Titta

Lös problemet

Lös problemet

Om Lös problemet

Här är det barnen som löser problemen. Ingen fråga är för stor eller för liten, och det är samarbetet som avgör hur bra de lyckas. De behöver lägga upp en strategi, ta reda på fakta, komma fram till en gemensam idé och sist men inte minst hålla en presentation som övertygar om att deras lösning är den bästa. Och viktigast av allt: de får inte glömma att ha roligt på vägen. För grupparbeten kan vara väldigt roligt. Nyckeln är att använda hela gruppen och att ta tillvara varandras olikheter - då kan inget arbete slå samarbete!

Till första programmet

Lös problemet : Bekämpa näthatetDela
  1. I det här programmet
    ska våra problemlösare visa-

  2. -att det är bäst
    att hitta lösningar tillsammans.

  3. De ska snart få dagens problem.
    Sen är det samarbete som avgör.

  4. De ska göra research, ha en
    brainstorming, skapa en prototyp-

  5. -och slutligen presentera sin idé.
    Men de har bara tre timmar på sig.

  6. Ingen uppgift är för stor eller
    för liten. Dagens problemlösare är:

  7. -Artur, 11 år.
    -Om 20 år...

  8. -...jobbar jag som speltestare.
    -Aziz, 13 år.

  9. Min styrka
    är att komma på idéer och prata.

  10. -Leah, 12 år.
    -Det är lättare att jobba i grupp.

  11. Då kan man ta andras uppgifter
    och hjälpa till.

  12. -Saga, 12 år.
    -Jag hoppas på en svår uppgift...

  13. ...men att vi har chans att lösa den.

  14. Nu ska gänget
    få reda på dagens problem.

  15. Kom in.

  16. Hej. Jag heter Ida
    och jobbar på Statens medieråd.

  17. -Känner ni till oss?
    -Nej...

  18. Vi jobbar för att barn och unga
    ska känna sig trygga på nätet.

  19. Vi vill ge barn och unga möjlighet
    att hantera och motverka näthat.

  20. Näthat är mobbning och trakasserier
    på nätet, som tyvärr finns där ute.

  21. Jag behöver några riktiga experter.
    Vill ni hjälpa mig?

  22. -Ja!
    -Bra.

  23. Vi fick ett problem av Ida
    om att jobba mot näthat.

  24. Hon ville att vi skulle lösa
    hur man skulle kunna bekämpa näthat.

  25. Jag själv har inte blivit näthatad-

  26. -men jag ser i kommentarsfält ibland
    elaka saker och det gör mig orolig.

  27. Jag tänker att näthat,
    det är liksom...

  28. Det är bara dumt.
    Det borde inte finnas.

  29. Det är
    ett väldigt allvarligt problem.

  30. Om vi löser det på ett bra sätt
    kan det rädda folks liv.

  31. Jag vill ha de bästa idéerna
    för att stoppa näthat.

  32. Om tre timmar kommer jag tillbaka
    och ser vad ni har kommit fram till.

  33. -Har ni några frågor?
    -Inte riktigt.

  34. -Bra, då kör vi. Lycka till.
    -Tack så mycket.

  35. Jag var inte helt säker
    på att vi skulle hinna.

  36. Det känns svårt eftersom det är
    ett så stort och allvarligt problem.

  37. Jag tänker mig nåt teknologiskt-

  38. -eftersom hatet
    sker i en teknologisk värld.

  39. Jag tror att vi löser det,
    för vi jobbar effektivt och bra.

  40. De har alltså bara tre timmar på sig
    att lösa ett så omfattande problem.

  41. De träffar coach Lisa för att komma
    fram till vilken research de behöver.

  42. Vad har ni fått för problem att lösa?

  43. Det kom en kvinna från Statens
    medieråd som hade ett problem.

  44. Vi skulle komma på ett bra sätt
    att stoppa näthat.

  45. Det blir tajt, men jag tror att ni
    klarar det. Vad vet ni om näthat?

  46. Näthat är mobbning, kränkningar
    och trakasserier på nätet.

  47. Har ni sett nåt näthat
    eller varit med om det själva?

  48. -Jag har hört om det.
    -Inte jag, men min kompis.

  49. -Vad hände då?
    -Han blev väldigt ledsen och sårad.

  50. Skrev de elaka saker om bilder?

  51. De skrev om hans religion
    och hur han ser ut. Såna saker.

  52. Min kompis blev näthatad.
    Han kom inte till skolan på en vecka.

  53. Det är dåligt. Man får människor
    att tycka illa om sig själva.

  54. Har ni några idéer
    för att stoppa det?

  55. Det kanske finns nåt programmerat-

  56. -som gör så att om det skrivs
    nåt fult på till exempel Instagram-

  57. -så känner den här programmeringen,
    koden, av det.

  58. Som ett slags bot
    som rensar på nätet?

  59. -Lite så tänkte jag också.
    -Vad ska man göra med dem som gör så?

  60. Man kanske kan skicka en varning
    till dem-

  61. -och om man får fem varningar, så
    kan man inte skriva nåt på en månad.

  62. Var kan man hitta fakta
    kring hur man kan lösa problemet?

  63. Man kan kontakta
    en expert på näthat och mobbning.

  64. Det kan man. Finns det nån annan
    som kan hjälpa till?

  65. Det finns ju många program för
    det här, som Bris, soc, såna saker.

  66. Man kan använda sig av nätet
    och hitta information.

  67. Det känns som en bra idé,
    men vi måste göra research.

  68. Gruppen funkar bra. Vi har samma
    tankar och är inne på samma spår.

  69. Det är en svår nöt. Ni får verkligen
    försöka hitta en lösning-

  70. -för det är så viktigt. Då kör vi.

  71. Näthat är centralt i många barns liv.

  72. Det sker tyvärr.
    Att lösa det känns angeläget.

  73. Jag tror att vi behöver prata
    med en expert på näthat.

  74. Och så kan vi söka på internet
    om vad de som har blivit näthatade-

  75. -har fått för kommentarer
    och vad som är vanligast.

  76. Nu ska de göra research, alltså
    ta reda på mer information om näthat.

  77. De ska söka på nätet
    och prata med experter.

  78. Ska vi kolla
    vad det är för kommentarer man får?

  79. Kolla här. "Har du blivit näthatad?
    Då är det så här du ska göra."

  80. Hon har fått det
    på alla sina sociala medier.

  81. -Dem, dem, dem.
    -Men gud.

  82. När vi sökte på kommentarer
    fick vi upp ganska allvarliga grejer.

  83. Jag fattar inte
    att folk kan skriva så.

  84. Det kändes ännu viktigare
    att lösa problemet.

  85. -Hej. Hur går det?
    -Bra.

  86. -Vad har ni hittat?
    -Vi har googlat på näthat.

  87. -Och...
    -Det är fruktansvärda kommentarer.

  88. -Har ni hittat nån som kan hjälpa er?
    -Vi har hittat Elza Dunkels.

  89. Elza är en av landets främsta
    experter på unga och internet.

  90. -Det låter ju ganska bra.
    -Vi hittade Isa Galvañ också.

  91. Hon stoppade näthat 2015
    och nätkränkningar på sin skola.

  92. De blev årets näthjältar.

  93. -Så hon har redan löst problemet?
    -På deras skola, i alla fall.

  94. Det kanske kan vara bra
    att kontakta dem.

  95. Det blir bra att prata med nån som
    vet vad man till exempel kan göra.

  96. Det var svårt att hitta en lösning
    eftersom det är så utbrett.

  97. Det är bra att de träffar nån
    som har löst det här på sin skola.

  98. Jag och Artur ville prata med Elza-

  99. -och Leah och Aziz
    skulle prata med Isa.

  100. Jag tänkte fråga: "Hur löste du
    nätmobbningen på din skola?"

  101. Jag har: "Vad gjorde du och din
    kompis när ni stoppade näthatet?"

  102. -"Hur gjorde ni det?"
    -Artur, har du några frågor?

  103. Ja. "Vad gör man redan?",
    "Vad funkar och vad funkar inte?"

  104. -Då ringer vi dem. Lycka till.
    -Tack så mycket.

  105. Researchen har gått bra
    och de ska be två personer om råd.

  106. -Har du lust att komma hit?
    -Elza får de en videointervju med.

  107. Isa, som stoppade nätmobbningen
    på sin skola, ska komma på besök.

  108. Hej.

  109. -Isa.
    -Leah.

  110. Hej. Vi har fått ett problem
    som vi behöver prata med dig om.

  111. Hur löste du nätmobbningen
    på din skola?

  112. På min skola hade vi
    haft problem länge med näthat.

  113. Vi var så sjukt trötta på att tjejer
    och killar gick runt och var ledsna.

  114. De hade en klump i magen och ångest.

  115. Vi tog bort fokuset från det.
    Vilka är det som faktiskt näthatar?

  116. Inte bara de som blir utsatta.
    Vilka skriver näthatet?

  117. Då kom vi fram till att om man
    ska gå på vår skola, Polhemsskolan-

  118. -så får man vara sjyst.
    Vi skapade "Polare på Polhem".

  119. Vi ville bygga regler för
    att vara inne på "Polare på Polhem".

  120. De gick på Polhemsskolan,
    så de startade "Polare på Polhem"-

  121. -för att alla skulle
    kämpa tillsammans mot nätmobbning.

  122. Vad gör man redan mot nätmobbning?
    Vad funkar och vad funkar inte?

  123. Egentligen görs det inte
    så mycket idag, ännu.

  124. Jag hoppas att det ska bli bättre.
    Man gjorde en koll av skolor-

  125. -och många skolor hade ingen
    beredskap för kränkningar på nätet.

  126. Men en sak som man inte visste
    för femton år sen-

  127. -är att kränkningar
    på och utanför nätet hänger ihop.

  128. Så man ska angripa det
    på samma sätt som mobbning i skolan.

  129. Det är det man ska göra.

  130. Polare på Polhem var en kampanj
    från elever till elever på vår skola.

  131. Vi tog upp juridik. Vad händer
    om man skriver hat på nätet?

  132. Vi hade problem med att många
    spred bilder som de hade smygtagit.

  133. Vi gav hjälp med hur man anmälde det.

  134. Och framförallt är det så här,
    om nån skulle säga nåt taskigt-

  135. -vill jag veta vad de har sagt innan
    alla på skolan vet vad de tycker.

  136. Vi sa: Alla måste våga ta bort
    apparna och kontona som skriver skit.

  137. Om man inte följer apparna
    där det kan dyka upp skit om en-

  138. -då kommer ingen att skriva,
    för det är inte intressant.

  139. Om ingen läser det
    kommer ingen att skriva.

  140. Tror du att finns nåt
    som inte funkar som en lösning?

  141. Ja. Jag vet faktiskt en sak
    som har testats många gånger.

  142. Och det är att försöka begränsa
    möjligheterna att hata med teknik.

  143. Till exempel en app eller en bot
    eller ett filter.

  144. Anledningen till att det inte
    fungerar är att vi är för smarta.

  145. Vi hittar utvägar.
    Man kan använda sig av ironi-

  146. -och då förstår kanske inte filtret,
    om man använder ett tillåtet ord.

  147. Så det tycker jag att man ska
    strunta i. Inga tekniska lösningar-

  148. -på problem som handlar om människor.
    Även om det skulle gå-

  149. -så vill vi ju inte att folk
    ska sluta hata för att de inte kan.

  150. De ska sluta hata för att de mår
    bättre och vill att andra ska må bra.

  151. Hon sa en grej som var chockerande.

  152. Det är bevisat att teknologiska
    löningar inte fungerar så bra.

  153. Det var vi inne på.
    Vi får ändra vår plan.

  154. Hon sa att vår idé inte skulle funka.

  155. Jag tänkte att det var rätt okej.
    Vi kan ju komma med en ny.

  156. -Hur märkte du förbättringen?
    -På vår skola var det rätt tydligt.

  157. Jag hade också följt
    alla de här kontona.

  158. Man var rädd för att hamna där.

  159. När vi hade bestämt oss och gjort
    grejen och hela skolan var med-

  160. -försvann dessa.
    Och när vi gjorde Polare på Polhem-

  161. -pratade jag med nån som inte gick i
    min klass, alla pratade med varandra.

  162. Helt plötsligt gick man i korridoren
    och var buddies i stället.

  163. Det var intressant att hela skolan
    var med och alla blev kompisar-

  164. -för att alla gick emot näthatet.
    Det är jättecoolt.

  165. -Det var allt. Tack så mycket.
    -Tack själva. Lycka till.

  166. Tack för att du ville svara på våra
    frågor. Du har varit till stor hjälp.

  167. Den största grejen
    vi måste ha i bakhuvudet-

  168. -är att teknologiska saker inte har
    funkat. Vi måste komma på nåt annat.

  169. De är färdiga med sin research och
    ska träffa Lisa för brainstorming-

  170. -och jobba fram
    nya idéer och lösningar.

  171. Hur har det gått?
    Vad har ni fått för förslag?

  172. -Det har gått bra.
    -Vi har fått jättemycket bra tips.

  173. Härligt. Nu vill jag att ni funderar
    på hur ni kan lösa problemet.

  174. Så fundera själv och skriv ner
    en tanke som kan vara en bra lösning.

  175. I dag, när de ska brainstorma idéer-

  176. -kommer de att först få tänka
    på sin egen lösning, vad de tycker.

  177. Sen får alla en minut var
    att presentera sitt förslag.

  178. Jag hoppas att ni har några idéer.

  179. Nu ska ni nämligen få presentera dem.

  180. Jag kommer att använda en timer,
    för ni har en minut på er.

  181. Saga, du får börja.
    Känner du dig redo?

  182. En minut börjar nu.

  183. Jag tänkte att man kunde skapa en
    rörelse, som Isa och hennes kompis.

  184. Och sen pratade Elza om att
    lärarna borde göra grejer i skolan.

  185. När man använder timern
    får alla lika lång taltid.

  186. Alla får en minut.
    Och alla får allas uppmärksamhet.

  187. "Här får jag berätta min idé
    och alla lyssnar på mig."

  188. Det var jättebra,
    för allas röst blev hörd.

  189. Leah, är du redo?
    Din minut börjar nu.

  190. Jag tänker att man kan ha
    ett usb-minne i datorn-

  191. -som rensar bort
    allt dumt som folk skriver.

  192. När vi brainstormade fick vi säga
    alla våra idéer på en minut.

  193. -Din minut börjar nu.
    -Man kan sätta upp kameror...

  194. ... i allmänna platser,
    som skolan, tunnelbanor...

  195. Och om folk gör snälla saker får de
    ett poäng som skrivs in i en dator.

  196. Fördelen när man har en begränsad tid
    är att man inte svävar i väg-

  197. -utan man måste fokusera på kärnan.
    Vad vill jag säga med det?

  198. Jag tänkte som Leah, att man skapar
    en grupp i skolan eller samhället-

  199. -där man säger "vad du är fin"
    och positiva saker om varandra.

  200. Slutligen fick de diskutera idéerna.

  201. Vad de tyckte var bäst och inte
    lika bra och fördelar och risker.

  202. Om ni ska välja två idéer
    att diskutera vidare-

  203. -vilka är det
    och varför väljer ni just dem?

  204. Arturs idé var en superidé-

  205. -men det kostar och det är olagligt
    med kameror på offentliga platser.

  206. Så det är kanske inte den bästa idén.

  207. Ja.
    Det finns mer nackdelar än fördelar.

  208. Det blev struligt med idéerna,
    för vi hade så många bra idéer.

  209. Ska vi strunta
    i att göra nåt teknologiskt?

  210. Elza, som är forskare inom det här,
    sa att det inte hade funkat som bra.

  211. -Vad ska vi göra i stället?
    -Vi kan ta den där gruppidén.

  212. Vi tog bort usb-minnet,
    eftersom Elza, en av experterna-

  213. -sa att tekniska saker
    inte hade funkat innan.

  214. Det var jobbigt att ta bort en idé
    som vi trodde att vi kunde köra på.

  215. Man får vara beredd på det.
    Då gäller det att inte tappa modet-

  216. -och försöka se att man kan hitta
    andra lösningar som kanske är bättre.

  217. Hur kan man presentera det för Ida?

  218. Vi kanske kan göra ett plakat,
    som är anti-näthat.

  219. Sen står det en logga
    och vilka som stöttar gruppen.

  220. Då kan vi göra en skiss av loggan,
    ett namn till företaget-

  221. -och sen presentera det.

  222. -Ska vi köra på det? Lycka till.
    -Tack så mycket.

  223. Sättet vi brainstormade på var
    väldigt bra. Jag ska ta med mig det.

  224. Det var skönt
    att alla fick säga vad de tyckte-

  225. -så alla får vara med och bestämma
    så att det blir bra till slut.

  226. I dag tog det extra lång tid
    att få färdigt idén.

  227. Nu är det bråttom
    med prototypen och presentationen.

  228. Ska det heta "anti network hate"
    så att det är lite internationellt?

  229. -Typ internationella...
    -Det är företagsnamnet vi tänkte på.

  230. -Anti hate...
    -Det är namnet.

  231. -Ska vi ha hashtaggen #staynice?
    -Jag har jobbat på loggan.

  232. Två händer som skakar hand
    i ett hjärta.

  233. Eller två händer som skakar hand
    och en regnbåge med glada färger.

  234. Det blev förvirrat
    när vi skissade på loggan.

  235. Leah hade tänkt sig att själva
    hjärtat skulle vara regnbågsfärgat.

  236. Jag och Artur
    tänkte att det skulle vara rött.

  237. Nu har vi två olika val.
    Ett hjärta med ett oändligt-märke på-

  238. -eller händer
    och en regnbåge och småhjärtan?

  239. Jag tycker
    att händerna och regnbågen är bäst.

  240. Man kan ta den här
    med en regnbåge över.

  241. Eller den där
    fast med regnbåge i hjärtat.

  242. -Som en kompromiss mellan alla.
    -En vit och en svart hand.

  243. Det visar
    att alla är lika mycket värda.

  244. Vår diskussion löste sig väldigt bra.

  245. Alla kom överens
    om hur loggan skulle se ut.

  246. Det var rörigt i början, men sen kom
    vi fram till hur loggan skulle se ut.

  247. Okej. Ska vi gå och bygga,
    så kan ni börja med presentationen?

  248. Jag och Artur skulle gå upp
    och öva på presentationen-

  249. -och Saga och Aziz skulle bygga.

  250. Jag är nöjd, jag gillar
    att vara kreativ och bygga.

  251. -C...
    -Ska vi ha en hashtag i samma?

  252. Ska vi måla dem? Bara med
    tuschpennor, inte med färgerna.

  253. -Okej.
    -Om man blir taskigt behandlad...

  254. ...kan man alltid vända sig
    till organisationen för att få hjälp.

  255. Vi gjorde så att först skrev vi upp
    vad vi ville ha sagt.

  256. Sen delade vi in det
    i vem som skulle säga vad.

  257. Det var svårt
    att lära sig det utantill.

  258. Det var ganska mycket
    att lära sig på typ fem minuter.

  259. -Och det utses en hjälte varje vecka.
    -I varje...

  260. -I varje län.
    -Eller varje landskap.

  261. Samarbetet med Artur funkade bra.

  262. Det var inte så stressigt att lära
    sig allt, vi hade delat upp det bra.

  263. -Hej. Hur går det?
    -Det går bra.

  264. -Har ni fått ihop en början?
    -Ja.

  265. Vi tänkte börja med att berätta om
    organisationen "Anti network hate"-

  266. -som finns på alla sociala medier och
    man kan följa deras Youtube-kanal.

  267. Jag har ett litet tips
    för presentationen.

  268. Ni vill ju verkligen
    att Ida ska köpa den här idén.

  269. Då är det bra att säga tre argument
    till varför det är så bra-

  270. -och underbygga
    med fakta från Isa och Elza.

  271. När ni presenterar kan ni säga "Det
    här är vår lösning på problemet."

  272. Sen berättar ni lösningen och säger
    "Det här är vår lösning" igen.

  273. Jag gav dem tips om att de ska
    försöka få sina argument att fästa.

  274. Först "Det här tänker jag säga",
    och efteråt "Det här har jag sagt"-

  275. -för att få argumenten att fästa.

  276. -Hej. Hur går det för er?
    -Jag klipper ut regnbågen...

  277. ...och Aziz gör bokstäverna.

  278. Vad passar bättre
    än röd färg till ett hjärta?

  279. -Var ska vi ha rött?
    -Till hjärtat.

  280. -Men vi ska ha regnbåge till hjärtat.
    -Vänta.

  281. Hjärtat ska vara regnbågigt
    och så två händer.

  282. Är det okej om det står företagets
    regler, eller vad det står för?

  283. Här är papperet till händerna,
    om nån har tid över.

  284. -Nu måste vi skynda oss, verkligen.
    -Försök göra nåt liknande här.

  285. -Akta så du inte skrynklar papperet.
    -Jag ska göra mitt bästa.

  286. -Ska det heta "Veckans hjälte"?
    -"Veckans hjälte" kan det heta.

  287. -Jag vill hitta "W" om det går.
    -Vad är det här? Oj, oj, oj.

  288. -Ska vi göra det med bokstäver?
    -Vi skriver det.

  289. -Gör en exakt likadan hand.
    -Det går inte.

  290. Tiden är ute
    och gänget måste presentera idén.

  291. Ida har kommit tillbaka
    till presentationen.

  292. Jag var orolig,
    för jag trodde att hon skulle...

  293. "Nej, det var ingen bra idé."

  294. Kom in!

  295. -Hej! Hur har det gått?
    -Det har gått jättebra.

  296. Här är vår lösning. En organisation
    som heter "Anti network hate"-

  297. -och finns på alla sociala medier
    att följa. Det här är loggan.

  298. Den här organisationen
    kan man gå med i-

  299. -och radera hatkommentarer
    när man har gått med och...

  300. -Hjälper till.
    -...hjälper till på sociala medier.

  301. -Så man städar lite?
    -Men budskapet om organisationen...

  302. ...kommer att sändas vidare av kända
    influencers, som berättar om den.

  303. -Jättebra.
    -Här är företagets motto.

  304. Eller det företaget ska göra.

  305. Som de sa, youtubers och influencers
    presenterar "Veckans hjälte".

  306. Varje vecka är det influencers som
    utser veckans hjälte i alla landskap.

  307. Det är olika influencers
    i olika landskap.

  308. Man kan bli veckans hjälte
    när man har gjort nåt bra-

  309. -varit sjyst, stöttat personer
    som har blivit utsatta för näthat...

  310. -Och då skickar de en liten stjärna.
    -Den kan sitta så här.

  311. Vad fint. Och smart.
    Väldigt intresseväckande.

  312. Men stjärnan är av metall. Det här
    är bara för att symbolisera den.

  313. Ett av våra motton var
    vi skulle ha en talesperson-

  314. -som kommer till skolor och klasser
    för att uppmuntra till respekt.

  315. Om eleverna lär sig respekt i skolan
    tar de med sig det ut på nätet.

  316. De går till eleven som har blivit
    veckans hjälte och berömmer den.

  317. Och företagets, organisationens,
    motto är "stay nice".

  318. -Hashtaggen här.
    -#staynice.

  319. -Det var vår lösning.
    -Ni har gjort ett jättefint arbete.

  320. Det skulle vi kunna börja med direkt.
    Tack för lösningen, den var super.

  321. Hej då.

  322. Jag är jätteglad
    att vi löste problemet.

  323. Det känns jättebra att vi klarade
    det, för det var lite strul i början.

  324. Det gick jättebra.
    Hon verkade väldigt nöjd.

  325. Det var lite tajt om tid under
    processen, men vi löste det bra.

  326. -Jag är jättestolt över gruppen.
    -Vi löste problemet!

  327. Jag är rätt säker på
    att de flesta vill vara med.

  328. Först kanske det bara är ett fåtal,
    men de kommer att bli fler och fler.

  329. Till slut är det bara typ
    hundra personer kvar som är taskiga.

  330. Då säger de säkert: "Det är bättre
    att vara sjyst än ensam och taskig."

  331. Textning: Stina Hedin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bekämpa näthatet

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ida, som jobbar med nätmobbing, kommer till problemlösarna med ett allvarligt problem. Hon behöver hjälp med idéer om hur man skulle kunna bekämpa näthat bland svenska skolungdomar. Det här är något som problemlösarna känner väl igen - och de har många idéer.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Pedagogiska frågor > IT, medier och digital kompetens, Svenska > Muntlig framställning och retorik, Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
Grupparbete, Mobbning, Muntlig framställning, Nätmobbning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Problemlösning, Samarbete, Samhällsvetenskap, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Lös problemet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Snökaos

Avsnitt 1 av 8

Marianne kommer till barnen med ett stort problem. Vintern är förenad med livsfara för henne och många andra äldre. Det är näst intill omöjligt för den som har svårt att gå att ta sig förbi snövallar, isgator och snöslask på väg till affären. Kan barnen hitta en lösning på hennes problem?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Smutsiga toaletter

Avsnitt 2 av 8

Marie-Louise är hygieniker och får många brev från barn runt om i Sverige som beskriver att toaletterna på deras skolor är så äckliga att de inte vågar använda dem. Nu vänder hon sig till vår expertpanel för att en gång för alla få hjälp med att lösa det här stora och allvarliga problemet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Mer tid tillsammans

Avsnitt 3 av 8

Familjen Edin har ett problem som många familjer nog känner igen sig i. De har ett så hektiskt schema med så många aktiviteter varje dag att det knappt finns tid för dem att umgås med varandra. De vänder sig till våra problemlösare för att få hjälp.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Djurolyckor

Avsnitt 4 av 8

Varje dag råkar djur ut för hemska olyckor i trafiken. Åsa från Djurambulansen är en av dem som rycker ut när larmtelefonen ringer. Nu vänder hon sig till problemlösarna för att få råd - hur ska man kunna stoppa djur från att skadas ute på våra vägar?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Nedskräpning

Avsnitt 5 av 8

Det första Sara-Lie och Ingrid måste göra när de kommer till förskolan, där de jobbar, är att plocka upp skräp som folk har kastat på deras gård. Nu vänder de sig till problemlösarna - kan de hjälpa till att lösa det här stora problemet?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Framtidens datorspel

Avsnitt 6 av 8

I spelbranschen gäller det att alltid vara först med det senaste. Spelutvecklaren Peter vänder sig till problemlösarna för att få tips om vad som kommer att bli nästa stora hit. Och vilket spel skulle de själva utveckla om de fick bestämma?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Tråkiga skolgårdar

Avsnitt 7 av 8

Läraren Agneta önskar att eleverna på hennes skola hade en roligare skolgård, så att alla skulle vilja gå ut på rasten för att röra på sig och andas frisk luft. Problemlösarna får i uppgift att försöka skapa den perfekta skolgården.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Bekämpa näthatet

Avsnitt 8 av 8

Ida, som jobbar med nätmobbing, kommer till problemlösarna med ett allvarligt problem. Hon behöver hjälp med idéer om hur man skulle kunna bekämpa näthat bland svenska skolungdomar. Det här är något som problemlösarna känner väl igen - och de har många idéer.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lös problemet

Djurolyckor

Varje dag råkar djur ut för hemska olyckor i trafiken. Åsa från Djurambulansen är en av dem som rycker ut när larmtelefonen ringer. Nu vänder hon sig till problemlösarna för att få råd - hur ska man kunna stoppa djur från att skadas ute på våra vägar?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lös problemet

Framtidens datorspel

I spelbranschen gäller det att alltid vara först med det senaste. Spelutvecklaren Peter vänder sig till problemlösarna för att få tips om vad som kommer att bli nästa stora hit. Och vilket spel skulle de själva utveckla om de fick bestämma?