Titta

Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen 2019

Om Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige försöker att knipa en plats bland de bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2019 : Kvartsfinal 2Dela
  1. Jag heter Nassim Al Fakir.
    Välkomna till andra kvartsfinalen-

  2. -i "Retorikmatchen 2019", där sjätte-
    klassare tävlar i att hålla tal.

  3. -De som tävlar i dag är...
    -Internationella Engelska Skolan.

  4. -Jag heter Jakob.
    -Stella.

  5. Vi tävlar för det här gänget!

  6. Och Södermalmsskolan.

  7. -Jag heter Sipan.
    -Avan.

  8. Vi tävlar för de här!

  9. Och nu är ni här i studion.
    Hjärtligt välkomna, båda lagen!

  10. Fortsätt applådera
    till vår jury också.

  11. Sofia Kacim, Elinor Falkman
    och Jonathan Hörnhagen. Välkomna.

  12. Vi ska tävla i "Ord på rad",
    då minnet sätts på spel.

  13. Och vi ska tävla i "Uppfinningen",
    då de har skrivit ett tal-

  14. -och säljer in en uppfinning.

  15. Vi ska även tävla i "Barnens bästa",
    som är ett tal om barnkonventionen.

  16. Ett tal om riktiga problem som barn
    har i Sverige och ute i världen.

  17. Talen kan vara läskiga, så det kan
    vara skönt att lyssna med en vuxen.

  18. -Nu är alla på plats. - Publiken!
    -Ja, Nassim!

  19. Är ni redo? Då kör vi.

  20. Nu ska vi tävla i "Ord på rad".

  21. Det gäller att komma ihåg så många
    ord som möjligt i rätt följd.

  22. Jag säger ett ord, och ni härmar mig.
    Sen säger jag två ord och sen tre-

  23. -och så ser vi hur många ni klarar.

  24. Först ut är Stella och Jakob
    från Lund.

  25. Är ni redo? Då kör vi i gång.

  26. -Finger.
    -Finger.

  27. -Finger, fönster.
    -Finger, fönster.

  28. -Finger, fönster, guld.
    -Finger, fönster, guld.

  29. Finger, fönster, guld, hälsa.

  30. Finger...fönster, guld...hälsa.

  31. Finger, fönster, guld, hälsa, träd.

  32. Finger, fönster, guld, hälsa, träd.

  33. Finger, fönster, guld,
    hälsa, träd, marsvin.

  34. Finger, fönster, guld...

  35. Jag måste faktiskt be om ett svar nu.

  36. -Marsvin.
    -Marsvin.

  37. Nej! Det var så nära.

  38. Ni fick ihop
    en, två, tre, fyra, fem poäng.

  39. Bra jobbat, Stella och Jakob
    från Internationella Engelska Skolan.

  40. Vi får se om det här räcker
    till en vinst.

  41. Är ni taggade?

  42. Sipan och Avan från Södermalmsskolan.

  43. Nu är det dags
    att köra i gång för er.

  44. Första ordet: lampa.

  45. Lampa.

  46. -Lampa, stopp.
    -Lampa, stopp.

  47. Lampa, stopp, eld.

  48. Lampa, stopp, eld.

  49. Lampa, stopp, eld, serie.

  50. Lampa, stopp, eld, serie.

  51. Lampa, stopp, eld, serie, saker.

  52. Lampa, stopp, eld, serie, saker.

  53. Lampa, stopp, eld,
    serie, saker, häst.

  54. Lampa, stopp, eld...

  55. ...serie, saker...

  56. ...häst.

  57. Lampa, stopp, eld,
    serie, saker, häst, mod.

  58. Lampa, stopp, eld, serie, saker...

  59. -Häst.
    -Häst...

  60. Sista ordet.

  61. -Nej.
    -Nej, ni klarade inte av den.

  62. Ni fick ihop en, två, tre,
    fyra, fem, sex stycken ord.

  63. Det betyder att ni tog ett poäng mer
    än Internationella Engelska Skolan-

  64. -så ni har faktiskt med er ett poäng
    in i tävlingen.

  65. Nu går vi vidare
    i "Retorikmatchen 2019".

  66. Alla lag tävlar tillsammans
    med hela sin klass.

  67. Nu ska vi hälsa på hela klassen
    på Södermalmsskolan.

  68. På fredagar
    får vi lägga på musik och dansa.

  69. -Det är inte bara vår klass.
    -Det är hela mellanstadiet.

  70. Det är många som börjar dansa
    tillsammans, och det är roligt.

  71. Man skrattar och har roligt.
    Det är kul att dansa med varandra.

  72. Vår klass är ganska unik.
    Alla är på sitt eget sätt.

  73. Det är inte: "De här tjejerna är
    såna, och de här killarna är såna."

  74. Varenda person i vår klass är unik.

  75. Och det är aldrig nån som jobbar
    själv om den inte vill jobba själv.

  76. Annars är man alltid
    två eller tre tillsammans.

  77. -Jag tror att vi går direkt vidare.
    -Samma här.

  78. För det går jättebra för oss,
    och vi är inte nervösa för nånting.

  79. -Eller hur?
    -Nej.

  80. Det var Avans och Sipans klass
    i Södermalmsskolan i Kristinehamn.

  81. Lagen har en uppfinning som de ska få
    investerare intresserade av-

  82. -för att göra den till verklighet.

  83. På ett kort, slagkraftigt
    och förtroendeingivande sätt-

  84. -måste de övertyga investeraren om-

  85. -att just deras uppfinning
    är värd att satsa på.

  86. -Avan och Sipan, är ni redo?
    -Ja.

  87. Varsågoda.

  88. -Är du trött på...
    -...bråkiga barns tjat?

  89. -Är du trött på...
    -...tjatiga chefens tjat?

  90. -Är du trött på...
    -...galna grannarnas tjat?

  91. Vem är inte det? Tänk om vi
    kunde slippa lyssna på det.

  92. Vi har lösningen: Tjatproppen!

  93. Ett hörselskydd som bara tar bort
    det vi vill slippa - tjatet.

  94. Vi ser framför oss: "Årets julklapp."

  95. -Jobbiga jobbarkompisar?
    -Tjatproppen tystar.

  96. -Överenergisk PT?
    -Proppen gör träningen lugn och skön.

  97. Den är liten, billig och aktiveras
    då din kropp reagerar på tjat.

  98. -Tjatproppen tillverkas här!
    -Av värmländsk, vegansk wellpapp.

  99. Låg tillverkningskostnad
    ger bra vinst.

  100. Den fungerar för hela familjen.
    Vi barn älskar den!

  101. Man kan stänga av
    föräldrar och lärare också.

  102. Oj, oj, oj! Det här var så kul!
    Det här var så himla roligt.

  103. Ni är såna bra försäljare. Ni
    skulle kunna sälja typ sand i Sahara.

  104. Jag vill köpa den här produkten.

  105. Ert actio är hur bra som helst,
    och ni skiner verkligen igenom.

  106. Produkten finns inte på riktigt, men
    det känns som att den behöver finnas.

  107. -Bra jobbat!
    -Tack.

  108. Man rycks ju helt med.
    Det är ett väldigt humoristiskt tal.

  109. Jag tänkte fokusera mycket
    på vad ni säger - innehållet.

  110. Mottagaren är nån typ av investerare
    som har en massa pengar.

  111. Det här är ju
    en väldigt teknisk produkt-

  112. -och då hade jag velat ha ännu mer
    logos: lite fakta och lite siffror.

  113. Vi är investerare.
    Pengar står på spel.

  114. Så det hade jag velat ha lite mer av,
    men utöver det var det jättebra.

  115. Tack så mycket, juryn.
    - Och tack så mycket, Sipan och Avan.

  116. Innan vi får höra på Stella och Jakob
    ska vi träffa hela deras klass-

  117. -i Internationella Engelska Skolan
    i Lund.

  118. Vår klass kan vara ganska stökig,
    men den kan också vara väldigt rolig.

  119. Vi är med varandra väldigt mycket.
    Alla är med alla.

  120. Man får ju stöd hela tiden.

  121. Kompisar säger "Du klarar det"
    eller "Kom igen nu".

  122. Retoriken har hjälpt mig,
    för innan var jag väldigt blyg.

  123. Jag är fortfarande blyg,
    men det har hjälpt mig-

  124. -att våga prata inför andra.

  125. Jag var ganska dålig på
    att presentera en text innan.

  126. Nu har jag blivit mycket modigare-

  127. -att gå upp inför klassen
    och berätta en text.

  128. Vi hoppas att vi kommer till final-

  129. -men jag vet inte
    hur långt vi kommer.

  130. Nu är det dags för er att sälja in
    er uppfinning. Är ni redo?

  131. -Ja.
    -Varsågoda.

  132. Vi vill visa er vår hälsosamma
    och klimatsmarta produkt-

  133. -som fyller era fickor med guld
    och även räddar vår planet.

  134. Uppfinningen omvandlar
    din egen rörelse till ren energi.

  135. Den här lilla lådan är svaret,
    inte större eller tyngre än en mobil.

  136. Fäst lådan på ett hjul, t.ex. cykeln.

  137. När hjulet sätts i rörelse
    lagras energi i lådans superbatteri.

  138. Batteriet kopplas i ett elaggregat.
    Vips blir hemmet självförsörjande!

  139. 30 minuters cykling om dagen
    täcker 24 timmars elförbrukning.

  140. Många har svurit över elräkningen.

  141. Dyrt, miljöfarligt, ohållbart.
    Move 2 Freedom är lösningen.

  142. Nu har ni chansen att investera i
    denna produkt med god vinstmarginal-

  143. -som inte bara fyller era fickor med
    guld, utan även räddar vår planet.

  144. Vissa kallar det ett mirakel.
    Vi kallar det Move 2 Freedom!

  145. Tack. Jag vill börja med att ge beröm
    för att ni levererar det här-

  146. -med en sån energi
    och ett sånt leende.

  147. Ni tror verkligen på er uppfinning-

  148. -och när ni gör det
    så smittar det över till oss.

  149. Ni har försökt lösa
    ett av våra största världsproblem.

  150. Om man kunde lösa det
    skulle mycket vara löst:

  151. Energiförbrukningen, ändliga
    resurser, växthusgasutsläpp...

  152. Det här är inte ni de enda i världen
    om att försöka lösa.

  153. Så det är ett stort problem
    som ni har löst här.

  154. Och dessutom hälsofrågan. Ni får folk
    att cykla en halvtimme om dagen.

  155. -Bra jobbat!
    -Jag håller verkligen med.

  156. Och det ni gör så himla bra, det är
    att ni verkligen förklarar produkten-

  157. -och vad som krävs
    för att den faktiskt ska funka-

  158. -och att man kan röra på sig
    för att den här ska funka.

  159. Och man behöver inte röra på sig i en
    massa år. Det räcker med 30 minuter.

  160. -Så snyggt på en massa sätt.
    -Tack.

  161. Tack så mycket, juryn. - Och tack
    så mycket, Stella och Jakob.

  162. Jag vänder mig till juryn.
    Nu är det dags att lägga er röst.

  163. Ni har boxen framför er
    och två lappar vardera.

  164. Där står skolornas namn:

  165. Internationella Engelska Skolan
    och Södermalmsskolan.

  166. Vilken väljer ni?
    - Jonathan, du börjar.

  167. Åh, snabbt val. - Elinor.

  168. Två kompletta men ganska olika
    säljtal, men bra på olika sätt.

  169. Ja. Jag tar den.

  170. Åh, vad roligt det här är
    när man inte vet vad ni tänker.

  171. Sofia.

  172. Vi blir så klart nyfikna på
    hur ni har tänkt-

  173. -men det redovisar vi så klart
    i slutet av programmet.

  174. När man ska hålla ett tal är det ju
    viktigt att man förbereder sig.

  175. Ändå kan man bli nervös.
    Men det finns knep för det här.

  176. Vi har skickat våra deltagare
    till actio-experten Sofia Lilja.

  177. Hon ger tips till oss
    och även så klart till deltagarna.

  178. Vet ni vad vi ska göra i dag?
    Vi ska utforska vår röst.

  179. Tänk att alla har
    en helt unik, egen röst.

  180. Vi utforskar rösten
    för att se volymen.

  181. -Om jag säger hej.
    -Hej.

  182. -Hej!
    -Hej!

  183. -Ha.
    -Ha.

  184. Att värma upp och utforska rösten
    är superviktigt.

  185. Vi använder ju rösten många gånger
    så mycket mindre än vad den är.

  186. Gå där uppifrån starkt - "Kom!" -
    och "Jag vill berätta" svagt.

  187. Kom! Jag vill berätta.

  188. Det känns som att man släpper ut
    exakt allting man har.

  189. Då ska vi gå in i rösten
    kombinerat med känsla.

  190. Har ni nån gång pratat i telefon med
    en kompis, och när ni hör personen-

  191. -så hör ni direkt att den är ledsen?

  192. Vi berättar mycket via vår röst
    som vi inte säger i ord.

  193. Vi förmedlar känslan via rösten.
    Vad har ni för känsla i era tal?

  194. Det ena är allvarligt och ledsamt.
    Det andra är gladare och roligare.

  195. Det ska bli så otroligt spännande
    när ni använder era känslor-

  196. -släpper ut hela er röst
    och er själva och bara ger er hän.

  197. Dags för dagens sista tal,
    som handlar om barnkonventionen-

  198. -som blir lag i Sverige
    den 1 januari.

  199. Men vad är barnkonventionen?
    Det får vi reda på lite mer om nu.

  200. Klassen ska göra en redovisning om
    en av artiklarna i barnkonventionen-

  201. -eller som den egentligen heter: FN:s
    konvention om barnets rättigheter.

  202. Det ska de göra
    med hjälp av storytelling.

  203. De ska alltså använda berättelsen
    för att få fram sitt budskap.

  204. Det ska göras så enkelt
    att åhöraren kan berätta det vidare.

  205. Barnkonventionen innehåller
    bestämmelser om rättigheter för barn.

  206. Varje bestämmelse kallas för artikel.

  207. De artiklar som skolorna har valt
    att göra en redovisning om-

  208. -handlar om barnens rätt
    till liv, överlevnad och utveckling-

  209. -och skydd mot all form
    av sexuellt utnyttjande.

  210. Stella och Jakob, ni har valt
    att skriva om artikel 6, eller hur?

  211. -Är ni redo?
    -Ja.

  212. Då säger jag varsågod.

  213. Tolvåriga Fatima,
    ett av miljontals barn i nöd-

  214. -vaknar tidigt i flyktinglägret.
    Dagar har blivit till år.

  215. Vinden utanför tältet
    för med sig dammet-

  216. -över de sönderbombade,
    torra slätterna.

  217. Doft av död och förtvivlan
    slår emot henne.

  218. Barn har rätt till liv, överlevnad
    och utveckling. Sprid ordet!

  219. Fatima sätter sig upp på sin madrass
    - uppgiven, utnyttjad och mager.

  220. Här finns ingen mat, skola, trygghet
    eller hopp, och ingen bryr sig.

  221. Övergiven i ett brinnande krig
    har hon aldrig hört de vackra orden.

  222. Barn har rätt till liv,
    överlevnad och utveckling.

  223. En tår rinner nedför hennes kind.
    Vackra ord hörs i ståtliga salar-

  224. -men i verklighetens helveten
    har de inte nått fram.

  225. Ge inte upp, Fatima!
    De vackra orden gäller alla barn.

  226. Tillsammans sprider vi orden:
    Barn har rätt till liv, överlevnad-

  227. -och utveckling.

  228. Man blir helt tagen. Ni fångar
    en verklighet för många barn i dag-

  229. -och visar verkligen behovet
    av barnkonventionen-

  230. -och alla barns rätt
    till just överlevnad och utveckling.

  231. Det är så fint att ni repeterar
    den artikeln genom berättelsen-

  232. -för man ska ju kunna minnas artikeln
    och kunna sprida ordet.

  233. -Ett väldigt, väldigt bra tal.
    -Tack.

  234. Det finns en annan styrka
    i det här talet.

  235. För att vi som inte har varit utsatta
    för det här ska förstå-

  236. -så målar ni upp en bild av Fatima
    och hur hennes liv ser ut.

  237. Det är ganska mörkt och hemskt-

  238. -men det slutar i en styrka. Det
    slutar i ett hopp: "Ge inte upp."

  239. Det är fint att det går
    från mörker till ljus-

  240. -från hopplöshet till styrka.

  241. Barnkonventionen handlar ju om
    att barnen ska få det bättre.

  242. Tack så mycket, juryn. - Och tack
    så mycket, Stella och Jakob.

  243. Välkomna upp, Sipan och Avan-

  244. -från Södermalmsskolan
    i Kristinehamn.

  245. Nu är det dags för er
    att hålla er redovisning.

  246. Ni har valt artikel nummer 34.

  247. -Då säger jag så klart: Är ni redo?
    -Ja.

  248. Perfekt. Varsågoda.

  249. Den åttaåriga flickan
    ligger i sin säng.

  250. Ljuset från nattlampan
    lyser i mörkret.

  251. Här är hon trygg. Eller...är hon det?

  252. Artikel 34 i FN:s barnkonvention
    säger att barn ska skyddas-

  253. -från sexuella övergrepp och
    sexuella utnyttjanden. Det är lagen!

  254. Nyss var mamma här och läste en
    godnattsaga. Hon fick en godnattpuss.

  255. Enligt SBU utsätts minst 10 procent
    av alla barn och ungdomar-

  256. -för sexuella övergrepp.

  257. Hon är skräckslagen!

  258. Nu hör hon
    de vidriga stegen i trappan!

  259. Monstret är på väg.
    Då blir det inga godnattpussar.

  260. Han har varit här förut. Han har
    tagit på henne där hon inte vill!

  261. Hon somnar i sin gosedjurshög.
    Ingen kom.

  262. I morgon ska hon prata
    med mamma och fröken.

  263. Hon kommer inte att skämmas.
    De kommer att säga...

  264. "Det är inte ditt fel.
    Aldrig ditt fel."

  265. De kommer att hjälpa henne.

  266. Det här är ju jättestarkt.

  267. Inte bara för att det är
    ett innehåll som är viktigt-

  268. -och för att ni sätter ord
    på nåt vi helst inte vill prata om-

  269. -men också för att ert actio
    är jättestarkt.

  270. Avan, du spelar en roll mellan
    den trygga flickan och det läskiga.

  271. Det är ju nästan skådespeleri,
    men det går ju ihop med retoriken-

  272. -och förstärker
    det du försöker leverera.

  273. Det som är fantastiskt
    i det här talet är mot slutet-

  274. -för då fångar ni skammen.

  275. Skillnaden
    som en sån här artikel gör-

  276. -är att skammen kring problemet
    försvinner eller börjar bli bättre.

  277. Folk vågar prata om det här.

  278. Personen i berättelsen bestämmer sig
    för att hon ska prata om det här-

  279. -och när hon gör det så kommer folk
    att lyssna och hjälpa henne.

  280. Tack.

  281. Tack för att ni har valt
    just det här ämnet.

  282. Det här är ju nånting
    som är väldigt svårt att prata om.

  283. Man blir nästan lite så här...
    Men ni lyckas ändå göra det.

  284. Och det är ju till och med svårt
    för vuxna att prata om det här.

  285. Nåt som ni också får in i ert tal-

  286. -som brukar vara svårt när man pratar
    om starka ämnen, det är logos.

  287. Det finns siffror på det här.

  288. Ni väver in det, och det stärker
    problemet ytterligare-

  289. -så att man verkligen förstår
    hur viktigt det är att man agerar.

  290. -Och det gör ni väldigt bra.
    -Tack.

  291. Tack så mycket, juryn.
    - Tack så mycket, Sipan och Avan.

  292. Det som talen handlar om i dag
    är olagligt i Sverige.

  293. Därför känns det viktigt att säga:
    Är du eller nån i din närhet utsatt-

  294. -för nån form av övergrepp,
    misshandel eller vanvård-

  295. -så är det inte okej. Det är
    olagligt. Men det finns hjälp att få.

  296. Man kan prata med nån vuxen
    som man känner sig trygg med-

  297. -det kan vara på din skola,
    en lärare eller rektor-

  298. -och de ska hjälpa dig.

  299. Du kan också kontakta Bris,
    Barnens rätt i samhället.

  300. Dem kan du chatta med,
    mejla och ringa.

  301. Telefonnumret är 116 111, och du är
    så klart anonym när du ringer dem.

  302. Nu är det dags för er
    att lägga era sista röster.

  303. Ni har boxen framför er och två
    lappar vardera med skolornas namn:

  304. Södermalmsskolan
    och Internationella Engelska Skolan.

  305. Jonathan, du börjar.
    Du måste välja en.

  306. Härligt. Du har gjort ditt val.

  307. Det är jobbiga grejer vi pratar om.
    Är det svårare då att välja?

  308. Båda skolorna har gjort
    ett oerhört bra jobb att förklara-

  309. -vad artiklarna innehåller
    och varför de är viktiga.

  310. Och sista lappen från dig, Sofia.

  311. Där är det avgjort. Nu vill vi
    ta reda på, och vi kan ta reda på-

  312. -vem det är som tar
    den andra semifinalplatsen.

  313. Blir det Södermalmsskolan, eller blir
    det Internationella Engelska Skolan?

  314. Avgörandets stund är inne. Vem är det
    som tar den andra semifinalplatsen?

  315. Blir det Internationella Engelska
    Skolan eller Södermalmsskolan?

  316. -Är ni nervösa?
    -Ja.

  317. Vi ska dela ut sju poäng sammanlagt.
    Försten till fyra är det som gäller.

  318. Ett poäng vet vi redan.

  319. Södermalmsskolan, ni vann tävlingen
    "Ord på rad", så ni har ett poäng.

  320. Men nu är det dags att öppna lådan
    och ta reda på hur juryn har röstat.

  321. Jag börjar med att läsa upp
    juryns röster för "Barnens bästa".

  322. På Jonathans lapp läser jag:

  323. "Internationella Engelska Skolan."

  324. 1-1.

  325. På Elinors lapp står det...

  326. ..."Södermalmsskolan".

  327. 2-1 till Södermalmsskolan. Jag hör
    en suck. Hela studion vibrerar.

  328. På Sofias lapp står det:

  329. "Internationella Engelska Skolan."

  330. Det här är spännande. Det står
    två lika. Ingenting är avgjort.

  331. Nu ska jag läsa upp de sista
    rösterna, som var för "Uppfinningen".

  332. På Jonathans lapp står det:

  333. "Internationella Engelska Skolan."

  334. Det står 3-2
    till Internationella Engelska Skolan.

  335. Står det "Internationella
    Engelska Skolan" på nästa lapp-

  336. -så är det avgjort.

  337. På Elinors lapp står det...

  338. ..."Södermalmsskolan".

  339. Det står nu 3-3,
    och vi har bara en röst kvar.

  340. Det betyder att nästa lapp,
    som är från Sofia, är avgörande.

  341. På Sofias lapp står det...

  342. ..."Södermalmsskolan"!

  343. Vi har ett resultat. Södermalmsskolan
    går vidare till semifinal-

  344. -i "Retorikmatchen 2019".

  345. Fortsätt applådera,
    för det är bra kämpat.

  346. Internationella Engelska Skolan,
    superbra kämpat-

  347. -men här och nu tog det slut.

  348. Vi har alltså ett resultat.
    Södermalmsskolan från Kristinehamn-

  349. -går vidare till semifinalen.

  350. Grattis! Vi syns om några veckor.

  351. "Retorikmatchen" är slut för i dag.

  352. Nästa vecka
    är det kvartsfinal nummer tre.

  353. Glöm inte att i "Retorikmatchen"
    är tala guld. Hej då! - Nu kramas vi.

  354. Textning: Johanna Lidberg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det är dags för säsongens andra kvartsfinal. Det är Internationella Engelska Skolan från Lund som möter Södermalmsskolan från Kristinehamn. Ett tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berätta för juryn om varför just den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna går till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Barnkonventionen (1989), Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen

2017
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 7 av 10

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen möts Internationella engelska skolan i Lund och Centrumskolan i Växjö. Förutom tävlingsmomentet Beskriv prylen får vi både Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I det senare handlar det om de globala målen för hållbar utveckling. Internationella engelska skolan håller ett tal om alla människors rätt till rent vatten och Centrumskolans tal handlar om alla människors rätt till utbildning. Det lag som vinner går till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Dags för bronsmatch. Vinnaren tar hem tredjeplatsen och får dessutom 5000 kr till klassen. Det blir en jämn kamp mellan Campus Manilla från Stockholm och Internationella Engelska Skolan i Lund. De tävlande skolorna ska skriva tal åt Tobbe "Trollkarl" Blom och hålla ett hyllningstal till en vetenskapsman eller -kvinna, extra spännande eftersom båda skolorna valt att hylla Marie Curie.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Final

Avsnitt 10 av 10

Avgörandet står mellan Centrumskolan från Växjö och Musikugglan från Karlskrona. Det börjar med en debatt om antalet lovdagar i svenska skolan ledd av Lilla Aktuellts Aida Pourshahidi. De sista talen för säsongen är inspirerade av Martin Luther Kings mest berömda tal, här kallade "Vi har en dröm". Centrumskolan väljer att tala om att våga stå upp mot rasism och Musikugglan om rätten till sin egen kropp. Vinnaren får UR:s Retorikpris (trofén guldmikrofonen och 10 000 kr till klassen).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
2018
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Internationella Engelska skolan från Lund och Södermalmsskolan från Kristinehamn. Lagen tävlar i det nya momentet "Ordförrådet" samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal, det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Munken Maximilian Kolbe som offrade sitt liv i Auschwitz och räddningskåren hyllas. Medan skärpning önskas när det gäller att förbjuda plastpåsar och fotbollsmatchernas läktarkultur. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möter Campus Manilla från Stockholm Båstad Montessori. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Båstad Montessori hyllar sin lärare Susanne och riktar sitt "Skärp er!" till vuxnas användande av mobiltelefonen. Campus Manilla hyllar Anne Frank och i "Skärp er!" ber de vuxenvärlden sluta lägga så mycket press på barnen. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Kasamarks skola från Umeå och Pauliskolan från Helsingborg. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet och håller två tal var. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra ett skärp er-tal riktat till vuxna. Pauliskolans husmödrar hyllas och bloggaren Therese Lindgren för sitt arbete med psykisk ohälsa, miljö och djur. Skärp er-talen riktar sig till vuxna som förstör planeten med bilåkande och flyg och till föräldrar och deras mobilvanor. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Ormstaskolan från Vallentuna och Lycée Français Saint Louis från Stockholm. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera, ett hyllningstal och ett skärp er-tal riktat till vuxna. Ormstaskolan håller sitt hyllningstal till organdonatorer och riktar sitt skärp er! till vuxna som röker. Lycée Français Saint Louis hyllar medborgarrättskämpen Rosa Parks och håller ett skärp er-tal till föräldrar som bestämmer för mycket. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

Det är dags för den första semifinalen. I talet Rättvisan har klasserna skrivit om jämställdhet mellan könen. Vi får höra ett tal om orättvisorna mellan dam- och herrfotbollen och ett om de skeva könsstereotyperna som finns i dataspelsvärlden. I talet Framtiden har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen får vi bland annat höra ett tal om de unkna förväntningar som finns på killar och tjejer på skoldanserna och om hur man redan på förskolan gör stor skillnad mellan pojkar och flickor. I talet "framtiden" har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Lagen har fått i uppdrag att vara talskrivare. De ska skriva ett tacktal åt programledaren Fab Freddie. Dessutom ska de hålla varsin hisspitch, hinna övertyga någon under en hissfärd - ofta kortare än en minut. Temat är att få en stiftelse att skänka pengar till deras projekt. Vinnarlaget blir trea i Retorikmatchen 2018.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Final

Avsnitt 10 av 10

Det är dags för final i Sveriges viktigaste retoriktävling!. Vi får höra deltagarnas framtidsdrömmar i det visionära talet Vi har en dröm, som är en uppdatering av Martin Luther Kings berömda tal. De tävlande blir också naturkrafter som skäller ut människorna i talet Naturens röst. Det som står på spel är UR:s Retorikpris, Guldmikrofonen, och 10 000 kronor till klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler
2019
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tolv utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta lag som kommer att gå till kvartsfinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tolv lagen som kommer att gå vidare till kvartsfinal. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klasskassan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I säsongens första kvartsfinal möts Båstad Montessori från Båstad och Campus Manilla från Stockholm. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna är de första som går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

Det är dags för säsongens andra kvartsfinal. Det är Internationella Engelska Skolan från Lund som möter Södermalmsskolan från Kristinehamn. Ett tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berätta för juryn om varför just den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna går till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

Det är dags för kvartsfinal nummer tre och det är Östermalmsskolan från Umeå som möter Nova Montessoriskola från Kungsbacka. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

Det är säsongens sista kvartsfinal och i den möts Västra Ramlösa skola från Helsingborg och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. Tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berättar för juryn om varför den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna är de sista som går vidare till årets semifinaler.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

I säsongens första semifinal möts Nova Montessoriskola från Kungsbacka och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. De tävlande har fått skriva ett peptalk ämnat till ett fotbollslag i halvtid. De har även skrivit tal om hur det känns att vara tolv år idag till uppgiften I mina skor. Lagen kommer även att tävla i Rimrappen. Vinnarna går vidare till final.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I säsongens andra semifinal möts Campus Manilla från Stockholm och Södermalmsskolan från Kristinehamn. De tävlande har fått skriva ett peptalk ämnat till ett basketlag i halvtid. De har även skrivit tal om hur det känns att vara tolv år idag till uppgiften I mina skor. Lagen kommer även att tävla i Rimrappen. Vinnarna tar den sista platsen i finalen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Det har blivit dags för bronsmatch i Retorikmatchen 2019. De tävlande lagen från Nova Montessoriskola i Kungsbacka och Södermalmsskolan från Kristinehamn, har skrivit tal där de tar upp något de tycker är orättvist i världen, i momentet Rättvisan. De har även skrivit varsitt hyllningstal till någon de anser bör hyllas, i momentet Hyllningstalet. De kommer också att tävla i momentet Ord på bokstav. Vinnarna tar tredjeplatsen och får 5000 kr till sin klasskassa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den förgiftade tårtan

Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skeppet Cambria

Trollerilådan

Året är 1845. Den amerikanske frihetskämpen Frederick Douglass har rymt från en plantage och reser under falskt namn över Atlanten för att söka asyl i Irland. Ombord blir han vän med flickan Matilda. Men Matildas pappa är slavägare och tycker inte om deras vänskap. Historien berättas i nutid av flickan Ailis för Leanna, som ligger uppgiven i sin säng. Radiodrama för barn om slaveri, rasism och människorätt.