12 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det?

Reklam

Avsnitt 4 av 5

Jenny fortsätter med sin vlogg. Hon ska ta reda på vad hundar äter. Men det är lättare sagt än gjort. Jenny får en massa reklamerbjudanden. Hunden Kjell berättar under kisspromenaden om olika typer av reklam. Men vilken reklam kan man tro på? Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om ett reklamerbjudande är pålitligt eller inte.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det? - teckenspråkstolkat

Reklam

Avsnitt 4 av 5

Jenny fortsätter med sin vlogg. Hon ska ta reda på vad hundar äter. Men det är lättare sagt än gjort. Jenny får en massa reklamerbjudanden. Hunden Kjell berättar under kisspromenaden om olika typer av reklam. Men vilken reklam kan man tro på? Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om ett reklamerbjudande är pålitligt eller inte.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är cookies

När du surfar på internet har du säkert fått upp information om att sidan du besöker använder sig av cookies, men vad är cookies och varför finns de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det? - syntolkat

Reklam

Avsnitt 4 av 5

Jenny fortsätter med sin vlogg. Hon ska ta reda på vad hundar äter. Men det är lättare sagt än gjort. Jenny får en massa reklamerbjudanden. Hunden Kjell berättar under kisspromenaden om olika typer av reklam. Men vilken reklam kan man tro på? Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om ett reklamerbjudande är pålitligt eller inte.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Reklam

Avsnitt 2 av 6

Hur fungerar reklam? Och hur länge har reklam funnits? Nyhetsankaret Anna Ankare får veta varför man inte kan dricka läsk i tv hur som helst. Reportern Jenny Josefsson försöker bevisa att vi inte blir påverkade av reklam, men experten Nina Åkestam förklarar hur det egentligen ligger till.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Bildbevis!

Vad kan vi veta om en bild? Hur kan man luras med bilder? Lär dig om källkritik och att granska bilder. Tillsammans med Jack försöker barnen lura Natanael med en läskig bild och en reklambild. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Jack Werner och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHar jag något val?

USA-valet och sociala medier

Avsnitt 1 av 5

Elin tar reda på hur det gick till när Donald Trump lyckades bli president i USA. Om "Project Alamo", kampanjarbete i sociala medier och dess påverkan på väljarna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHar jag något val?

Dold påverkan

Avsnitt 2 av 5

Elin undersöker hur sociala medier använder informationen de samlar in om oss. Om hur företaget Cambridge Analytica jobbar med opinionsbildning och påverkan, och om hur "dark ads" och "fake news" fungerar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejkskolan

Kommersiella och kontroversiella ikoner - storytelling och mytbildning

Avsnitt 3

Historiskt har Argentina två superkändisar, som många av oss känner som legendariska förnamn. Evita Perón och Che Guevara. Den förra som stilsäker kvinnoförebild och glamorös musikalgestalt. Och den andra som supersnygg, revolutionär hjälte och frihetskämpe. Ändå kan Che likaväl beskrivas som mördare. Som fängelsedirektör i Kuba hade han smeknamnet "Slaktaren från La Cabaña". Och Evita var första dam i en långt ifrån demokratisk idealstat där hon kämpade emot en fri press, inte för. Programledaren Anna Charlotta Gunnarson och sidekicken David Silva tittar närmare på storytelling och medialisering. Hur har denna idealisering gått till? Hur har propagandan lyckats lyfta fram dessa idealbilder? Både Evita och Che två syns ju i dag på allt från t-shirts och kalsonger till askkoppar och cykelhjälmar. Och fungerar denna typ av mediestrategier i vår egen tid, i vårt eget samhälle?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hållbar nutrition för hälsa

Ett mänskligt varumärke

Varumärkesexperten Anna-Karin menar att ett varumärke är det intryck som vi ger andra människor, oavsett om vi är en person eller en organisation. Vilken bild har du av dig själv och vilken bild har andra av dig? Inspelat den 13 april 2018 på Hotel Quality Friends, Solna. Arrangör: Dietisternas riksförbund.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

Kommersiella och kontroversiella ikoner

Avsnitt 3 av 8

Evita Peróns och Che Guevaras popularitet verkar inte avta med åren. De två argentinska politikernas legendariska ansikten har prytt frimärken, underkläder, t-shirtar, tändare och cykelhjälmar. Men vad vet vi egentligen om människorna bakom det kommersiella krimskramset? Varför köper vi lika lätt myten om en idealiserad person som vi köper en kalsong med personens bild? Anna Charlotta Gunnarson och den intet ont anande sidekicken David Silva grunnar på detta och lyssnarna får hänga med.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

JLC om pranks, gränser och samarbeten

Avsnitt 4 av 8

Bella träffar humorgruppen JLC och följer med dem när de spelar in en Super Mario-challenge. De pratar om hur långt man kan gå i pranks i sociala medier, hur rolig får man egentligen vara? Sedan berättar JLC om sin framgång. Till exempel började det gå bättre för dem när de skapade gemensamma konton på sociala medier, i stället för att ha individuella. Därefter en utmaning i reklam och samarbeten; vad gäller egentligen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning