Titta

Min demokrati

Min demokrati

Om Min demokrati

Tindra skolstrejkar för klimatet, Marius driver ett musikställe och Anna kämpar för mänskliga rättigheter. En svensk-dansk serie om unga som sätter sina avtryck på demokratin.

Till första programmet

Min demokrati : Anna och mänskliga rättigheterDela
  1. Jag heter Anna.
    Jag är 15 år och praoar på Amnesty.

  2. Aj. Det här var inte det smartaste
    jag har gjort. Nu är jag yr.

  3. Vi kollar så att vi har med oss allt
    och att vi får med det i väskorna.

  4. Amnesty är en global organisation-

  5. -som jobbar med mänskliga rättigheter
    över hela världen.

  6. Vi brukar ha aktioner på stan
    där vi samlar in namn.

  7. Vi frågar folk om de vill skriva
    under och förklarar vad det är.

  8. Vi jobbar ofta med samma fall flera
    gånger och sparar allt i förrådet.

  9. Det är bra om de är stora. Alla
    kommer att ha på sig vinterjackor.

  10. Finns det hål för snören?
    Vi har ju det.

  11. -Det här känns ju helt fasansfullt.
    -Gör det? På vilket sätt då?

  12. Vi riktar oss mot Putin.
    Det får inte bli en skämtgrej.

  13. Man kan vara rolig
    men det behöver vara balanserat.

  14. -Vilken tid har vi tillstånd?
    -Kl. 13-15. Det är ganska kort.

  15. I helgen är det en ungdomsträff
    med aktivister från hela Sverige.

  16. Allt kommer att avslutas med
    en aktion på Mynttorget i Stockholm.

  17. Det här är världens kliché,
    men jag tror på-

  18. -att vi som är lyckligt lottade,
    ska hjälpa folk som inte är det.

  19. Vi har fri sjukvård.
    Alla har rätt till utbildning.

  20. Men det är inte alltid så och det
    måste ändras. Alla ska få ha det så.

  21. Men det är också kul med Amnesty.
    Man lär känna många nya personer.

  22. Vad har hänt i Tjetjenien?
    Allt började 2017-

  23. -när hundratals män som antogs vara
    homosexuella av myndigheterna-

  24. -blev bortförda och torterade.

  25. Några blev så starkt torterade
    att de dog.

  26. I slutet av 2018 hände det igen.

  27. Ibland känns det hopplöst.
    Det man gör ändrar ingenting.

  28. Vad är 70 signaturer?
    Det kommer inte att göra nåt.

  29. Men flera saker jag har jobbat med
    har sen faktiskt gått igenom.

  30. Vi vill att det ska vara
    stort och synligt...

  31. När man väcker känslor hos folk blir
    de intresserade och ställer frågor-

  32. -och det är då
    de kommer att skriva under.

  33. Okej. Då kör vi.

  34. Vi tänkte att vi kunde måla smink
    på Putin-maskerna.

  35. Det får folk att tänka
    "så ska det inte vara".

  36. Vi tänkte
    att man kunde visa fångarna-

  37. -genom att tio av oss
    sitter i fina rader-

  38. -och sen ha vakter bakom dem
    med Putin-masker.

  39. Underbara förslag. Men nu har vi ett
    problem. Vi har för många förslag.

  40. Ni som är Putin-vakter
    ställer er hos Alice där.

  41. Jag instagrammar. #amnesty...

  42. -Vad vill vi ha?
    -Mänskliga rättigheter!

  43. -När vill vi ha det?
    -Nu!

  44. -När? När? När?
    -Nu! Nu! Nu!

  45. -Vet ni vad som händer i Tjetjenien?
    -Nej. Vi har lite bråttom.

  46. Det är kul att samla namn.
    Man träffar väldigt mycket människor.

  47. Det kan vara lite segt ibland...

  48. ...när folk inte vill skriva under.

  49. Men man kan inte visa sig sur.
    Vi är ju representanter för Amnesty.

  50. Man får acceptera det och gå vidare.

  51. Vet ni vad som händer i Tjetjenien?

  52. Vi har nog med vad som händer
    i Sverige.

  53. Allt som går under kod 291...
    Gå på det.

  54. -Okej. Ha en trevlig dag.
    -Gå på våldtäkterna.

  55. Vi är utsatta för krig nu. Gör nåt.

  56. Vi tycker det är dåligt
    så vi vill stoppa det.

  57. -Vi samlar in namn.
    -Okej.

  58. Skriv din namnteckning
    och ett namnförtydligande.

  59. Det är ett brott
    mot de mänskliga rättigheterna.

  60. -Du kanske vill skriva under?
    -Absolut.

  61. -Är ni turister? Varifrån?
    -Ryssland.

  62. Det är de som är trevliga
    som lämnar intryck.

  63. Det känns skönt.
    Man får hopp för mänskligheten.

  64. -Det gick bra. Hur kändes det?
    -Bra.

  65. Gick det bra med dem som störde oss?
    Vi hanterade det bra, eller?

  66. De får stå här och titta på oss nu.
    Man vänjer sig.

  67. Folk säger att det man gör inte
    spelar nån roll, men det är fel.

  68. Om alla gör nåt,
    det är då det händer saker.

  69. Vi har pratat med många om det här
    och folk tänker på det.

  70. Det kanske leder till nåt,
    att vi uppmärksammar det...

  71. Det kanske är början på nåt sort. Det
    kanske tar tio år-

  72. -men det vi har gjort kommer
    ändå att så frön i våra hjärnor.

  73. MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
    ÄR MITT PRIDE

  74. Översättning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

  75. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Anna och mänskliga rättigheter

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Anna, 15 år, är engagerad i Amnesty International. Det är mycket att göra under praktiken på huvudkontoret i Stockholm - som att samla all utrustning som behövs under en aktion. Denna gång handlar aktionen om att protestera mot behandlingen av homosexuella i Tjetjenien. Amnesty-medlemmar från hela landet träffas under en helg för att förbereda aktionen. Dagen därpå ses hela gänget utanför riksdagen. På torget möter Anna både kritiker och folk som håller med.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar, Samhällskunskap > Mänskliga rättigheter
Ämnesord:
Amnesty International, Barn och ungdom, Mänskliga rättigheter, Politik, Samhällsvetenskap, Sociologi, Statskunskap, Ungdomar och politik
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Min demokrati

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Anna och mänskliga rättigheter

Avsnitt 1 av 8

Anna, 15 år, är engagerad i Amnesty International. Det är mycket att göra under praktiken på huvudkontoret i Stockholm - som att samla all utrustning som behövs under en aktion. Denna gång handlar aktionen om att protestera mot behandlingen av homosexuella i Tjetjenien. Amnesty-medlemmar från hela landet träffas under en helg för att förbereda aktionen. Dagen därpå ses hela gänget utanför riksdagen. På torget möter Anna både kritiker och folk som håller med.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Emils personliga resa

Avsnitt 2 av 8

Emil, 13 år, är uppvuxen i en familj där det förekom missbruk och kriminalitet. Det ledde till att han själv började missbruka i väldigt unga år. Emils räddning blev Unga Kris - Kriminellas revansch i samhället - en förening där han engagerat sig och vill använda sina egna erfarenheter för att hjälpa andra. I dag ska han för första gången berätta sin så kallade "life story" inför en inbjuden publik.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Tindras klimatkamp

Avsnitt 3 av 8

Tindra är 13 år och klimataktivist. Redan veckan efter att Greta Thunberg inlett sin sittstrejk på Mynttorget anslöt hon sig, och sedan dess har hon klimatstrejkat varje fredag under skoltid. Idag ingår hon i en liten kärntrupp för föreningen Fridays for future. Nu förbereder sig gruppen för en global strejk den trettonde mars.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Systrarna och gymnastikföreningen

Avsnitt 4 av 8

Tonårssystrarna Sidse, Anne och Trine är tränare i en gymnastikförening. Nu är det avslutningsuppvisning och deras elever ska visa vad de lärt sig. Vi följer de unga kvinnornas förberedelser, uppvärmningen med gymnastikgrupperna och inte minst deras arbete med barnen som kan bli nästa generation som driver föreningen vidare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Nikoline och byrådet

Avsnitt 5 av 8

Nikoline går i nian och är ordförande i Ålborgs "Ungebyråd" - ett slags kommunfullmäktige för ungdomar. Deltagarna är demokratiskt valda, och i stället för partier representerar de sina skolor när de samarbetar med Ålborgs "riktiga" kommunfullmäktige. De ger förslag på ändringar i politiska beslut som rör ungdomsfrågor. I dag diskuterar man skolornas dåliga studievägledning.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Marius och Musikbunkern

Avsnitt 6 av 8

Marius går i ettan på gymnasiet. Hans stora intresse är musik och nästan all fritid ägnar han åt musikstället Musikbunkern. Han sitter i styrelsen och i dag diskuterar man hur man ska utveckla föreningens skivbolag. Efter mötet är det dags att förbereda för dagens event på klubben - en kväll med både konsert och låtskrivar-workshop.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Elma, Asja och elevrådet

Avsnitt 7 av 8

Elma och Asja är 15 år. De är tvillingar och delar på ordförandeposten i skolans elevråd. Systrarna har redan fått igenom förbättringar på skolan, de har samlat in pengar till en lekplats och fått skolan mer miljövänlig. I dag har de arrangerat en tävling för alla elever.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin demokrati

Carl och scouterna i Tunisien

Avsnitt 8 av 8

Carl är engagerad i KFUM:s scoutrörelse. Han brinner för att göra skillnad i världen och få igång ett demokratiprojekt i Tunisien. Trots varningar om risk för terrorangrepp reser han dit för att tillsammans med den tunisiska scoutorganisationen försöka kickstarta projektet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Bland höghus och paraboler

Om framtiden

För att lyckas krävs hårt arbete, en stark vilja och målmedvetenhet. Men hur mycket påverkar egentligen ens bakgrund möjligheterna att nå sina drömmar?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Ajatuksia suomeksi

Koulutus vai ammatti, kuinka päätät?

Vad drömmer du om att göra efter gymnasiet? Vill du plugga vidare eller börja jobba? Vad tycker dina föräldrar? Hur viktiga är det att ta hänsyn till deras önskemål om ditt liv? Panelen diskuterar hur de själva valde att göra efter gymnasiet, och hur deras finska bakgrund kan ha påverkat besluten de tagit om plugg och jobb i livet.