Titta

Briljanta forskare

Briljanta forskare

Om Briljanta forskare

Briljanta forskare tar upp aktuell forskning som belyser samhällsutmaningar globalt och hur vi söker lösningar på problemen.

Syfte

Syftet med serien är att belysa aktuella forskningsområden inom fysik, kemi och biologi.

Till första programmet

Briljanta forskare : PlastcirkelnDela
  1. Nästan all plast som nånsin
    producerats finns kvar på jorden.

  2. Vi skapar saker
    som vi inte tar hand om.

  3. Plasten hamnar i naturen
    och i vattnet-

  4. -och till slut i det vi äter.

  5. Hur kan vi börja ta hand om
    och förbättra situationen?

  6. Kan vi tänka om,
    hur vi tar hand om all plast?

  7. Plast använder vi hela tiden
    i hela vår vardag på många sätt.

  8. Vi har plast i våra byggnadsmaterial,
    i elektronik och konsumentprodukter.

  9. Vi skulle inte klara oss utan plast.

  10. Plast är ett otroligt material,
    som gjort att vi kunnat skapa saker-

  11. -som har gjort våra liv bekväma.
    Men samtidigt har det skapat problem.

  12. De flesta plaster vi använder i dag
    tillverkas ur fossila bränslen-

  13. -som inte är förnybara.
    Vi förbrukar våra resurser.

  14. Och hur vi gör oss av med plasten
    är oansvarigt.

  15. Den samlas på hög i omgivningarna.

  16. Det man får höra mest om
    är plast i haven.

  17. I dag är det ca 8 miljarder kg plast
    som hamnar i havet varje år.

  18. 21 miljoner kg varje dag,
    av skräp som går rakt in i havet.

  19. I många länder har de inte det system
    vi har, att skräp tas bort.

  20. Många bor i områden
    där de bara kastar ut.

  21. Det hamnar i en flod
    och kommer ut i havet.

  22. Ett problem är
    att plasten påverkar djurlivet.

  23. Många djur tror att plast är mat
    och äter den. Den kan vara giftig.

  24. Ibland handlar det om mikroplaster
    som förgiftar organismerna.

  25. Djur kan inte skilja på en plastbit
    och ett fiskägg eller en manet.

  26. När djur har plast i magen vet man
    att plasten kanske fastnat-

  27. -och kanske blockerat
    mag-tarmkanalen.

  28. Djuren kan få en falsk mättnadskänsla
    och det kan leda till döden.

  29. Det finns mer plast i havet än djur.

  30. Man kan säga att havet dör ut
    och det är ett stort problem för oss-

  31. -som lever på land.

  32. Havet är viktigt på alla sätt.

  33. Havet producerar vartannat andetag
    som vi andas in.

  34. Havet är vår livskälla.

  35. Merparten av vår planet
    utgörs av haven.

  36. Det är viktigt att vi,
    som varelser som lever på planeten-

  37. -visar respekt för havet.

  38. Cirkulär ekonomi handlar om
    att utplåna avfall.

  39. Allt vi ser som avfall
    är i själva verket en resurs.

  40. Man vill återanvända, renovera
    eller laga alla produkter man har.

  41. Tanken är att tänka helt cirkulärt
    kring hur nåt används, från början.

  42. Man säger:
    "Här kommer en plastartikel."

  43. "Hur går det i kedjan?
    Hur används och återanvänds den?"

  44. "Vad blir den till efteråt?"

  45. "Hur kan man skapa nånting som inte
    har en väldigt kort livstid?"

  46. Det finns redan företag som jobbar
    med det-

  47. -där man återanvänder plast
    från havet.

  48. Det finns en möjlighet att ta
    gammal plast och bygga nåt nytt-

  49. -nåt med lång livslängd.

  50. Kan en ny typ av 3d-skrivare
    vara en lösning?

  51. 3d-utskrifter är ingen ny teknik,
    men de har varit på tapeten på sistone.

  52. Det är en väldigt enkel teknik:

  53. Man smälter ner plast till tunna fibrer-

  54. -som kan matas in i en 3d-skrivare.

  55. Sen kan fibrerna formas
    till den form man vill.

  56. Man kan göra bekväma produkter.

  57. Det är en kraftfull teknik.
    Nästan som trolleri!

  58. I Afrika har de börjat återanvända
    plast till att bygga tegelsten.

  59. Man bygger hela hus av plast.

  60. Det är ganska intressant,
    för plast är väldigt bra:

  61. Vattentät och varar jättelänge.

  62. Man får tänka på
    hur vi kan använda plast-

  63. -där det kan användas en längre tid.

  64. Som ingenjör ska man veta
    vad materialet klarar.

  65. Vilka egenskaper har det?
    Det är en av de stora utmaningarna.

  66. I vanliga fall, när du tar material
    som är utanför våra materialsystem-

  67. -så är frågan: "Vad är det
    för material? Är det giftigt?"

  68. "Får det nya egenskaper om man
    smälter det? Kan man blanda det?"

  69. Svaren är okända för oss
    med material som har blivit skräp.

  70. Vi vet inte hur mycket återvunnen plast
    som kan användas i såna material-

  71. -eller hur många gånger.

  72. Det görs forskning kring
    när plasten börjar tappa i kvalitet.

  73. I dag har vi problemet att bara 35 %
    av all plast kan återanvändas.

  74. Då är 65 % kvar.
    Vad ska man göra med det?

  75. I dag är det svårt att återanvända.
    Vi har inte teknologin.

  76. Det är bra att återanvända plast,
    men lösningen börjar med konsumtion.

  77. Det handlar om överkonsumtion,
    förpackningar och så vidare.

  78. Mycket hamnar i havet-

  79. -men beräkningar visar att vår matjord
    innehåller mer plast än havet-

  80. -så den finns överallt.

  81. När det gäller individens effekt
    på hela det här problemet:

  82. Tänk innan du köper nåt onödigt-

  83. -eller använder nånting
    som är en engångsartikel.

  84. Nu kommer det nya lagstiftningar
    som förbjuder vissa engångsplaster-

  85. -som kommer att begränsa
    onödiga produkter.

  86. En påse som man använder i en kvart
    finns kvar om 100 år. Orimligt!

  87. Vi kan se effekterna av plastavfall
    i vardagen-

  88. -när vi ser skräp i parken
    eller på stranden.

  89. Man ser hur det ansamlas.

  90. Ett budskap jag har till folk är:
    Plocka upp det.

  91. Det kostar inte så mycket energi,
    men det gör stor skillnad.

  92. Även om du inte orsakar problemet.

  93. Jag vill be folk att vara vardagshjältar
    och samla skräp. Så enkelt är det.

  94. Och om du ser nån kasta skräp,
    ge dem onda ögat.

  95. Om vi får material som är återvinnings-
    bara eller biologiskt nedbrytbara-

  96. -vore de ett bra alternativ.

  97. Vår planet översvämmas av vårt avfall-

  98. -och vi måste hitta på nya sätt
    att bete oss.

  99. Jag drömmer om en värld
    där all plast består av biomaterial-

  100. -som exempelvis majsstärkelse.

  101. De görs ur förnybara källor
    och är biologiskt nedbrytbara.

  102. Då slipper vi dagens problem
    med icke-nedbrytbara material.

  103. I framtiden är vi alla hjältar
    vad gäller konsumtion och beteende.

  104. Den verkliga hjälten är
    den nya generationen-

  105. -som kommer med nya idéer, testar-

  106. -och ifrågasätter
    det sätt folk har gjort på.

  107. Så kan vi lösa våra problem
    och se till att vi har en fin värld.

  108. Grejen är att jobba med naturen,
    inte mot den. Att tänka cirkulärt.

  109. Att se till att plasten inte hamnar
    i naturen eller i vårt vatten-

  110. -så vi kan njuta av en vacker planet
    utan plast i maten.

  111. Översättning: Linnéa Holmén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Plastcirkeln

Avsnitt 6 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Nästan all plast som någonsin producerats finns kvar på jorden. Plasten hamnar i naturen och vattnet, kanske till slut i det vi äter. Hur kan vi börja ta hand om och förbättra situationen? Tack vare smart cirkulär återvinning kan vi återanvända smutsig plast från våra hav. På Chalmers finns ett nytt projekt där en 3D-skrivare kan skriva ut plast, som i sin tur kan användas långsiktigt.

Ämnen:
Miljö > Avfall och återvinning, Miljö > Föroreningar och miljögifter, Miljö > Hållbar utveckling
Ämnesord:
Hållbar utveckling, Kemisk industri, Kemisk teknik, Miljöfarligt avfall , Miljöforskning, Plastavfall, Plaster, Plastindustri, Teknik, Teknisk hygien, Återvinning
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Briljanta forskare

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Gensaxen

Avsnitt 1 av 10

Ett barn dör ett varje minut i malaria. Om jordens temperatur stiger kan malaria sprida sig och drabba 50 procent av världens befolkning. Genom den senaste forskningen inom genteknik - gensaxen CRISPR CAS 9 - kan vi genmodifiera malariamyggan och utrota malarian. Ska vi skydda en insektsart, eller rädda människor från lidande?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Rymdskrot

Avsnitt 2 av 10

Rymden är fylld av skrot - trasiga satelliter, förbrukade raketer och annat skräp. Allt det här skräpet skulle kunna krocka med viktiga satelliter som vi behöver för vår kommunikation på jorden. På ett universitet i England forskas det på en satellit som ska hjälpa till att fånga in rymdskrotet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Antibiotika

Avsnitt 3 av 10

Antibiotikan revolutionerade världen, men numera har antibiotikaresistensen blivit ett stort globalt problem. Utan antibiotika blir kroppen enormt sårbar. Forskning pågår kring bakteriofager och enzymet lysin kan vara en lösning.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Fusionskraft

Avsnitt 4 av 10

Samhället och hela länder har gjort sig beroende av miljöfarlig energi. Hur kan vi hitta alternativ till fossila bränslen? En forskning som det satsas på är fusion. Genom fusion skulle all världens energiproblem lösas. Just nu byggs världens största fusionskraftverk och forskare över hela världen samverkar intensivt för att lösa energifrågan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

CO2-dammsugaren

Avsnitt 5 av 10

Världen har feber. Vi måste bromsa de stora koldioxidutsläppen. Men det räcker inte med att minska koldioxidutsläppen, vi måste få bort koldioxiden från vår atmosfär. Framstående forskare på Island har upptäckt en CO2-dammsugare. Den kan suga ut koldioxid ur atmosfären och omvandla koldioxid till ett ofarligt mineral.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Plastcirkeln

Avsnitt 6 av 10

Nästan all plast som någonsin producerats finns kvar på jorden. Plasten hamnar i naturen och vattnet, kanske till slut i det vi äter. Hur kan vi börja ta hand om och förbättra situationen? Tack vare smart cirkulär återvinning kan vi återanvända smutsig plast från våra hav. På Chalmers finns ett nytt projekt där en 3D-skrivare kan skriva ut plast, som i sin tur kan användas långsiktigt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Gyllene riset

Avsnitt 7 av 10

A-vitaminbrist i utvecklingsländer gör att barn blir blinda samt dör. Genom genetiskt modifierade organismer (GMO) har forskare utvecklat ett gyllene ris som är mer näringsrikt. Vi hör motståndare till golden rice samt forskare och nobelpristagare som vill utveckla riset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Marsresan

Avsnitt 8 av 10

Vad gör vi om jorden blir obeboelig? Kan människosläktet fortsätta leva vidare på en annan planet? Genom en framgångsrik rymdforskning har en ny typ av raket uppfunnits. Då raketen kan återvändas går det nu att resa tur och retur till Mars. Men går det att leva där?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Hudkameran

Avsnitt 9 av 10

Solens ultravioletta strålning orsakar skador i cellernas arvsmassa och resulterar i hudcancer. Med hjälp av revolutionerande artificiell intelligens - AI-teknik - går det att detektera hudcancer i ett tidigt stadium. Visionen är att man ska kunna upptäcka hudcancer genom en app i telefonen och den bild man tar på sin hud.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Robotbin

Avsnitt 10 av 10

Binas mångfald och överlevnad är hotad. När människan ta mer och mer plats, stöter vi bort en del av naturen. Bina gör livsviktiga insatser för vår överlevnad. Vi måste ta ansvar för hur vi planerar städer, få in fler gröna ytor, odla på taken och sluta använda gifter i jordbruket. Det pågår också forskning, bland annat kring robotbin. Kanske kan robottekniken vara en del av lösningen?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & miljö

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Härifrån till hållbarheten

Prylar

Vad händer om man tvingas skapa alla föremål som man behöver? Formgivaren Kristina Schultz tröttnade på att känna sig som en fånge i masskonsumtionen. Hon bestämde sig för att göra sig av med alla sina prylar. Vår konsumtion leder till stora växthusgasutsläpp, inte minst i låglöneländerna där många varor produceras.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Kjellkoll

Mål 6: rent vatten och sanitet

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 6: rent vatten och sanitet. I Sverige är vattentillgången relativt god men en utmaning är att förbättra vattenstatusen i sjöar och vattendrag samt att anpassa vattenförsörjning till låga grundvattennivåer. Meteorologen Helen Tronstad är bekymrad över torkan och grundvattnet i Sverige.