23 sökträffar som matchar

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Munser
Avsnitt 7 av 8
Varför får många nyanlända barn sämre betyg i Sverige än i sitt hemland? Siham träffar familjen Lutfi vars två äldsta söner Omran och Muhammed fick sämre betyg och kände sig felplacerade när de började i den svenska skolan. Vad gör skolan när språket gör att resultaten försämras? Och hur kan hela familjen lära sig svenska snabbare? Vi följer med när de umgås med sin svenska "vänfamilj".
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
The trick to learn a language
Avsnitt 13 av 22
Många av oss tror att det är helt omöjligt att lära oss kinesiska eller flytande franska. Men Marianne Gullberg vid Lunds universitet menar att det inte stämmer. Med hjälp av en mängd tekniska mätinstrument, bland annat så kallad motion capture, försöker hon och hennes team att kartlägga hur vår omedvetna språkbearbetning går till. De har kommit fram till att språkinlärning har mycket lite att göra med hur vi behärskar olika språkregler. I stället vill hon poängtera hur oerhört viktigt det är med gester. Språk är tal och gest och flerspråkighet är naturligt, om 20 år kommer fler än jag ha förstått det, säger Marianne Gullberg.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Muntaha
Avsnitt 4 av 8
Trångboddhet är inget ovanligt för många nyanlända de första åren i Sverige. Efter att ha flytt från krig och osäkerhet kanske det spelar mindre roll. Vardagen måste gå vidare. Siham träffar en familj där tonåringarna Ola och Ali har svårt att hitta studiero och behöver hjälp med läxorna. Men familjens trångboddhet samt att deras mamma Muntaha inte behärskar det svenska språket innebär en del utmaningar. Vilken hjälp finns det att få när det är trångt hemma och de vuxna har svårt med språket?
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Rätten till modersmålsundervisning
Avsnitt 6 av 18
Varför det är viktigt med modersmålsundervisning? Är det inte svenska man ska lära sig i skolan? Kaylee tar reda på allt du behöver veta om modersmålsundervisning. Tema: Fatta svensk skola.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
UF företag - språkutvecklande för nyanlända
Avsnitt 8 av 15
Michael Lindquist är lärare i ekonomi och handleder ungdomar som går olika språkförberedande program. Några av dessa elever har valt kursen UF-företagande. Att skapa företag kan vara särskilt bra för nyanlända, eftersom det är utvecklande för språket samtidigt som de lär sig om det svenska samhället. Vi hör lärare och elever berätta om sina tankar kring sin affärsidé och om deras förhoppningar om framtiden.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att snickra ett språk
Avsnitt 24 av 100
När snickeriläraren Kennet Gonzalez på Enskede gårds gymnasium upptäckte att hans elever på individuella programmets språkintroduktion hade stora problem med att lära sig vad verkstadens olika verktyg och maskiner hette, blev han konfunderad. Vad i hans sätt att undervisa var det som inte fungerade? Samtidigt försökte Emmy-Linda Svensson, lärare i svenska som andraspråk, få till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt hos skolans yrkeslärare. De två lärarna har idag utvecklat ett nära samarbete och genom ett allt tätare kollegialt samtal och nya sätt att förhålla sig till undervisning, har såväl elever som lärare utvecklats.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Najibs resa
Avsnitt 3 av 15
Najib är född i Afghanistan, men på grund av oroligheterna i landet flyr han med sin mamma och syskon till Iran. Men där är det inte heller säkert så mamman uppmuntrar honom, att med hjälp av människosmugglare, göra den svåra resan till Europa. Till slut hamnar Najib i Sverige. Skolan blir en extra svår utmaning för honom eftersom han varken kan läsa eller skriva. Men tack vare hårt arbete och stöd från personer i sin omgivning har Najib i dag nått ett av sina mål - universitetsstudier.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vägen till att kunna läsa och skriva
Avsnitt 2 av 15
I vårt informationssamhälle är läs- och skrivkunnighet en förutsättning för att fungera och vara delaktig. Men den som är analfabet hamnar i en värld fylld av datorskärmar, vårdcentralsbokningar och skyltar utan att kunna ta till sig informationen. Risken finns att hamna i en skuggtillvaro vid sidan av det övriga samhället. Annette Fundberg är läraren som ser till att hennes elever på språkintroduktionen i Malmö lär sig att läsa och skriva. Att kunna det är själva grunden för det fortsatta lärandet.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Textsamtal och bildpromenader
Texter och bilder finns överallt - i undervisningen är de i centrum. Skönlitteratur och faktatexter, konstverk och dokumentära bilder bjuder in till fördjupande samtal. Samtalen kan beröra det mesta: grammatik, ordförråd, berättarteknik och genre. De bidrar till ett rikt och nyanserat språk. Anne-Marie Körling är lärare, författare och tidigare läsambassadör. Hon ger konkreta tips på hur man ställer frågor och berättar om vad de viktiga följdfrågorna bidrar till. Inspelat på Skolforum, Stockholmsmässan den 30 oktober 2017. Arrangör: Skolforum.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Behövs språkstöd i klassrummet?
Språkförståelse är kärnan i allt lärande som sker i ett klassrum, säger Julie Dockrell som är professor vid London University Collage. Förmågan till språk och kommunikation är den vanligaste funktionsnedsättningen hos barn i skolåldern i Storbritannien - och troligtvis det minst uppmärksammade. Julie Dockrell berättar att det har blivit hennes mission att skapa en länk mellan den pedagogiska forskning och praktiken i klassrummet. Inspelat den 15 mars på Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Christél och Carl
Avsnitt 5 av 5
Christél och Carl är syskon och bor i Vimmerby. Men de har sina husdjur i Mexiko. Och en hel del släkt också, för deras mamma kommer därifrån. I Mexiko pratar man spanska och det kan Christél och Carl. Några ord är samma i spanska och i svenska, även om de uttalas olika, som sol som heter sol på svenska och sól på spanska.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sander
Avsnitt 4 av 5
Sander vill gärna bli statsminister när han blir stor. Om han var statsminister skulle ingen känna sig utanför. Då skulle han se till att alla fick vara med. Sander kan prata två språk: svenska och romani, som är resandefolkets eget språk. Vi åker buss med Sander och lär oss lite romani.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Selma
Avsnitt 3 av 5
Selma både dansar och sjunger i kör. Snart ska det bli dansuppvisning, men Selma är inte nervös för hon har uppträtt förut. Selma pratar två språk: svenska och bosniska. Hon tycker att det är bra att kunna byta språk ibland. Om något känns pinsamt säger hon det på bosniska till sin mamma, hemlisar också.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Jervase
Avsnitt 2 av 5
Nästan varje dag pratar Jervase två språk. I skolan blir det mest svenska och hemma arabiska. Jervase bor i Uppsala med föräldrar från Sudan. Han spelar tv-spel, fotboll och hockey. På lördagar lär han sig arabiska i sin andra skola.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Elika
Avsnitt 1 av 5
När Elika pysslar pratar hon svenska, men då och då säger hon några ord på persiska också. Hon lär sig mer och mer persiska. Det är bra att kunna om hon skulle åka till Iran någon gång. Där bor hennes farmor.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Smartare lek- och lärspel för barn
Barn känner väldigt tidigt att de "inte kan", men det är ofta på helt felaktiga grunder. Med lek- och lärspel kan man både angripa detta problem och lära barnen att förstå språk. Agneta Gulz berättar här om sin forskning kring barn mellan 3 och 6 år och hur de kan lära sig genom att lära andra. Inspelat den 25 augusti 2016 på Lunds universitet. Arrangör: Linnémiljön CCL och avdelningen för logopedi, foniatri och audiologi, Lunds universitet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tidig ordinlärning
Vad händer i hjärnan när 1,5-åringen lär sig ord? Kristina Borgström och Janne von Koss Torkildsen berättar om en svensk-norsk studie där de med hjälp av elektroder på barnets huvud lyckats mäta hur hjärnan bearbetar ord. Inspelat den 25 augusti 2016 på Lunds universitet. Arrangör: Linnémiljön CCL och avdelningen för logopedi, foniatri och audiologi, Lunds universitet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Arbetsminne och språk
Logopeden Hanne Uddling föreläser om arbetsminnet. Hon berättar om sina iakttagelser om hur arbetsminne, språkinlärning och språkstörning samverkar. Hon berättar också om hur det går till att lära sig ett nytt språk och hur språkinlärningen fungerar då man har ett nedsatt arbetsminne. Inspelat i Uppsala Konsert & Kongress den 15 september 2015. Arrangör: Specialpedagogiska skolmyndigheten.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur lär man sig ett språk?
Avsnitt 13 av 22
Många av oss tror att det är helt omöjligt att lära oss kinesiska eller flytande franska. Men Marianne Gullberg vid Lunds universitet menar att det inte stämmer. Med hjälp av en mängd tekniska mätinstrument, bland annat så kallad motion capture, försöker hon och hennes team att kartlägga hur vår omedvetna språkbearbetning går till. De har kommit fram till att språkinlärning har mycket lite att göra med hur vi behärskar olika språkregler. I stället vill hon poängtera hur oerhört viktigt det är med gester. - Språk är tal och gest och flerspråkighet är naturligt. Och om 20 år kommer fler än jag ha förstått det, säger Marianne Gullberg.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att lära sig språk
Karin Andersson är professor vid barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen och samtalar här med Patrik Hadenius om barns språkutveckling. Hon berättar om tre vanliga myter om hur barn lär sig språk. Inspelat den 13 oktober 2014 i Stockholms konserthus. Arrangör: Stiftelsen Forskning och framsteg.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Glosor
Avsnitt 7 av 8
Hur kan man göra pluggandet av glosor lite lättare och roligare? Att sitta med boken och traggla kvällen innan provet har många gjort. Men vad finns det mer för knep? Rapartisten Ayesha låter Hanna testa att göra en låt av sina ord.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Språkets gåta
Avsnitt 8 av 8
Hur går det till när barn lär sig att tala?
- Produktionsår:
- 2006
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Allra första språket
Avsnitt 1 av 8
Hur kan man som förskollärare hjälpa de minsta barnen att utveckla sitt språk?
- Produktionsår:
- 2006
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning