Titta

Briljanta forskare

Briljanta forskare

Om Briljanta forskare

Briljanta forskare tar upp aktuell forskning som belyser samhällsutmaningar globalt och hur vi söker lösningar på problemen.

Syfte

Syftet med serien är att belysa aktuella forskningsområden inom fysik, kemi och biologi.

Till första programmet

Briljanta forskare : HudkameranDela
  1. Solen. Den kan ju vara helt underbar-

  2. -särskilt efter månader i kyla
    och mörker.

  3. Men hur reagerar egentligen vår hud
    på solens strålar?

  4. Hur farligt kan det vara att sola-

  5. -och när vet man om det faktiskt
    har blivit för mycket sol?

  6. Hudcancer består egentligen av
    några olika varianter.

  7. Den farliga,
    som de flesta har hört talas om-

  8. -är den som heter malignt melanom.
    Det är den man faktiskt kan dö av.

  9. Orsaken att man får hudcancer är
    framför allt solen.

  10. Det är ett lika starkt samband
    som mellan rökning och lungcancer.

  11. Det är den absolut starkaste faktorn.

  12. I USA är det
    70 000-80 000 människor varje år-

  13. -som får en hudcancerdiagnos.

  14. Ungefär 10 000 av dem dör.

  15. Det dödar många, särskilt unga vuxna.

  16. Det är en vanlig dödsorsak
    bland unga vuxna.

  17. Ett av de största problemen
    inom sjukvården-

  18. -är att diagnos kommer för sent.

  19. Om man inte fångar den tidigt,
    så cancern hinner sprida sig i kroppen-

  20. -har man
    mycket färre behandlingsalternativ.

  21. I dag har vi svårt att
    säkert ställa diagnosen hudcancer.

  22. För att inte missa nånting
    måste man många gånger skära bort-

  23. -även minsta lilla misstanke.

  24. Det gör att man ibland får
    operera bort onödigt många-

  25. -så det vore väldigt värdefullt-

  26. -om man hade bättre möjligheter
    att ställa diagnosen redan innan-

  27. -så man inte behöver
    operera bort så många förändringar.

  28. Det pratas mycket om
    att datorer kan hjälpa oss.

  29. Artificiell intelligens.

  30. Men hur skulle en dator kunna
    upptäcka hudcancer? Är det möjligt?

  31. När vi pratar om artificiell
    intelligens handlar det ofta om-

  32. -att vi försöker lära upp datorerna
    att hjälpa oss.

  33. Jag som läkare, till exempel,
    att hjälpa mig i diagnostiken.

  34. Om systemen blir tillräckligt bra
    kommer de att överträffa oss-

  35. -när det gäller att skilja ut
    farliga pigmentförändringar.

  36. Ett av de första genombrotten
    inom medicinen vad gäller AI-

  37. -kom för några år sen.

  38. De visade hur en dator
    och ett AI-baserat system-

  39. -kunde prestera bättre än dermatologer
    i att analysera en samling bilder.

  40. Man lät 58 hudläkare, som är vana
    att bedöma pigmentförändringar...

  41. De fick ge sitt svar
    och så lät man datorn svara-

  42. -och titta på samma förändringar.

  43. Då visade det sig att hudläkarna
    hade rätt i 85 % av fallen-

  44. -medan datorn var överlägsen.
    Den hade rätt i 95 % av fallen.

  45. När maskinen
    har sett många exempel-

  46. -har den hittat
    de underliggande, dolda tecknen.

  47. Då kan den identifiera dem
    i senare exempel-

  48. -och därmed prestera bättre
    än människor.

  49. Människor kan inte komma ihåg
    alla små tecken.

  50. En dermatolog lär sig med åren.

  51. Man inser att man måste titta på
    andra drag hos företeelserna.

  52. Datorprogrammen hittar fler av dragen
    som man borde titta efter-

  53. -men som är svåra att nedteckna-

  54. -eller lära sig genom att titta på
    hundratusentals hudcancerfall.

  55. Man ger exempel-

  56. -exempelvis att kanterna inte är raka
    eller att fläckarna inte är runda.

  57. Om kanten är ojämn...

  58. Ojämna kanter är
    ett starkt tecken på hudcancer.

  59. Artificiell intelligens används inte
    riktigt i rutinsjukvård i dag-

  60. -men man använder det mycket för att
    pröva ut tekniken och lära sig-

  61. -så det blir bra system till slut.

  62. Hur bygger vi då
    en smart och säker AI?

  63. Vilka bilder
    behöver vi mata datorn med?

  64. Hur kan vi ge vården
    bästa förutsättningar-

  65. -för att upptäcka hudcancer
    i ett tidigt stadium?

  66. För att få fördelar i verklig-
    heten måste vi lära upp AI:n bättre.

  67. Hos oss tar vi många bilder
    för journalerna.

  68. De är inte standardiserade.
    Det kan vara dåligt ljus eller oskärpa.

  69. Data insamlas inte för att träna en AI,
    utan av andra orsaker.

  70. För att dra nytta av tekniken-

  71. -måste vi bli bättre på
    att samla in data för att lära upp AI.

  72. Vi behöver uppmuntra patienter
    att dela data-

  73. -som de äger.
    Som de led för och kanske dog för.

  74. Det är där utbildning måste ske.
    De data är värdefulla och användbara.

  75. Det var de inte för tio år sen.

  76. Sen diagnos eller feldiagos
    är det som dödar.

  77. Man kanske upptäcker en förändring
    och ringer husläkaren-

  78. -som kanske skickar vidare.
    Ibland går veckorna och månaderna-

  79. -och det kan ibland vara det
    som avgör.

  80. Sjukvården är underbemannad,
    men experterna behövs.

  81. Om de inte finns till hands
    kan AI göra jobbet-

  82. -och kanske göra det bättre.

  83. Tänk så här: Om man hade en app
    där man kunde fotografera sin prick-

  84. -och få svar direkt,
    då skulle man spara mycket tid.

  85. Om vi har tekniken tillgänglig
    i våra mobiler, i en app-

  86. -borde det kunna göra
    att man fångar upp hudcancer tidigare.

  87. Appen ska inte säga
    "Du har hudcancer"-

  88. -men kanske "Det är ingen fara"
    eller "Besök en specialist".

  89. Vi jobbar i symbios, AI och människor.

  90. Det är inte att AI ersätter människor.

  91. Det är som att använda mobilen
    för att få hjälp att hitta nånstans.

  92. Mobilen ger information.

  93. Se såna här saker som information-

  94. -men allt ska förstås dubbelkollas
    av en dermatolog.

  95. Dels ska man vara varsam i solen-

  96. -och sen försöka komma ifrån
    det här solbrända hudtonsidealet.

  97. Utan att man ska helst ha
    den hudfärg man är född med-

  98. -och inte försöka bränna sig
    för att bli brun.

  99. Jag ser fram emot AI i sjukvården.
    Jag tror de unga är avgörande-

  100. -för att bygga apparna vi behöver
    för att göra det här.

  101. Fokus på utbildning,
    ingenjörskonst och matematik-

  102. -kan utveckla algoritmerna.

  103. Med allt det sammantaget
    får man en god framtida vård.

  104. Tänk att ha artificiell intelligens
    i en app som kan läsa av huden.

  105. Den skulle vara bra att ha i fickan
    om man blir orolig över en prick.

  106. Men egentligen börjar det med oss.
    Vi kanske inte behöver sola jämt.

  107. Kanske sitta i skuggan?
    Det är också skönt.

  108. Översättning: Linnéa Holmén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Hudkameran

Avsnitt 9 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Solens ultravioletta strålning orsakar skador i cellernas arvsmassa och resulterar i hudcancer. Med hjälp av revolutionerande artificiell intelligens - AI-teknik - går det att detektera hudcancer i ett tidigt stadium. Visionen är att man ska kunna upptäcka hudcancer genom en app i telefonen och den bild man tar på sin hud.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Sjukdomar och ohälsa > Fysisk ohälsa, Fysik > Strålning
Ämnesord:
Allmän medicin, Artificiell intelligens, Dermatologi, Hud, Hudcancer, Medicin, Medicinsk forskning, Onkologi, Solen, Tumörer, Ultraviolett strålning
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Briljanta forskare

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Gensaxen

Avsnitt 1 av 10

Ett barn dör ett varje minut i malaria. Om jordens temperatur stiger kan malaria sprida sig och drabba 50 procent av världens befolkning. Genom den senaste forskningen inom genteknik - gensaxen CRISPR CAS 9 - kan vi genmodifiera malariamyggan och utrota malarian. Ska vi skydda en insektsart, eller rädda människor från lidande?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Rymdskrot

Avsnitt 2 av 10

Rymden är fylld av skrot - trasiga satelliter, förbrukade raketer och annat skräp. Allt det här skräpet skulle kunna krocka med viktiga satelliter som vi behöver för vår kommunikation på jorden. På ett universitet i England forskas det på en satellit som ska hjälpa till att fånga in rymdskrotet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Antibiotika

Avsnitt 3 av 10

Antibiotikan revolutionerade världen, men numera har antibiotikaresistensen blivit ett stort globalt problem. Utan antibiotika blir kroppen enormt sårbar. Forskning pågår kring bakteriofager och enzymet lysin kan vara en lösning.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Fusionskraft

Avsnitt 4 av 10

Samhället och hela länder har gjort sig beroende av miljöfarlig energi. Hur kan vi hitta alternativ till fossila bränslen? En forskning som det satsas på är fusion. Genom fusion skulle all världens energiproblem lösas. Just nu byggs världens största fusionskraftverk och forskare över hela världen samverkar intensivt för att lösa energifrågan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

CO2-dammsugaren

Avsnitt 5 av 10

Världen har feber. Vi måste bromsa de stora koldioxidutsläppen. Men det räcker inte med att minska koldioxidutsläppen, vi måste få bort koldioxiden från vår atmosfär. Framstående forskare på Island har upptäckt en CO2-dammsugare. Den kan suga ut koldioxid ur atmosfären och omvandla koldioxid till ett ofarligt mineral.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Plastcirkeln

Avsnitt 6 av 10

Nästan all plast som någonsin producerats finns kvar på jorden. Plasten hamnar i naturen och vattnet, kanske till slut i det vi äter. Hur kan vi börja ta hand om och förbättra situationen? Tack vare smart cirkulär återvinning kan vi återanvända smutsig plast från våra hav. På Chalmers finns ett nytt projekt där en 3D-skrivare kan skriva ut plast, som i sin tur kan användas långsiktigt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Gyllene riset

Avsnitt 7 av 10

A-vitaminbrist i utvecklingsländer gör att barn blir blinda samt dör. Genom genetiskt modifierade organismer (GMO) har forskare utvecklat ett gyllene ris som är mer näringsrikt. Vi hör motståndare till golden rice samt forskare och nobelpristagare som vill utveckla riset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Marsresan

Avsnitt 8 av 10

Vad gör vi om jorden blir obeboelig? Kan människosläktet fortsätta leva vidare på en annan planet? Genom en framgångsrik rymdforskning har en ny typ av raket uppfunnits. Då raketen kan återvändas går det nu att resa tur och retur till Mars. Men går det att leva där?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Hudkameran

Avsnitt 9 av 10

Solens ultravioletta strålning orsakar skador i cellernas arvsmassa och resulterar i hudcancer. Med hjälp av revolutionerande artificiell intelligens - AI-teknik - går det att detektera hudcancer i ett tidigt stadium. Visionen är att man ska kunna upptäcka hudcancer genom en app i telefonen och den bild man tar på sin hud.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Robotbin

Avsnitt 10 av 10

Binas mångfald och överlevnad är hotad. När människan ta mer och mer plats, stöter vi bort en del av naturen. Bina gör livsviktiga insatser för vår överlevnad. Vi måste ta ansvar för hur vi planerar städer, få in fler gröna ytor, odla på taken och sluta använda gifter i jordbruket. Det pågår också forskning, bland annat kring robotbin. Kanske kan robottekniken vara en del av lösningen?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Tänk till snackar stress

Framtiden

Vad ska du bli när du blir stor? Om framtidsstress och prestationsångest och att må dåligt av att känna att man hela tiden måste prestera för att bli något. En som har erfarenhet av att må dåligt på grund av framtidsstress och skolstress är Tilde. Hon berättar om hur hon har haft det. Vi träffar psyklologen Jenny Jägerfeld som ger oss lite perspektiv och förklarar varför det är så lätt att oroa sig för framtiden. Hon ger råd om hur man kan minska prestationskraven.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Sámi jurdagat

Guoibmi gii orru irggástallame

Har du en partner som du tycker alltid ska prata med folk och ibland verkar flörtig? I detta avsnitt diskuterar panelen hur du kan prata med din partner om det.