9 sökträffar som matchar

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Människa och naturen
Avsnitt 9 av 10
Massproduktionen har tagit oss allt längre ifrån naturen och dess resurser. Vi ser bara slutresultaten i en lång produktionskedja. Det har påverkat hur vi värderar naturens tjänster. Jägaren Martin Kits anser att vi inte bör ta ut mer än vad naturen har i överskott. Men är det möjligt i ett masskonsumtionssamhälle? Pim Bendt beskriver ekosystemstjänster som påverkats negativt av våra stora produktionssystem. Pollineringen är nödvändig för att vi ska kunna odla mat. Men bin och humlor trivs inte i våra monokulturer.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
UR Samtiden - Tillsammans för en hållbar värld
Vi måste skapa en helt ny relation mellan mänskligheten och vår planet, och tiden är knapp. Det är det alarmerande budskapet från Johan Rockström, professor i miljövetenskap. Han beskriver de insikter som ligger bakom och hur vi alla måste bidra till att rädda vår planet. Inspelat på Alumndagen den 6 oktober 2016, Stockholms universitet. Arrangör: Stockholms universitet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Människan och naturen påverkar varandra
Hur ska man uppnå hållbarhet i ett social-ekologiskt system? Emilie Lindkvist berättar om hur relationen mellan fiskare och fisk påverkar varandra i ett samhälle i Mexiko. Syftet med hennes studie är att försöka hitta en modell som bidrar till ett hållbart system. Inspelat den 12 oktober 2016 på Stockholms universitet. Arrangör: Stockholms universitet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Naturen är tråkig!

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Rehabilitering och skogsproduktion
Vad betyder skogen för människan? Ann Dolling och Eva-Maria Nordström, forskare i skog och hälsa respektive skoglig planering, berättar om hur vistelse i skogen kan öka livsglädjen. Inspelat den 5 mars 2015 på SLU, Umeå. Arrangör: SLU och Umeå universitet.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Supervulkanen vaknar
Avsnitt 3 av 10
En tio-i-topp-lista över katastroferna som forskarna menar skulle kunna utplåna oss. På åttonde plats i domedagslistan kommer utbrott från enorma supervulkaner.
- Produktionsår:
- 2011
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Rymdens projektiler
Avsnitt 2 av 10
En tio-i-topp-lista över katastroferna som forskarna menar skulle kunna utplåna oss. På nionde plats i domedagslistan kommer asteroider som kolliderar med jorden.
- Produktionsår:
- 2011
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kollapsande stjärnor
Avsnitt 1 av 10
En tio-i-topp-lista över katastroferna som forskarna menar skulle kunna utplåna oss. På tionde plats i domedagslistan kommer gammablixtar och svarta hål från kollapsade superstjärnor.
- Produktionsår:
- 2011
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Klimatkollaps
Avsnitt 7 av 10
En tio-i-topp-lista över katastroferna som forskarna menar skulle kunna utplåna oss. På fjärde plats i domedagslistan kommer utsläpp av växthusgaser som får klimatet att kollapsa och polerna att smälta.
- Produktionsår:
- 2011
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns