Titta

UR Samtiden - En kväll om naturens under

UR Samtiden - En kväll om naturens under

Om UR Samtiden - En kväll om naturens under

Ett brinnande engagemang för vår levande planet förenar naturfotografen Mattias A Klum, fysikern Ulf Danielsson och den värlsberömda schimpansforskaren Jane Goodall. Idag konstaterar de med sorg att spåren efter oss människor är svåra att läka. Finns det hopp inför framtiden? Föreläsningar och panelsamtal inspelade på Scalateatern i Stockholm den 21 maj 2018. Moderator: Christer Sturmark. Arrangör: Fri Tanke.

Till första programmet

UR Samtiden - En kväll om naturens under : Våra liv i naturens tjänstDela
  1. Genom att hylla livet och hylla
    allt otroligt som finns omkring oss-

  2. -som i en droppe vatten i Östersjön,
    så får jag energi att kämpa för det här.

  3. Nu skulle jag vilja be våra talare
    att komma upp på scenen.

  4. Professor Ulf Danielsson-

  5. -Mattias Klum och dr Jane Goodall.

  6. -Jane.
    -Här?

  7. Mattias bredvid Jane här-

  8. -och Ulf där borta.

  9. Jag ser att du har med dig din vän.
    Okej, många vänner.

  10. Tre vänner. Berätta om din stora vän,
    som du berättade om för mig tidigare.

  11. Det här är mr H.,
    döpt efter den otrolige Gary Horne.

  12. På tal om vår starka livskraft...
    Gary blev blind som 21-åring.

  13. Han ville bli trollkarl,
    men fick höra att det var omöjligt.

  14. Barnen vet inte om att han är blind,
    och på slutet berättar han för dem-

  15. -att om nåt går snett, så ska de inte
    ge upp. Det finns alltid en lösning.

  16. Gary hoppar fallskärm. Fallskärm?

  17. Kan ni tänka er
    att hoppa ut i totalt mörker?

  18. Han har precis lärt sig att måla.

  19. I boken "Blind Artist"
    finns ett porträtt på mr H.-

  20. -som han gav mig för 28 år sen.

  21. Han har aldrig sett honom,
    men porträttet är otroligt.

  22. Han trodde att det var en schimpans,
    så han fick hålla i svansen.

  23. "Nåväl, ta med honom,
    så finns jag där."

  24. Så han har varit med till 63 länder
    och är mycket berömd.

  25. Mr H.

  26. Jag börjar med dr Goodall och Mattias.

  27. Hur kom det sig att ni
    började samarbeta? Hur möttes ni?

  28. Vi möttes första gången
    i Washington D.C., för ett otal år sen-

  29. -i lobbyn på hotellet Governor House.

  30. Jag var en ung
    National Geographic-fotograf-

  31. -som kanske inte var jättekaxig-

  32. -men rätt glad att ha kommit så långt.

  33. I lobbyn fick jag se dig
    och tänkte "herregud!"

  34. Det var mitt livs chans,
    så jag gick fram och sa:

  35. "Ursäkta, jag är en svensk fotograf."

  36. Och du var - som ni alla märker -

  37. -en så varm, inkluderande
    och underbar människa.

  38. Vi började prata,
    och flera år efteråt, vilket du minns-

  39. -så föreläste vi ihop och började prata
    om ett samarbete, och här är vi nu.

  40. Och nu har ni samarbetat
    med den här boken.

  41. Vad är tanken med den här boken?

  42. -Jag gör ett försök att förklara.
    -Det var ju din idé.

  43. Tack för att du ger mig all ära.

  44. Saken är den,
    att jag har ju gjort ett antal böcker-

  45. -femton, närmare bestämt, och de
    är oftast rätt stora till storleken-

  46. -vilket inte gör dem så interaktiva.

  47. Om man har tur,
    så tycker folk om boken-

  48. -och lägger den på ett soffbord-

  49. -om man blir prioriterad i hierarkin
    hemma hos folk.

  50. Folk säger kanske att de har
    bläddrat igenom den ett par gånger.

  51. Men genom att göra en kalender,
    så inkluderar vi även er.

  52. Läsarna får, så att säga,
    vara med och samarbeta-

  53. -genom att ha den som en diktbok,
    en trädgårdskalender-

  54. -och som en födelsedagskalender,
    och så vidare.

  55. Om jag föreslog det, så känner jag mig
    väldigt stolt och duktig.

  56. -Det gjorde du.
    -Okej. Tack.

  57. Dessutom har vi
    en enorm källa av erfarenhet.

  58. Vissa citat i boken är episka,
    underbara-

  59. -och de smittar av sig.

  60. En del av mina bilder finns med,
    samt bildtexter och...

  61. Vad ska vi säga...
    Uppmaningar till handling?

  62. Ditt syfte med boken
    var alltså att uppmana till handling.

  63. Du vill få folk att handla.
    Det är syftet.

  64. Precis.

  65. -Även med boken?
    -Ja.

  66. Böcker har alltid varit viktiga för mig.

  67. Jag växte upp utan tv och utan
    alla dessa prylar som folk har i dag.

  68. Böcker är fortfarande
    mycket viktiga för mig.

  69. Det är bra med en kalender
    som man inte kastar efter ett år-

  70. -eftersom man har antecknat sånt
    som man vill minnas och titta på igen.

  71. I början bad han mig om 365 olika citat.

  72. -Det var hans fel.
    -Nåväl, det kvittar.

  73. Förläggaren får alltid skulden.

  74. Jag sa att 365 stycken
    skulle bli tråkigt.

  75. Men de som du gav...

  76. -Ni kommer att hålla med när ni läser...
    -Det var tolv.

  77. Var det tolv?
    - Vi skar ner dem till tolv.

  78. Ni skapade projektet
    med förlaget Fri Tanke-

  79. -men boken kommer att säljas globalt
    med början i dag.

  80. Det är ovanligt att förlaget är svenskt,
    men att boken säljs globalt.

  81. Det är sällsynt inom bokbranschen.

  82. Jag vill inkludera Ulf i det här.

  83. Du har ju ett annorlunda perspektiv.

  84. Du har jobbat med teoretisk fysik,
    kosmologi-

  85. -och undersökt mörk materia.

  86. Men din senaste bok
    handlar om vår bräckliga jord.

  87. Vad fick dig att gå från mörk materia
    till klimatfrågor?

  88. Från början, så var mitt intresse
    för vetenskap mycket generellt.

  89. Mitt intresse kom mycket tidigt.

  90. Jag kröp omkring och jagade småkryp-

  91. -och hade larver som blev till fjärilar.

  92. Så mitt intresse
    för vetenskap är allmänt.

  93. Sen var det lite av en slump-

  94. -att jag satsade på teoretisk fysik.

  95. Jag tyckte att matematik var roligt-

  96. -så det råkade bli just det.

  97. Men det är en aspekt av mitt intresse
    för vår plats i universum.

  98. Jag fokuserade på en del av det,
    men mitt intresse är större än så.

  99. Sen insåg jag,
    att det här större perspektivet-

  100. -kan vara nåt användbart,
    och inte bara nåt som man läser om-

  101. -och som man fascineras av,
    som nån sorts "infotainment".

  102. Jag insåg att jag kunde bidra
    med ett perspektiv-

  103. -som kan sätta samman allt
    i ett sammanhang.

  104. Jag reagerar alltid på
    hur klimatfrågorna angrips-

  105. -och att det har att göra med ekonomi.

  106. Men det är ett existentiellt problem
    som är olikt allt annat.

  107. Det innebär att det krävs ett annat
    perspektiv för att man ska inse-

  108. -att det handlar om nåt mycket viktigt.
    Det gäller vår överlevnad.

  109. Universum kan även användas
    till att få oss att inse-

  110. -att ingen bryr sig om
    i fall vi försvinner. Det hänger på oss.

  111. Vi är ensamma i universum,
    och universum är en grym plats.

  112. Därför måste vi ta hand om planeten,
    för ingen annan kommer att göra det.

  113. Det här är nåt
    som jag inte tycker att man beaktar-

  114. -i debatten och i hur saken uppfattas.

  115. I Sverige, som ju ska vara ett land-

  116. -som är medvetet om vad som pågår-

  117. -så reduceras det här till
    materialistiska och ekonomiska termer-

  118. -där det här inte tas på allvar.

  119. Det oroar mig, så jag ville bidra med-

  120. -en annan synvinkel på problemet.

  121. Du vet väl
    att det bara är Kina som luras?

  122. Jag hörde nåt nytt i går.

  123. Ett gäng Trump-motståndare
    står på stranden vid havet-

  124. -och kastar i stenar.
    Så förklaras de stigande havsnivåerna.

  125. -Ni hör ju...
    -Men det finns ju många kineser, så...

  126. Bisarrt.

  127. -Du som är läkare, Ulf...
    -Fysiker.

  128. -Ursäkta.
    -Det hade jag också kunnat bli.

  129. Enligt fysiker, så beror väl
    de stigande havsnivåerna-

  130. -egentligen inte på smältvatten i första
    hand, utan på vattnets densitet...

  131. ...när det värms upp, absolut.

  132. Vattnets densitet.

  133. Beror det alltså inte på att folk
    kastar stenar i vattnet? Är det sant?

  134. Nåt annat märkligt är
    att när isen smälter uppe i norr-

  135. -så påverkar den reducerade
    gravitationen havsnivåerna lokalt.

  136. Det är mycket invecklad
    och intressant fysik-

  137. -vilket är ännu ett skäl
    till att undersöka det.

  138. Även om min bok är rätt dyster,
    så var den ett nöje att skriva-

  139. -för det är så intressant
    med vår planets historia.

  140. Trots våra dystra framtidsutsikter,
    där solen blir allt hetare och vi dör-

  141. -så är det så intressant
    att försöka förstå allt detta.

  142. På nåt konstigt sätt,
    så är det även underhållande.

  143. Men man måste ju inse det faktum
    att vi måste göra nåt åt det här.

  144. Man ska vara nyfiken
    och vilja veta mer om problemet-

  145. -och få ut nåt av att förstå,
    även om somligt är farligt.

  146. Min nästa fråga till er alla tre är...

  147. Inte för att vara negativ, men hur
    skapar man ändringar i policyn?

  148. Det finns ju diktaturer i världen
    som bryr sig om korruption och makt-

  149. -men i demokratierna
    bryr man sig ju om att bli omvald-

  150. -till exempel vart fjärde år i Sverige.

  151. Sådana ändringar i policyn kräver ju
    ett mer långsiktigt perspektiv.

  152. Hur får man demokratiska politiker
    att anta mer långsiktiga perspektiv?

  153. Astronauten som jag citerade,
    Edgar Mitchell, hade nog lösningen.

  154. Ta politikern i kragen
    och släng ut honom i rymden-

  155. -och säg: "Titta här, din jävel."

  156. Precis.

  157. Man ska inte vara mjuk och snäll,
    utan man ska säga som det är.

  158. Man måste vara lite skrämmande
    ibland.

  159. Jag är alarmist, vilket jag står för.

  160. De behöver inte åka så långt.
    Kör dem till ett avverkat palmoljefält.

  161. Det är helt öde.

  162. Då får de se den här karga marken
    som bara fortsätter i all evighet.

  163. Då kommer till och med politikerna
    att reagera. Det vet jag.

  164. Men rymden är en bra idé.

  165. Kör antingen ut dem i rymden-

  166. -eller till palmoljefälten
    eller under havsytan-

  167. -till de förstörda korallreven.

  168. Det finns många platser de borde se.

  169. Ta dit dem och fråga
    om de bryr sig om sina barn.

  170. "Naturligtvis."
    - "Gör du verkligen det?"

  171. "Hur tror du att deras framtid blir
    om vi fortsätter så här?"

  172. Ja. - Mattias, du har ju besökt
    många länder genom åren.

  173. På några av dina bilder
    kan man verkligen se-

  174. -att klimatet förändras, till exempel
    i regnskogen. Har du fler exempel-

  175. -som rent visuellt avslöjar
    vad som pågår?

  176. Klimatförändringar är ibland plötsliga,
    men oftast gradvisa.

  177. Om man besöker en glaciär eller
    ett område med viss redundans-

  178. -så ser man förändringar med tiden.

  179. Men jag har inte fokuserat
    lika mycket på klimatrelaterade frågor-

  180. -som på förlusten av biologisk
    mångfald och förändringar...

  181. ...när det gäller naturmiljöer
    och motståndskraftiga ekosystem.

  182. Detta har jag upplevt, och jag har
    ett otal exempel på hur vi...

  183. Man besöker till exempel en regnskog,
    och efter ett par år är den borta.

  184. Men som Jane förklarade, så ska man
    bara låta den vila och återhämta sig.

  185. Om man bara låter kroppen vila
    efter en svår influensa-

  186. -så kommer man troligtvis att överleva.

  187. Så jag har även sett
    naturen återhämta sig.

  188. Många korallrev är i stor fara just nu.

  189. De bleknar,
    man fiskar med cyanid och dynamit-

  190. -haven försuras på grund av
    avrinning från skogsavverkning-

  191. -vilket kväver korallerna, et cetera.

  192. Om man bara låter det vila...
    Om man bara låter en art vila-

  193. -så har den förmågan
    att återhämta sig.

  194. Lite sunt förnuft vore trevligt,
    men tyvärr är det ovanligt nuförtiden.

  195. Så sant. Jag har ju levt mycket längre
    än du och har sett fler förändringar.

  196. Leakey tog med mig
    på en expedition till Olduvai Gorge-

  197. -där han sökte lämningar
    efter de första människorna.

  198. Alla skrattade åt honom,
    men han hade rätt.

  199. På den tiden i Serengeti,
    så fanns det noshörningar överallt.

  200. Det fanns giraffer och lejon,
    och de skadade inte människor.

  201. Man kunde gå där, och de bara tittade.

  202. Nu är de borta,
    men de kan komma tillbaka.

  203. Det är min nästa fråga till dig, Jane.
    Du har jobbat med det här så länge.

  204. -Du är aningen äldre än vi. Hur...
    -Mycket äldre.

  205. Vad får dig att fortsätta,
    trots alla dessa utmaningar?

  206. Hur kommer det sig att du har kvar
    all din kraft efter alla dessa år?

  207. För att jag är en envis typ.
    Jag tänker inte ge upp.

  208. Vad gör man? Antingen säger man
    att det är en nedåtgående spiral-

  209. -och förvånansvärt många forskare
    tror att vi har nått vägs ände.

  210. Även om det är så, vilket jag inte tror-

  211. -så har vi tid på oss,
    inte till att återställa allt-

  212. -men att sakta ner klimatförändringen,
    så att ekosystemen kan återhämta sig.

  213. Men även om vi har nått vägs ände,
    så skaffar vi ju oss ändå barn.

  214. Ska vi säga att vi är ledsna över
    att vi tar dem till en döende värld-

  215. -och att vi hoppas att de får leva,
    men att de inte borde skaffa barn?

  216. Ska de få tro det? Vi måste bara
    kämpa så länge vi kan, i tron att-

  217. -om vi handlar nu och skapar
    en kritisk massa av unga människor-

  218. -så får vi ett mer positivt tankesätt.

  219. Om vi lyckas nå den här brytpunkten-

  220. -så blir ju de våra nästa politiker.

  221. Förhoppningsvis kan de upprätthålla
    Roots & Shoots värderingar.

  222. Så jag hoppas verkligen att
    Roots & Shoots ska växa här i Sverige.

  223. Det är Jane Goodall Intitutes program
    för miljön och mänskligheten.

  224. Varför måste vi tala
    till ett stort mörker?

  225. Kan vi få lite ljus
    så att vi ser varann? Så där, ja.

  226. Vi har blåst liv
    i Jane Goodall Institute i Sverige.

  227. Kan ni ställa er upp?
    Vänd er om och vinka.

  228. Mattias har gått med på att hjälpa er,
    så jag överlåter det till dig.

  229. -Kan vi börja på en gång?
    -Om en stund.

  230. Jag vill fråga dig, Ulf. Jag vet inte
    om det här stämmer, så jag frågar.

  231. Forskningen
    blir ju alltmer specialiserad.

  232. Forskarna är experter
    i allt snävare ämnen.

  233. Det krävs för att kunna gå på djupet.

  234. Är det ett problem
    i frågor som den här?

  235. Borde samarbetet mellan olika
    forskningsområden vara större?

  236. Borde fysiker som du samarbeta mer-

  237. -med biologer, kemister
    och psykologer?

  238. Det finns ju många specifika projekt-

  239. -där det krävs kunskap
    från olika områden.

  240. Man har särskilda mål
    som man vill uppnå. Det är en sak.

  241. Men man kan även samarbeta-

  242. -genom att faktiskt tala med varann.

  243. Man kanske inte har nåt särskilt
    projekt, men man kan få idéer-

  244. -från andras sätt att se på världen.

  245. Sånt här är mycket viktigt-

  246. -men det sker inte lika ofta
    på universiteten nu som förr-

  247. -för man är så inne på sitt eget ämne.

  248. Man måste skriva vissa uppsatser-

  249. -och få anslag
    för att överleva som forskare.

  250. Det saknas tid för större diskussioner.

  251. Sen finns det ju ett visst, sägs det,
    gränsöverskridande samarbete-

  252. -men syftet är då att få anslag.

  253. Samarbete ser bra ut,
    och då kan man få anslag.

  254. Men att man bara samtalar
    för att man är intresserad-

  255. -och vill veta mer om ett område, inte
    bara för att man vill skriva om det-

  256. -utan för att man är nyfiken -
    det gör man sällan.

  257. Tyvärr tror jag att det även gäller
    studenter på universitetet.

  258. Det går inte i rätt riktning,
    tycker jag, åtminstone inte i Sverige.

  259. Hur ska vi kunna ändra på det?

  260. Vi samarbetade ju på en konferens
    förra sommaren - Limits of Knowledge-

  261. -som var interdisciplinär, och vi
    ska ha en nästa år om vad livet är.

  262. Varför sker detta inte oftare
    inom forskningsvärlden?

  263. Det är en fråga om tid och pengar.
    Då skrivs det en uppsats mindre-

  264. -och då får man inte anslag
    till sin forskning.

  265. Tidspressen är mycket hårdare
    nu än tidigare-

  266. -vilket innebär att mycket
    av originaliteten går förlorad.

  267. Forskningen är mer av en industri
    som massproducerar.

  268. Det är en fara för civilisationen-

  269. -att vi inte använder våra hjärnor
    på bästa sätt.

  270. Jag menar inte rent effektivt,
    utan att man ska tänka på nya sätt-

  271. -och se nya saker,
    vilket jag tror att man inte klarar.

  272. Arbetar Jane Goodall Institute
    med olika forskningsdiscipliner-

  273. -på det sätt som Ulf nämner?

  274. Vi försöker arbeta holistiskt.

  275. Vi har ett enkelt uppdrag:

  276. Vi försöker göra världen
    till en bättre plats. Mycket enkelt...

  277. Återigen nämner jag regnskogen,
    där jag såg hur allt liv hänger ihop.

  278. Min farbror var kirurg-

  279. -och i början gjorde han allt möjligt-

  280. -men sen fick han specialisera sig.

  281. Det han såg hända när det här skedde-

  282. -var att läkarna bara började ägna sig
    åt sin egen specialgren-

  283. -och glömde bort
    att de tog hand om människor-

  284. -utan de fokuserade bara
    på kroppsdelen.

  285. Enligt honom så funkar inte det,
    för hur man ska behandla levern-

  286. -beror på vem personen är.

  287. Det finns 34 Jane Goodall Institute
    runtom i världen.

  288. Patrick där nere är ordförande-

  289. -för alla 34 Jane Goodall Institute.

  290. Vi arbetar med alla olika aspekter.

  291. Roots & Shoots väljer sina egna
    projekt, som kan vara allt möjligt-

  292. -så länge de inte är våldsamma
    eller politiska.

  293. Jag vill ju rädda alla djur,
    men jag kan inte arbeta med alla djur.

  294. Det kan däremot barnen.

  295. Vi har en underbar film från USA-

  296. -där barnen har samlats och håller upp
    sina plakat och skanderar:

  297. "Rädda våra spindlar!
    Rädda våra spindlar!"

  298. De brinner för spindlarna!

  299. Det finns barn som brinner för lejon,
    schimpanser, orangutanger, fjärilar...

  300. För allt som jag bryr mig om,
    så finns det barn som gör detsamma.

  301. En fråga om ditt arbete, Mattias...
    - Frågan rör egentligen er alla-

  302. -men finns det en risk
    att man kan bli alltför alarmistisk?

  303. Om man får folk att tro
    att det är för sent-

  304. -så kanske de tänker att de inget
    kan göra och fortsätter som vanligt.

  305. Hur gör man
    för att undvika den effekten?

  306. Det är ganska svårt, ärligt talat.

  307. Jag för min del
    brinner mycket för historieberättande-

  308. -och för det här att forskare
    borde vara mer involverade-

  309. -i det här multidisciplinära synsättet.

  310. Men det handlar även om att packa in
    och implementera forskning.

  311. Att ha tilltro till och arbeta med det.

  312. För mig är det viktigt att,
    för det första, nå ut med forskningen.

  313. Det kan uppfattas som alarmistiskt
    och som en hård sanning-

  314. -men samtidigt finns det så mycket nytt
    och spännande som pågår.

  315. Jag hade ett projekt
    för National Geographic-

  316. -med en helt galen,
    ungersk ormexpert - Zoltan Takacs.

  317. Han låter som greve Dracula.

  318. Märklig, men superskarp.

  319. Vi åkte till avlägsna områden
    runtom i världen-

  320. -för att hitta de allra giftigaste
    djuren och ta blodprov.

  321. Jag skulle fotografera alla arter-

  322. -och få en uppfattning
    om deras position, eller...

  323. ...om hur arternas ekosystem såg ut.

  324. Han skulle sedan fånga dem och ta
    ett blodprov och möjligen ett RNA-prov.

  325. Sen skulle molekylärbiologin
    analyseras-

  326. -så att man kunde skapa
    nya läkemedel-

  327. -mot cancer, diabetes
    och hjärt- och kärlsjukdomar.

  328. Det är en så fin berättelse-

  329. -för vi tror att vi med uppfinningar
    och med våra fantastiska hjärnor-

  330. -kan lösa allt, men faktum är
    att naturen kan ge oss så många svar.

  331. Vi har fortfarande mycket att lära,
    och en sån här berättelse säger oss-

  332. -att vi bör använda våra hjärnor
    på ett innovativt sätt-

  333. -och tänka om och om igen-

  334. -för det finns så mycket där ute
    att värna om och lära sig om.

  335. Jag kan låta alarmistisk
    och dyster ibland-

  336. -men genom att hylla livet och hylla
    allt otroligt som finns omkring oss-

  337. -som i en droppe vatten i Östersjön,
    så får jag energi att kämpa för det här-

  338. -varenda dag.

  339. Så är det.

  340. Jag måste fråga er...
    Vilka budskap kan man sända politiker-

  341. -som Donald Trump för att...

  342. Hur ska man ändra hans åsikter?

  343. Att ge honom en bok hjälper nog inte,
    för han läser nog inte ens.

  344. Måhända tittar han på bilderna.
    Hur gör man?

  345. -Tja...
    -Kan vi skicka honom nånstans?

  346. -Långt bort.
    -Till månen?

  347. Jag möter olika politiker
    från båda hållen-

  348. -främst i USA, men även i Afrika.

  349. De flesta får man kontakt med.

  350. Man tillbringar en kort,
    men viktig stund ihop-

  351. -för att etablera nån sorts kontakt.

  352. Därefter kan man ha ett samtal-

  353. -men det kan jag nog inte ha med
    Trump. Jag skulle inte få nån kontakt.

  354. Om nån skulle fråga om jag ville
    träffa Trump, så skulle jag svara nej.

  355. Du vill istället ändra inställningen hos
    de unga som ska utse nästa president.

  356. Ja, men hos de flesta politiker också.

  357. Jag har även mött politiker
    som stödjer projekt som vi har haft.

  358. Men nu befinner vi oss i en sån fas-

  359. -där vi närmar oss en nedåtgående
    trend som inte kan vändas.

  360. Vi närmar ju oss den punkten.
    Vi är inte där än, men vi närmar oss.

  361. Vi måste ta itu med problemet
    på alla nivåer.

  362. Barn, ungdomar, studenter
    på universiteten, nya arbetstagare-

  363. -politiker, föräldrar, lärare... Alla.

  364. Om vi gör det tillsammans...
    Så tänker vi.

  365. Vill du tillägga nåt?

  366. Jag tror inte att varenda person
    måste vara balanserad.

  367. Jag försöker vara ärlig i mina åsikter.

  368. Jag drar mina slutsatser
    och presenterar dem.

  369. Jag bryr mig inte om balansen,
    och kanske balanserar nån ut mig.

  370. Ärlighet är det viktiga, men även
    att man inte ska vara rädd för-

  371. -att problemet är svårlöst.

  372. De svåra problemen är de som är
    roligast och mest berikande att lösa-

  373. -om man lyckas med det.

  374. Man ska känna sig utmanad och att
    man har chansen att rädda världen.

  375. -Försök, bara.
    -Skulle du vilja möta Donald Trump?

  376. Ja, det vore intressant.

  377. Jag brinner av nyfikenhet,
    så det vore intressant.

  378. -Jag tror inte att...
    -Vi tre kanske skulle tala med honom.

  379. Vi borde ha
    ett snabbt möte i hissen i Vita Huset-

  380. -med styrkan hos de tre musketörerna.

  381. Bra.

  382. Om det tar mer än femton sekunder,
    så lyssnar han inte.

  383. -Men hissen är ju snabb.
    -Fem sekunder var.

  384. En sista fråga innan vi slutar.

  385. Vi har ju talat om problemen-

  386. -men vad hoppas ni ska hända
    de närmsta tjugo åren?

  387. Du nämnde ju det, men vad säger ni?

  388. Vilka är era förhoppningar
    de närmsta tjugo åren?

  389. Var finns lösningarna? Ulf börjar.

  390. Lösningarna sitter inte
    i tekniken eller i innovationer.

  391. Det är viktigt, men lösningen sitter
    i tankesättet. Jag tror faktiskt att-

  392. -vi måste förändra
    det ekonomiska systemet.

  393. Vi kan inte fortsätta
    med det här systemet-

  394. -vilket främjar miljöförstöring.

  395. Vad politikerna än säger-

  396. -så främjar systemet detta-

  397. -och driver det i motsatt riktning.

  398. Som medborgare-

  399. -får man motsatta signaler
    som inte går ihop.

  400. Man säger en sak,
    men det ekonomiska systemet-

  401. -främjar nåt helt annat. Det måste
    ändras, annars händer inget.

  402. Mattias?

  403. Jag tror ju på människan, trots allt.

  404. Jag har haft malaria,
    och är kanske lite...

  405. Men jag tror att vi kan överbrygga
    klyftan mellan hjärta och hjärna.

  406. Jag tror att framtidens konsumenter...

  407. Vi kan inte bara tro på innovation,
    nya strategier och miljöentreprenörer.

  408. Nyckeln är en mer cirkulär ekonomi-

  409. -men även det faktum att ungdomar-

  410. -tack vare sociala medier, et cetera-

  411. -kommer att vara
    alltmer sammanlänkade-

  412. -både med den ytliga...

  413. ...falska världen,
    men även med verkligheten.

  414. Jag märker tydligt
    att folk inte bara säger-

  415. -att det vore trevligt om deras varuhus,
    bank eller försäkringsbolag-

  416. -skulle ha hållbarhet som alternativ.

  417. Nej, de kräver det
    och de väljer det företaget.

  418. Det sker redan. Vi ser att företagen
    investerar enorma belopp-

  419. -i det här,
    vilket triggar cirkulär ekonomi.

  420. Det sker för långsamt, men jag märker
    det tydligt. Jag tror att det är...

  421. Tankesättet och själva rörelsen-

  422. -börjar visa sig,
    men det går för långsamt.

  423. -Det är en annan sorts brytpunkt.
    -Jag håller med.

  424. Ett stort problem är-

  425. -att media alltid rapporterar
    om hemskheterna och om våldet.

  426. De tror att folk vill läsa om det.

  427. Om man kunde föra statistik
    över varenda människa på planeten-

  428. -så skulle antalet anständiga,
    hedersamma-

  429. -laglydiga, kärleksfulla och vänliga
    vara långt fler än de dåliga.

  430. Jag vet inte hur många procent av dem
    som är motståndare är det-

  431. -för att de fick en dålig utbildning
    och en dålig uppväxt.

  432. Trump blev vald
    eftersom en stor mängd-

  433. -av invånarna i USA
    hölls medvetet lågutbildade-

  434. -och de ville ha förändring,
    vilket Trump erbjöd-

  435. -men de förstod inte innebörden av det.

  436. Varför röstade britterna för Brexit?
    För att de lyssnade på dem som sa-

  437. -att de annars
    skulle invaderas av invandrare.

  438. Vet ni vad den vanligaste sökningen
    var på Google dagen efter?

  439. Efter Brexit? "Vad är EU?"

  440. Det är sant. Jag hittar inte på.

  441. Jag tror att hälften av dem
    som vi kanske skulle kalla "dåliga"...

  442. Det finns goda,
    och det finns motsatsen.

  443. Jag tror att de är outbildade
    och har haft dåliga hemförhållanden.

  444. De växte upp i missbrukarfamiljer
    som var arbetslösa.

  445. Men de flesta som får chansen blir
    det nog anständigt folk av, eller hur?

  446. Det måste vi...

  447. Roots & Shoots jobbar med alla
    samhällsskikt. Med flyktingar-

  448. -och inom städer. Vi har till och med
    grupper på fängelser.

  449. Vi försöker hjälpa folk att inse att
    de är viktiga och att de har betydelse.

  450. När de väl inser det, så lossnar det
    och de börjar tro på sig själva.

  451. Mitt hopp står till de unga
    människorna.

  452. Tack så mycket.

  453. Översättning: Linda Eriksson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Våra liv i naturens tjänst

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Alla har de ägnat sina liv åt naturens förunderliga gåtor: fotografen Mattias A Klum, fysikern Ulf Danielsson och schimpansforskaren Jane Goodall. Idag ser de världen duka under av klimatförändringarna. Men det finns hopp om förändring. Inspelat på Scalateatern i Stockholm den 21 maj 2018. Arrangör: Fri Tanke.

Ämnen:
Biologi > Djur och natur, Fysik > Väder, Miljö > Klimatförändringar
Ämnesord:
Biologi, Geofysik, Hotade arter, Klimatförändringar, Meteorologi, Naturvetenskap
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - En kväll om naturens under

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - En kväll om naturens under

Vår sköra planet

Ute i universum borde det finnas många planeter som liknar vår. Men varför hittar vi inga spår av liv? Föreläsning av och med Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik. Inspelat på Scalateatern i Stockholm den 21 maj 2018. Arrangör: Fri Tanke.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - En kväll om naturens under

En hotad värld i bilder

Med egna bilder berättar Mattias A Klum om sina upplevelser som naturfotograf och om de vackra och sällsynta djurarter som nu går en tuff framtid till mötes. Inspelat på Scalateatern i Stockholm den 21 maj 2018. Arrangör: Fri Tanke.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - En kväll om naturens under

Mitt liv bland schimpanser

Likheterna mellan schimpanser och människor fick henne att ägna hela sitt liv åt att studera vår närmaste släkting. Möt den världsberömda forskaren Jane Goodall. Inspelat på Scalateatern i Stockholm den 21 maj 2018. Arrangör: Fri Tanke.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - En kväll om naturens under

Våra liv i naturens tjänst

Alla har de ägnat sina liv åt naturens förunderliga gåtor: fotografen Mattias A Klum, fysikern Ulf Danielsson och schimpansforskaren Jane Goodall. Idag ser de världen duka under av klimatförändringarna. Men det finns hopp om förändring. Inspelat på Scalateatern i Stockholm den 21 maj 2018. Arrangör: Fri Tanke.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning

Mer allmänbildande & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Omdefiniera intelligens

Carl Wieman, Nobelpristagare i fysik 2001, berättar om sin syn på intelligens och varför traditionella mätningar är missvisande. Han menar att intelligens snarare skapas än är något medfött, och talar bland annat om vilka möjligheter det finns att förbättra intelligensen. Inspelat på Svenska mässan, Göteborg, den 9 december 2015. Arrangör: Nobel Media.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet

Fulla vuxna och nyktra unga

Ett par glas vin till middagen gör väl inget? Inte heller snapsarna på midsommarafton. Eller? Hur påverkar egentligen vår dryckeskultur barnen runt bordet? Nuförtiden dricker ungdomar hälften så mycket som de gjorde för 20 år sedan och historiskt sett ligger vi på låga nivåer. Hur kommer det sig?