Titta

Briljanta forskare

Briljanta forskare

Om Briljanta forskare

Briljanta forskare tar upp aktuell forskning som belyser samhällsutmaningar globalt och hur vi söker lösningar på problemen.

Syfte

Syftet med serien är att belysa aktuella forskningsområden inom fysik, kemi och biologi.

Till första programmet

Briljanta forskare : MarsresanDela
  1. Tänk om vi inte längre
    kunde vara kvar på jorden-

  2. -om hela mänskligheten
    skulle behöva flytta på sig.

  3. Vart skulle vi då ta vägen?

  4. Det finns många planeter
    i vårt solsystem.

  5. Tänk om en ny planet kunde bli
    vårt nya hem.

  6. I så fall - vilken?

  7. I dag finns det ett antal saker
    som hotar människans överlevnad-

  8. -men en av dem
    är fortfarande asteroider.

  9. Då och då flyger det förbi en rymdsten-

  10. -som vi inte visste var på väg hitåt,
    och det är lite skrämmande.

  11. Den 27 december 2018
    slog en sten ner Berings hav-

  12. -med en explosionskraft
    motsvarande tio Hiroshima-bomber.

  13. Det räcker inte för massdöd,
    men en storstad hade blivit utplånad.

  14. Så vi måste alltid hålla ett öga på himlen.

  15. Vi måste investera i rymdprogram
    för att inte sluta som dinosaurierna.

  16. Vi måste få kontroll över det här,
    och det går bara genom rymdfart.

  17. Även om vi inte slås ut av en
    asteroid, så finns det en planet-

  18. -som människan alltid varit
    lite extra nyfiken på.

  19. Den unga planeten Mars
    var mycket lik den unga jorden.

  20. Vi är som tvillingar som föddes likadana
    men adopterades av olika föräldrar-

  21. -och utvecklades
    till väldigt olika personer.

  22. Vi har till exempel upptäckt
    stora vattenreserver på Mars.

  23. Vi har upptäckt glaciärer
    som innehåller mer sötvatten-

  24. -än Europa och Nordamerika
    tillsammans.

  25. En del tycker det är oerhört viktigt
    att människan åker till Mars.

  26. Det vore ett sätt att inspirera nästa
    generation av forskare och ingenjörer.

  27. Men det främsta skälet till att folk tror
    vi behöver människor på Mars-

  28. -är för att säkra artens överlevnad, att
    människan ska sprida sig i solsystemet.

  29. Om vi nånsin vill resa till Mars
    behöver vi återanvändbara raketer.

  30. Ett av de största hindren
    är nämligen pengar.

  31. Elon Musk och Jeff Bezos
    vill bygga återanvändbara raketer.

  32. De vill skjuta upp nåt i rymden,
    hämta ner en del av raketen-

  33. -borsta av och se över den
    och skjuta upp den om och om igen-

  34. -som vi gör med flygplan.

  35. När SpaceX skjuter upp sin raket
    Falcon 9 går den in i omloppsbana.

  36. Det första steget kopplas loss
    från resten av raketen-

  37. -och det har egna raketmotorer
    som styr det tillbaka ner.

  38. Det fortsätter inte uppåt
    utan styr tillbaka ner mot jorden.

  39. Det är så svårt och komplext, som
    att balansera ett kvastskaft i handen.

  40. Det ger en bild av hur komplext det är.

  41. De balanserar raketen hela vägen ner
    och landar den på landningsplattan.

  42. Om man utvecklar nya raketer
    finns det risker.

  43. De är komplicerade, och man försöker
    åstadkomma nåt extremt svårt.

  44. Elon Musks första raket
    misslyckades tre gånger-

  45. -och hans försök att landa raketen
    misslyckades fem gånger-

  46. -men lyckan står den djärve bi
    och även den beslutsamme.

  47. Han och hans team har det som krävs,
    för det här har inte varit lätt.

  48. Men inget värt att göra är lätt.

  49. Up, Falcon Heavy!

  50. Javisst, jag minns tydligt
    att jag såg live på min dator-

  51. -när den första återanvändbara raketen
    sköts upp.

  52. För nya tittare: Det här är
    en livesändning av Falcon-raketen.

  53. Snart ska huvudmotorn kopplas loss
    och den andra motorn starta.

  54. Som ni hör på jublet
    här på SpaceX högkvarter-

  55. -att vi har lyckats koppla loss
    förstasteget.

  56. Här ser ni förstastegets perspektiv
    på väg ner mot jorden,

  57. Få se om vi fixar det!

  58. Att se dem landa på landningsplattan-

  59. -kändes som om vi levde i framtiden.
    Det är det coolaste jag nånsin sett.

  60. Att resa till Mars kommer att ta
    mellan sex månader och ett år.

  61. Problemet är inte raketen, utan om
    vi kan bo där och överleva resan.

  62. Mars saknar atmosfär,
    så man har inget skydd-

  63. -mot partiklar och strålning.

  64. Ett annat problem är att astronauterna
    måste ha mat och vatten.

  65. Vi måste ha många logistiska lösningar-

  66. -innan vi vet att människor
    klarar av en resa till Mars.

  67. De första bosättarna på Mars kommer
    att bo i den landade rymdfarkosten.

  68. Det blir deras hus där.
    Senare bygger vi nåt mycket större.

  69. Om 100-200 år kan människor göra
    saker som vi inte kan drömma om.

  70. Vi lär inte bara ta med oss livet till Mars,
    utan även få Mars att leva.

  71. Vi bör nog inte se Mars som en livbåt.

  72. Det är intressant och vi bör satsa på det,
    men Mars är död.

  73. Jorden är fortfarande vid liv.
    Vi har problem, men de går att lösa.

  74. Så låt oss först ta hand om vårt hem.

  75. Jag vägrar åka till Mars,
    även om jag får erbjudandet.

  76. Jag är intresserad av att iaktta naturen.

  77. Jag klarar mig med mina instrument här.
    Jag måste inte åka till Mars.

  78. Under vår planets historia
    har 99,9 av alla arter på jorden dött ut.

  79. Att sprida vår art till en annan planet,
    som Mars-

  80. -ger oss en bättre chans att överleva
    det som dödade de andra arterna.

  81. Detta skulle betyda
    att om femhundra år skulle det finnas-

  82. -nya förgreningar av vår civilisation-

  83. -i tusentals världar kring
    tusentals stjärnor i vår del av galaxen.

  84. Tusentals nya civilisationer, nya kulturer,
    nya språk och ny litteratur.

  85. Nya källor till uppfinningar och teknologi.

  86. Det kan vi möjliggöra
    om vi tar det första steget.

  87. Det är nåt underbart, och om man har
    möjligheten att göra nåt underbart-

  88. -då bör man göra det.
    Vi skulle kunna vara på Mars om tio år.

  89. Det är vår tids stora uppgift,
    det som vi blir ihågkomna för.

  90. Framtiden lär minnas denna tid,
    då vi kastade loss mot andra världar.

  91. Åka till Mars verkar
    oerhört spännande och utmanande.

  92. Klart vi ska fortsätta
    med rymdforskningen.

  93. Men vi har en alldeles fantastisk
    planet som vi redan bor på-

  94. -som vi kan ta hand om först,
    innan vi ger oss ut i Vintergatan.

  95. Översättning: Richard Schicke
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Marsresan

Avsnitt 8 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad gör vi om jorden blir obeboelig? Kan människosläktet fortsätta leva vidare på en annan planet? Genom en framgångsrik rymdforskning har en ny typ av raket uppfunnits. Då raketen kan återvändas går det nu att resa tur och retur till Mars. Men går det att leva där?

Ämnen:
Fysik > Astronomi, Teknik > Transportmedel och kommunikationer
Ämnesord:
Astronomi, Kommunikationer, Liv i universum, Mars (planet), Marsfärder, Naturvetenskap, Raketer (flygteknik), Rymdfart, Rymdforskning, Solsystemet, Teknik, Transportmedel, Överlevnad
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Briljanta forskare

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Gensaxen

Avsnitt 1 av 10

Ett barn dör ett varje minut i malaria. Om jordens temperatur stiger kan malaria sprida sig och drabba 50 procent av världens befolkning. Genom den senaste forskningen inom genteknik - gensaxen CRISPR CAS 9 - kan vi genmodifiera malariamyggan och utrota malarian. Ska vi skydda en insektsart, eller rädda människor från lidande?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Rymdskrot

Avsnitt 2 av 10

Rymden är fylld av skrot - trasiga satelliter, förbrukade raketer och annat skräp. Allt det här skräpet skulle kunna krocka med viktiga satelliter som vi behöver för vår kommunikation på jorden. På ett universitet i England forskas det på en satellit som ska hjälpa till att fånga in rymdskrotet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Antibiotika

Avsnitt 3 av 10

Antibiotikan revolutionerade världen, men numera har antibiotikaresistensen blivit ett stort globalt problem. Utan antibiotika blir kroppen enormt sårbar. Forskning pågår kring bakteriofager och enzymet lysin kan vara en lösning.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Fusionskraft

Avsnitt 4 av 10

Samhället och hela länder har gjort sig beroende av miljöfarlig energi. Hur kan vi hitta alternativ till fossila bränslen? En forskning som det satsas på är fusion. Genom fusion skulle all världens energiproblem lösas. Just nu byggs världens största fusionskraftverk och forskare över hela världen samverkar intensivt för att lösa energifrågan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

CO2-dammsugaren

Avsnitt 5 av 10

Världen har feber. Vi måste bromsa de stora koldioxidutsläppen. Men det räcker inte med att minska koldioxidutsläppen, vi måste få bort koldioxiden från vår atmosfär. Framstående forskare på Island har upptäckt en CO2-dammsugare. Den kan suga ut koldioxid ur atmosfären och omvandla koldioxid till ett ofarligt mineral.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Plastcirkeln

Avsnitt 6 av 10

Nästan all plast som någonsin producerats finns kvar på jorden. Plasten hamnar i naturen och vattnet, kanske till slut i det vi äter. Hur kan vi börja ta hand om och förbättra situationen? Tack vare smart cirkulär återvinning kan vi återanvända smutsig plast från våra hav. På Chalmers finns ett nytt projekt där en 3D-skrivare kan skriva ut plast, som i sin tur kan användas långsiktigt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Gyllene riset

Avsnitt 7 av 10

A-vitaminbrist i utvecklingsländer gör att barn blir blinda samt dör. Genom genetiskt modifierade organismer (GMO) har forskare utvecklat ett gyllene ris som är mer näringsrikt. Vi hör motståndare till golden rice samt forskare och nobelpristagare som vill utveckla riset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Marsresan

Avsnitt 8 av 10

Vad gör vi om jorden blir obeboelig? Kan människosläktet fortsätta leva vidare på en annan planet? Genom en framgångsrik rymdforskning har en ny typ av raket uppfunnits. Då raketen kan återvändas går det nu att resa tur och retur till Mars. Men går det att leva där?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Hudkameran

Avsnitt 9 av 10

Solens ultravioletta strålning orsakar skador i cellernas arvsmassa och resulterar i hudcancer. Med hjälp av revolutionerande artificiell intelligens - AI-teknik - går det att detektera hudcancer i ett tidigt stadium. Visionen är att man ska kunna upptäcka hudcancer genom en app i telefonen och den bild man tar på sin hud.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Robotbin

Avsnitt 10 av 10

Binas mångfald och överlevnad är hotad. När människan ta mer och mer plats, stöter vi bort en del av naturen. Bina gör livsviktiga insatser för vår överlevnad. Vi måste ta ansvar för hur vi planerar städer, få in fler gröna ytor, odla på taken och sluta använda gifter i jordbruket. Det pågår också forskning, bland annat kring robotbin. Kanske kan robottekniken vara en del av lösningen?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljudvågor

Hur fungerar ultraljud? Kan man spränga en mikrovågsugn med en läskflaska, och syns man när man simmar under ett ekolod? Alicia och Amina får vara med om att göra ultraljud på en dräktig elefant. Ljudvågorna studsar där inne i magen där en elefantunge finns. Resan fortsätter med att de vill testa att spränga, vilket alltid innebär en risk. Ljudvågorna från smällen är starkare än de kunnat ana. Sedan ska Amina bada och hämtar ekolodet som används för att se om det finns fisk i sjön. När hon simmar under ekolodet visar det mer än vad Alicia kunde tro.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Kjellkoll

Mål 7: hållbar energi för alla

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 7: hållbar energi för alla. Sverige står inför utmaningar i att långsiktigt skapa hållbar energiproduktion som är fossilfri och förnybar.