348 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - lulesamiska

Sixten

Avsnitt 4 av 6

Sixten är en liten kille som har lite svårt att lyssna och lite svårt att sitta still. Men att fantisera är inte svårt. Berättelsen är långsam och introducerar få nya ord och begrepp. Men vulkan, vampyr, lejon och robot finns i Sixtens fantasi. Textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - lulesamiska

Om jättar och smultron, del 2

Avsnitt 3 av 6

Pappa har lite att förklara för Tuva om varför hon inte får gå bort mot vägen. Men det har hon ju redan gjort. Och vem är det som bullrar utanför i natten? Andra delen av en liten saga med lugnt tempo och få svåra ord, textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - lulesamiska

Om jättar och smultron, del 1

Avsnitt 2 av 6

Tuva är en liten flicka som blivit mörkrädd. Men vad är det som har hänt och vem är egentligen Tuva? Första delen av en liten saga med lugnt tempo och få svåra ord, textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Differentierad undervisning för att utmana alla elever

Avsnitt 10 av 10

Många elever behöver mer utmaningar i undervisningen, enligt Skolinspektionen, annars går de miste om det lärande och den utveckling de har rätt till. Fem procent av alla elever kan räknas som särskilt begåvade. Simon Hjort är lektor vid didaktikcenter i Linköpings kommun. I sin bok "Effektiv undervisning, meningsfullt lärande" beskriver han hur man kan använda sig av differentierad undervisning för att utmana alla elever i en klass, oberoende av vilka förutsättningar de har.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till trygghet

Avsnitt 7 av 10

"Det var mycket mobbning förut, men nu är fler lärare ute på rasten". Rachel och Dilyar berättar för Jonas hur dom har gjort för att det ska blir mindre mobbning. Jonas berättar att han var en av dom som mobbade när han gick i skolan, och hur det känns idag. Sedan pratar Jonas med skolkuratorn om hur man kan få stopp på mobbning. Flera av artiklarna i FN:s barnkonvention handlar om barns trygghet, till exempel nummer 19; barn ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Betygssättning

Avsnitt 12 av 14

Högstadieläraren Lena funderar på hur hon ska göra - hon har tagit över en klass och märker att hennes elever tidigare har betygssatts betydligt högre än vad Lena kan se är motiverat. Hur kan hon tänka och agera? Eleverna är mycket oroade. Betygsexperten Pernilla Lundgren svarar på frågor och hjälper Lena genom att reflektera kring hur man ska, eller bör tänka, vid betygssättning. I studion finns även lärarcoachen Annica Gärdin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - lulesamiska

Farliga djur

Avsnitt 1 av 6

En liten genomgång av farliga djur i världen. Men vilket är det allra farligaste? Texten är lugn och med många upprepningar som introducerar ord och begrepp kring djur och världsdelar. Textat så att nybörjarläsaren kan träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Utveckling av det akademiska skolspråket

Den kanadensiska professorn Sandra Schecter föreläser om hur barn och ungdomar till föräldrar som invandrat klarar läroplanens krav kring läs- och skrivfärdigheter. Det visade sig bland annat att faktorer som social integration och bekantskap med den egna familjehistorien påverkade elevernas kunskaper. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Avsnitt 8 av 8

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Fysisk lärmiljö i klassrummet

Avsnitt 7 av 10

Att ha en bra arbetsmiljö i klassrummet kan vara avgörande för hur man lyckas i klassrummet. Så hur skapar man en god fysisk lärmiljö åt sina elever? Malin Valsö tar bland annat upp hur man kan minska det visuella bruset i klassrummet. Forskaren Peter Barrett har studerat hur man skapar smarta klassrum. Hans studie visar att 16 procent av elevernas studieresultat beror på klassrumsmiljön. Peter redogör för vad man som lärare kan göra för att förbättra den fysiska lärmiljön.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Hur ger man effektiv återkoppling till sina elever?

Avsnitt 6 av 10

Hur ger man bra feedback till sina elever? Att ge bra återkoppling kan vara båda svårt och tidskrävande. Enligt aktuell forskning är den processorienterade återkopplingen - som fokuserar på styrkor, svagheter och råd - mycket mer användbar för eleverna än den återkoppling som består av betyg. Återkopplingen blir än mer effektiv om man jämför elevens aktuella kunskapsnivå med inlärningsmålet och sedan ger eleven strategier för hur de ska kunna uppnå målet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpråket i ämnet

Tyst läsning vs läsgemenskap

Avsnitt 2 av 12

Historieläraren Anna Nord införde för ett par år sen lässtrategier i gymnasiets sista år på Stagneliusskolan i Kalmar. Anna har strategierna från "reciprocal teaching" - dialog i ömsesidighet - som grund och bearbetar texterna i ämnet före, under och efter läsning. Här är vi med under en lektion i historia. "Förr så var läsningen endast en väg framåt, nu är läsningen själva undervisningen", "Ingen elev ska gå ut ur klassrummet utan att ha förstått texten", säger Anna Nord i reportaget.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Om yttrandefrihet och att skydda elever mot kränkande behandling

Avsnitt 3 av 17

Hur kan skolan hantera spänningsfältet mellan yttrandefrihet och elevernas rätt till skydd mot kränkande behandling? Det diskuterar vi med Anna-Karin Wyndhamn, Göteborgs universitet och Hugo Wester, Skolverket. Samtalet spelades in i Skolverkets monter under Mänskliga rättighets-dagarna 2015.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLektionstips på minuten

Hur utmanar man särskilt begåvade elever?

Fem procent av alla elever kan räknas som särskilt begåvade. Och enligt skollagen ska elever som lätt når kunskapskraven ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling. Hur kan man då utmana de särskilt begåvade eleverna på bästa sätt? Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Differentierad undervisning för att utmana alla elever.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLektionstips på minuten

Hur ger man effektiv återkoppling?

Det finns många olika sätt för en lärare att ge återkoppling till en elev. Men hur vet man om ens feedback motiverar? Här kommer fyra kännetecken på effektiv återkoppling enligt en brittisk studie. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Hur ger man effektiv återkoppling till sina elever?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Bråket om BEO

Avsnitt 26 av 37

En kritikstorm mot Barn- och elevombudet har rasat under året. Lärare vågar inte längre ingripa mot stökiga elever har det sagts. Och man varnar för att en anmälningskultur brer ut sig i skolan. Vad handlar det här om? Vi träffar forskaren i utbildningsrätt Maria Refors Legge som reder ut vad en lärare får, och inte får göra mot en elev. Och så pratar vi med Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges Elevkårer Ebba Kock, och Barn- och elevombudet Caroline Dyrefors Grufman.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Styrkefokus

Vår hjärna är utformad för att fokusera på brister och fel. För att vår art skulle överleva var vi tvungna att upptäcka allt som avvek och stack ut. Men det behovet har vi inte idag. För att prestera behöver vi fokusera på våra styrkor och kan vi det så är vi kapabla att prestera bättre.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Motgångar och mindset

Ditt mindset spelar stor roll för hur du lyckas hantera en motgång. Om du har en positiv inställning och tror på att förmågor alltid kan utvecklas, så kommer det gå bättre i skolan. Försök att se dina motgångar och misslyckanden som ett tillfälle att lära!

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Ordning och arbetsro i klassrummet

Avsnitt 3 av 10

Var tredje högstadieelev säger att de saknar studiero i skolan, och lärare lägger mycket tid på ordningsfrågor. Några pedagoger och experter visar här hur man kan jobba för att skapa arbetsro i klassrummet. Ai Chinh, som är i början av sin lärarbana, har deltagit i projektet Lärare som ledare. Via lärarcoachen Linda har hon fått verktyg och metoder för att skapa studiero för eleverna. Och från flera håll betonas vikten av tydlighet, såväl när det gäller instruktioner som förväntade prestationer och uppförande.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Bedömningar och matriser

Avsnitt 4 av 14

Hur kan man som lärare göra bedömningar under terminens gång och samtidigt minimera elevernas stress? Högstadieläraren Inger berättar att eleverna blir stressade av bedömningarna och genast tolkar dem som färdiga betyg så fort hon lägger upp dem på skolans matris. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren. Hon har en mångårig erfarenhet av bedömning- och betygsfrågor bland annat på Stockholm stads utbildningsförvaltning. I studion finns även lärarcoach Annica Gärdin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLektionstips på minuten

Hur kan man öka studieron i klassrummet?

Enligt Skolinspektionen är studiero undervisning fri från störande inslag som påverkar elevernas inlärning. Men vad kan man egentligen göra för att öka studieron? Här kommer några tips som kan hjälpa dig på vägen. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Ordning och arbetsro i klassrummet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Måste barn i familjehem misslyckas i skolan?

Avsnitt 21 av 37

Barn som är placerade i familjehem har sämre chanser att lyckas i skolan än andra barn. Så har det sett ut länge. Man har utgått från att de här barnens öde är förutbestämt på något sätt. Det säger forskaren och psykologen Rikard Tordön. Men med rätt sorts stöd och insatser går det att förbättra förutsättningarna. 14-åriga Melissa har bott i familjehem från fem års ålder. Från andra klass har ett team från Skolfam - Skolsatsning i familjehemsvården - haft koll på hur det går för henne i skolan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Utvecklingssamtal

Avsnitt 3 av 18

Vad är ett utvecklingssamtal och varför har vi det? Och vad gör man om man inte kan hjälpa sitt barn med läxorna för att man inte förstår språket? Vår knattereporter Otis tar reda på allt du behöver veta om utvecklingssamtalen i skolan. Tema: Fatta svensk skola.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Mobbning

Avsnitt 5 av 18

Mobbning gör många barn ledsna. Vad kan en förälder göra för att hjälpa sitt barn om barnet blir mobbat eller själv mobbar? Kaylee tar reda på allt du behöver veta om mobbning i skolan. Tema: Fatta svensk skola.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Föräldramöte

Avsnitt 4 av 18

Vad pratar man om på ett föräldramöte? Ska man gå på föräldramöte även om man inte hunnit lära sig svenska? Och kan ett äldre syskon vara tolk på mötet? Kaylee tar reda på allt du behöver veta om föräldramöten. Tema: Fatta svensk skola.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Jargong och språkbruk

Avsnitt 1 av 14

Ingrid är högstadielärare och undrar hur man ska agera när det gäller verbala kränkningar och oönskad jargong bland eleverna. Hon är nyanställd på en skola där en hård jargong blivit kultur. Enligt Ingrids erfarenhet så har elever svårt att ens medge att de blir trakasserade eller kränkta. Hur bryter man den negativa kulturen och hur får man mad sig sina kolleger? I studion finns lärarcoach Annica Gärdin som handleder och coachar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - finska

Det finns inga lejon i Hammarkullen

Avsnitt 6 av 6

Två killar ska korsa en liten skogsdunge men en av dem tvekar. Tänk om det finns farliga djur där? Om att byta perspektiv. Textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Att återställa ordningen

Avsnitt 14 av 37

För fyra år sedan besökte Skolinspektionen Dalhemsskolan i Helsingborg och konstaterade att eleverna hade tagit makten. Det fanns inte heller någon studiero berättar rektorn Anette Swenninger. Sedan dess har skolan ställt om sitt arbetssätt. Anmälningar om hot och våld i skolan ökar och i den politiska debatten hörs förslag om ändrade regler och hårdare tag. Men vilken förändring kan en skola få till på egen hand? Vi besöker två skolor som bestämt sig för att vända en negativ utveckling.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - finska

Ormar i Flen

Avsnitt 5 av 6

Sara har en orm som husdjur. Hennes kompis Hani tycket att det är väldigt konstigt. Om svenska ormar och om perspektiv. Långsamt berättat, och textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den stulna guldtackan

Avsnitt 7 av 8

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - finska

Sixten

Avsnitt 4 av 6

Sixten är en liten kille som har lite svårt att lyssna och lite svårt att sitta still. Men att fantisera är inte svårt. Berättelsen är långsam och introducerar få nya ord och begrepp. Men vulkan, vampyr, lejon och robot finns i Sixtens fantasi. Textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Avsnitt 6 av 8

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Råd och rön om problematisk skolfrånvaro och hemmasittare

Två föräldrars erfarenheter

Här berättar föräldrarna Maria och Christian Persman om vad som hände när deras son en dag slutade gå till skolan. De delar med sig av tankar och erfarenheter om den hjälp de fick. Inspelat den 12 oktober 2018 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Akademi Magelungen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Råd och rön om problematisk skolfrånvaro och hemmasittare

Mobilisera alla krafter kring eleven

Socionomen Erik Koskinen berättar om vikten av att bygga ett stödnätverk runt eleven och familjen för att öka möjligheterna att lyckas återvända till skolan efter en längre tids frånvaro. Inspelat den 12 oktober 2018 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Akademi Magelungen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Råd och rön om problematisk skolfrånvaro och hemmasittare

Att möta barn med neuropsykologiska diagnoser

För barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan det som för många är enkla vardagssituationer inom skolmiljön verka främmande och svåra. Här berättar psykologen Malin Khoso om hur man som lärare kan möta personer med NPF-diagnoser och hur skolmiljön kan anpassas. Inspelat den 12 oktober 2018 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Akademi Magelungen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Råd och rön om problematisk skolfrånvaro och hemmasittare

Vad är problematisk skolfrånvaro?

Psykologen Peter Friberg berättar om några av anledningarna till att vissa barn inte vill gå till skolan och hur det påverkar barnet, familjen, skolan och samhället. Inspelat den 11 oktober 2018 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Akademi Magelungen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - finska

Om jättar och smultron, del 2

Avsnitt 3 av 6

Pappa har lite att förklara för Tuva om varför hon inte får gå bort mot vägen. Men det har hon ju redan gjort. Och vem är det som bullrar utanför i natten? Andra delen av en liten saga med lugnt tempo och få svåra ord, textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Avsnitt 2 av 8

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Avsnitt 8 av 8

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Förutspå

Avsnitt 1 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Genom att förutspå en text innan läsning blir det lättare för hjärnan att koppla ihop texten med det du redan vet. Det gör att det blir lättare att förstå texten. Ta hjälp av bilder, bildtexter och rubriker. Under och efter läsningen kan det vara bra att stanna upp och se om dina förutsägelser var korrekta. Kanske har du fått reda på något nytt som gör att du behöver göra nya förutsägelser?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Inre bilder

Avsnitt 2 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Skapa inre bilder av miljöer och situationer i texten för att bättre förstå den. Använd dina sinnen för att måla upp bilder av platser, människor och händelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Reda ut oklarheter

Avsnitt 3 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Att reda ut oklarheter kan vara självklart när man medvetet försöker förstå en text. Om du inte förstår det du läser, testa först att läsa om ordet, meningen eller stycket. Slå upp ordet i en ordbok eller fråga någon om hjälp.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Ställa frågor

Avsnitt 4 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Ställ frågor till texten när du läser. På så sätt aktiverar du dina förkunskaper och kan lättare se saker från olika perspektiv. Genom att ställa frågor kan du kritiskt granska texten för att se om du håller med eller om det finns något du ifrågasätter.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Sammanfatta

Avsnitt 5 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Plocka ut det viktigaste i en text och skapa nyckelord och gör en sammanfattning av texten med egna ord. På så sätt blir det lättare att förstå texten och komma ihåg vad den handlar om. Sätt egna rubriker på stycken och använd rubrikerna för att sammanfatta texten.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - finska

Om jättar och smultron, del 1

Avsnitt 2 av 6

Tuva är en liten flicka som blivit mörkrädd. Men vad är det som har hänt och vem är egentligen Tuva? Första delen av en liten saga med lugnt tempo och få svåra ord, textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Avsnitt 8 av 8

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Avsnitt 1 av 8

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med den stulna guldtackan

Avsnitt 7 av 8

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsförståelse

Aktiv läsning

Avsnitt 1 av 2

Klass S13b reflekterar, diskuterar och analyserar sig till bättre läsförståelse. Läraren Åsa Edenfeldt berättar om hur hon arbetar med läsning i undervisningen och visar hur aktiv läsundervisning går till.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - karaoke

Farliga djur

En liten genomgång av farliga djur i världen. Men vilket är det allra farligaste? Texten är lugn och med många upprepningar som introducerar ord och begrepp kring djur och världsdelar. Textat så att nybörjarläsaren kan träna sin läshastighet. Karaokeversion utan berättarröst.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning