var det inte okej att inte lösa det.

  545. Det blev att man sökte sig
    till den svagaste punkten-

  546. -och så lade man skulden där,
    för där fanns inget motstånd.

  547. Att en hel familj
    ska utsättas för nånting sånt-

  548. -utan att kontrollmekanismer
    går in och sätter stopp-

  549. -trots alla varningssignaler, och vi
    journalister har inte gjort nåt.

  550. Jag väntade 1,5 år innan jag
    ens började titta på detta.

  551. Jag hade ont om tid,
    men det kändes även orimligt.

  552. Jag hade lite för stort förtroende
    för rättssystemet.

  553. Nånstans kände jag:
    "Inte fan pekar man ut barn"-

  554. -"på detta oerhört tydliga sätt
    om man inte vet säkert."

  555. Jag trodde länge att alibifamiljen-

  556. -som var hemma hos Weine, Eva och
    barnen och sen åkte och fiskade...

  557. Jag trodde ju att de hade
    angett Robin och Christian.

  558. Det var min hypotes.

  559. Jag tänkte
    att erkännandet kanske inte fanns-

  560. -men de kanske har
    nåt annat tydligt bevis.

  561. Jag räknade med
    att där finns det nog.

  562. Sen fick vi förundersökningen och
    insåg att de förhörts fjorton gånger-

  563. -och de har inte alls satt dit Robin
    och Christian. De har gett dem alibi.

  564. Då blir det ännu galnare. Jag trodde
    inte att nån polis gjorde så här.

  565. Familjen har nu fått upprättelse-

  566. -men tycker du att det också har lett
    till att ansvariga myndigheter...

  567. Har de också erkänt felen
    och problemen här?

  568. Nej, det har de
    egentligen inte gjort.

  569. Niclas Wargren har indirekt
    gjort det. Genom att vara tydlig-

  570. -har han så att säga
    gjort vad han kan-

  571. -för att i alla fall säga som det är.

  572. Det har varit mycket snack efteråt:
    "Så här går det inte till numera."

  573. "Vi har inga såna här
    förhörsmetoder med barn."

  574. Och det vet jag från andra fall
    att det är inte sant.

  575. Vi har enorma brister i kunskapen
    om hur man förhör barn.

  576. Det har också Julia Korkman
    skrivit om på DN Debatt.

  577. Hon har varit inblandad i rättsfall
    och vet att det är eftersatt.

  578. Man behöver inte ens ha utbildning
    i barnförhör i Sverige.

  579. Allt snack om barnahus...
    Ett barnahus är en lokal.

  580. Vad som händer där är knappt reglerat
    i lag. Det är ingen bra situation.

  581. Man ska fortsätta granska.
    Det behövs väldigt mycket.

  582. Den här granskningen visar också
    hur viktig public service är.

  583. Faktum är ju
    att den var väldigt kostsam.

  584. Bland det första Jan Helin gjorde
    som chef var att ge extra pengar.

  585. Johan Brånstad visade en bild
    på pojkarna på sin mobil-

  586. -och fick lite extra stålar.

  587. Få medieföretag har möjlighet
    att göra en sån här granskning.

  588. En sista fråga. Vi har
    en massa journalister i publiken.

  589. Dina lärdomar
    eller dina allra bästa tips-

  590. -om man nu ska gräva
    i ett sånt här gammalt rättsfall?

  591. En sak som är helt klar-

  592. -är att om man vill
    avslöja ett justitiemord-

  593. -ska man börja med att söka kontakt
    med den som utsatts för justitiemord-

  594. -och försöka skapa
    en förtroendefull relation.

  595. Man ska inte vara rädd
    för den kontakten.

  596. Du kan inte över folks huvuden
    rädda dem och hjälpa dem.

  597. Du måste försöka
    vinna deras förtroende.

  598. Annars blir det liksom fel.

  599. Sen är det naturligtvis
    att man ska ha gott om tid.

  600. Om jag hade stressat
    för att publicera det här-

  601. -då hade de aldrig gått med på detta.

  602. Det behövdes fem månader för dem.

  603. Man måste förstå att det här
    är människor som är sargade.

  604. De behöver tid och kan inte inordna
    sig i nån publiceringsplanering.

  605. Sen ska man naturligtvis
    vara noga och jobba som vi gör.

  606. Vi har nästan overkill i researchen.

  607. Man läser inte bara det
    nödvändigaste, utan allt.

  608. Man hittar grejor där man inte anade
    att det skulle finnas nåt relevant.

  609. Där hittar man saker,
    som alternativa gärningsmän-

  610. -vittnen som sett Kevin vid liv när
    han inte ska leva enligt polisen...

  611. Vi hittar mycket,
    men det kräver att man läser allt.

  612. Man måste ha en tydlig struktur
    och jobba med kompetenta människor.

  613. Det var en otroligt bra redaktion.

  614. De var ju samspelta
    efter Macchiarini.

  615. Det var riktigt storspel, faktiskt.

  616. Tack så mycket.

  617. Textning: Mattias Anulf
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Granskningen av fallet Kevin

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

2015 bestämde sig SVT:s Dan Josefsson för att granska fallet Kevin. Arbetet ledde till att de mordmisstänkta bröderna Robin och Christian Dahlén friades och Dan Josefsson och hans team belönades med stora journalistpriset. Här berättar han om hur arbetet förlöpte. Moderator: Camilla Kvartoft Mårtén. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Ämnen:
Information och media > Massmedia, Samhällskunskap > Lag och rätt
Ämnesord:
Journalistik, Juridik, Massmedia, Publicistik, Rättsfall, Rättsvetenskap, Tidningar, Tidskrifter, Undersökande journalistik
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Gräv 2018

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Så får du grävet att sjunga

Ska man gräva nyhetsbaserat eller storybaserat? Hur mycket detaljer behöver man samla på sig? Ur vems perspektiv ska man berätta? Anna Tiberg som är journalist och lärare i berättande journalistik ger konkreta tips och exempel på hur du som journalist kan göra en gripande berättelse av ditt material. Inspelat på Helsingborg arena den 13 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Granskningen av Palmeutredningen

Några säckar med Christer Pettersons tillhörigheter blev startskottet för nya tag i grävandet kring mordet på Olof Palme. Bo-Göran Bodin från SVT:s Uppdrag granskning berättar om hur han arbetade i praktiken med att strukturera upp det stora utredningsmaterialet. Inspelat på Helsingborg arena den 13 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Scoopet om katolska kyrkan

I slutet av 1990-talet påbörjade några journalister på tidningen The Boston Globe ett gigantiskt arbete som avslöjade hur präster inom katolska kyrkan i åratal utsatt barn för sexuella övergrepp medan kyrkans ledning såg på i tysthet. Journalisten Michael Rezendes från The Boston Globe berättar om sin resa från det första spadtaget till hur avslöjandet blev Hollywoodfilm. Inspelat på Helsingborg arena den 13 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Grävaren som litterär figur

Författaren David Lagercrantz började sin bana som journalist. Det hade han nytta av när han skrev fortsättningen på Stieg Larssons Milleniumtrilogi med den grävande journalisten Mikael Blomkvist i centrum. Inspelat på Helsingborg arena den 13 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Granska den digitala maffian

Med rätt kunskaper finns det stora möjligheter att spåra och kartlägga en person på nätet. Samtidigt är det viktigt att skydda sig så mycket som möjligt när man gör research. Axel Gordh Humlesjö från SVT:s Uppdrag granskning och Kristoffer Örstadius från Dagens Nyheter ger exempel. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Gör komplicerad research till spännande läsning

Som grävande journalist sitter man ofta med ett gigantiskt material som behöver organiseras och förvandlas till ett begripligt och spännande reportage. Miranda Patrucic, erfaren grävare från Bosnien, hade en nyckelroll i rapporteringen kring Panama och Paradise papers. Hon beskriver konkret, steg för steg, hur hon arbetar. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Val, påverkan och propaganda

Vilka typer av yttre påverkan kan vi förvänta oss under valrörelsen 2018? Hur kan man förbereda sig som journalist och vad ska man fokusera på i det stora, snabba informationsflödet? Panelsamtal med forskaren James Pamment, journalisten Måns Mosesson, redaktören Martin Schori och mediestrategen Brit Stakston. Moderator: Marita Johansen. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Wallraff - fördelarna och fallgroparna

Efter ett besök på en skitig toalett på en akutmottagning bestämde sig journalisten Anna Bäsén för att gå under täckmantel som städare på ett sjukhus. Hennes upptäckter fick kraftiga följder för städbolaget. Sedan dess har hon använt metoden många gånger. Vad ska man tänka på när man wallraffar? Vilka svårigheter finns? Hur kan man göra ett miniwallraff? Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Hitta, skydda och underhåll dina källor

Michael Rezendes är journalisten som avslöjade hur katolska kyrkan mörkat åratal av sexuella övergrepp på barn. Han ger 13 konkreta tips på saker att tänka på när man som journalist arbetar med motvilliga källor och känslig information. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Granskningen av fallet Kevin

2015 bestämde sig SVT:s Dan Josefsson för att granska fallet Kevin. Arbetet ledde till att de mordmisstänkta bröderna Robin och Christian Dahlén friades och Dan Josefsson och hans team belönades med stora journalistpriset. Här berättar han om hur arbetet förlöpte. Moderator: Camilla Kvartoft Mårtén. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Gräv 2016

Hur du får folk att berätta

Katarina Gunnarsson, prisbelönt reporter på Sveriges Radio, ger tips om hur man som journalist får intervjupersoner att öppna sig och hur man skapar trygghet så att folk börjar berätta i starka scener och bilder. Inspelat den 8 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - historia

Lars Johan och Wendela, två tidningspionjärer

Lars Johan Hierta startade Aftonbladet år 1830 och startade därmed en ny epok i svensk presshistoria. 1841 anställde han Wendela Hebbe, den första kvinnliga skribenten med fast anställning